Snacka om att mucka med fel gäng pållar...

lady_vip

Trådstartare
En bekant till mig fick påhälsning av 2 stycken PB i sin hage i helgen, en mindre trevlig upplevelse:cool:

Hon var i trädgården och märkte att det blev ett himla liv i hästhagen där det då gick 6 hästar, alla av modell större ( flera värdefulla tävlingshästar). Tittade dit och fick se 2 hundar som sprang och försökte hänga sig i hästarna.

Innan hon hann fundera så slänger sig en av hennes ston sig på knä och puttar undan den ena hunden med bröstet och hunden far iväg och blir liggandes. Sekunden efter riktar hon en spark mot hunden som inte har rest sig och precis undkommer. Ett av de andra stona rusade runt som en tok och slog med frambenen så den andra hunden fick sig också en rejäl smäll.

Lika plötsligt som de kom, var de borta och hennes man som sprungit in efter bössan hann inte ens se dem.

Hon sökte sedan upp ägarna och polisanmälde dem, både för att de har haft hundarna lösa i nationalpark och för attacken på hennes hästar. Hon frågade vad det var för hundar och fick svaret att det var Pitbull (och de uttryckte det dessutom som om det var en ursäkt för hundarna beteende).
Den ena hunden var inte så fin och hade säkert brutit både det ena och det andra, men så går det när man försöker käka upp 600 kg dynamit:devil:

Passande med tanke på dagens förslag om ansvarslösa hundägare.

//E- som inte vågar tänka på vad som hade hänt om den ena hunden inte hade fått den hårda smällen så kvickt...

Sv: Snacka om att mucka med fel gäng pållar...

Bra med subbiga ston!!

Vet inte om detta har varit på tapeten innan, men vad skulle ha hänt rättsligt om mannen hade skjutit hundarna?

Haha, fast de andra 4 var ytterst "hästiga" och sprang för livet :D

Jag sa det till min bekant idag, vilken tur att hon inte hade sina 4 hundar ute... Eller sina getter...

//E

Inte en aning, men har man hästar värda belopp som ingen av oss tjänar på ett år tillsammans, då tror jag man skiter i vad som händer om han skjuter hundarna...

Har för mig att om en hund skadar ens boskap får man göra vad nöden kräver. Men om häst räknas in och om jag har rätt vet i tusan.

För jag har hört fall om där boskapsägare har skjutit hundar som rivit får och det har inte blivit några rättsliag följder.

//E

Vilka duktiga hästar :)
Tänk om det hade funnits föl i hagen, där hade kanske hundarna hunnit göra både det ena och det andra. Fast å andra sidan hade väl stona försvarat sina föl, men tänk...

Blandrastik: Ja den tanken dök upp hos mig också. Jag kommer inte ihåg, detta har ju varit upp nångång förut har jag för mig...

Stoet som gick ner på knä och "puttade" bort hunden är så himla foglig och snäll i normala fall och ägaren blev minst sagt förvånad av detta konstiga beteende. Hästar vill ju stå på benen, inte på knä. Nu tog hon iofs sats och slängde väl sig mer in i hunden.
Men det var precis som om hon förstod att det inte hjälpte att sparka.

//E

He he.... Låter som mitt sto... Världens snällaste häst... mot allt ..UTOM hundar... Det är fler än en hund som flytt för sitt liv ur hennes hage.

I hennes värld är rävar också hundar... Har sett henne jaga rävar ur hagen också... Är hon riktigt på hugget så kan även en hare ingå i kategorin "hunddjur".... Även de brukar få springa lite om de kommer för nära henne i hagen....

Kan utan tvekan säga att hundarna fick vad de förtjänade:devil:

Duktiga hästar *klapp klapp*:p

Det hände något liknande hos oss i höstas och jag har nog aldrig varit så rädd. Det var hemskt att se hundarna springa efter hasorna på hästarna som sprang för livet runt runt i hagen.

Ägaren dök upp och kunde på nån vänster få in hundarna och sån tur så var både hästarna och hundarna helt skadefria. Men vad som hade hänt om hundarna fått tag i hästarnas bakben vågar jag inte tänka på.

Det var två rottisar.

Går inte hundarna att fånga har man all rätt i världen att skjuta hundarna för att freda sina hemdjur.
Och även om det skulle bli tjafs efteråt skulle det kanske vara värt det. En hund är oftast billigare än en flock skadade hästar

Det är fullt tillåtet att avliva en hund som attackerar bondgårdsdjur i inhägnad.

Usch ja..Vart själv attakerad av schäfer när jag var ute och red för nått år sen,schäfern kom från ingenstanns,och skulle hugga hästen..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vet inte om jag får länka till mitt blogginlägg men oavsett faktumet att hundar självklart inte ska skrämma folk, springa fram och gapa...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 069
Senast: ginnies
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 634
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Hej alla! Jag har börjat få problem med min hund, det är litet men jag vill lösa det innan det blir stort. Han är en treårig okastrerad...
Svar
16
· Visningar
4 080
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka