Jag förstår Nielaas poäng och var hen vill komma, men kan inte uttala mig alls om hästen på filmen. Det här är alltså allmänna reflektioner och inte speciellt mot någon häst eller ryttare i den här tråden.
Men överlag verkar många islandsryttare dåliga på att verkligen samla, då menar jag inte bara "trycka ihop" på så liten yta som möjligt utan verkligen rida arbetstrav och -galopp. Där fokus ligger på att det ska vara lugnt och balanserat, och varenda steg under kontroll.
Takten i traven är ofta som en b-ponnys, trots att hästarna oftare är stora c-ponnyer. Det syns inte så ofta liksom lugn och vilande på steget i trav och galopp.
Och på tävling verkar det vara påskjut och benflax som är viktigast, inte bärighet och balans. Iallafall i traven och galoppen. Jag var och tittade på en tävling i våras/början av sommaren. I en klass red två flickor tillsammans. Den ena red en lugn, stabil häst, läromästartypen. Den hästen gick i avslappnad galopp, tydlig tretakt, inte mycket aktion men harmonisk. Den andra hästen var piggare, den lilla flickan orkade inte riktigt rida ihop hästen så den blev lite lång och fyrtaktig, men med en himla aktion och "flax". Det var inte den lugna, avslappnade hästen som fick bäst poäng.
Tycker det är lite synd att det är så, trav och galopp verkar nästan alltid ridas i högre tempo än vad hästen egentligen orkar med så den ser ut att försöka "springa ikapp" sin egen balans hellre än att bära upp och fram sig själv.