Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

*KL*

Nu har det ringt igen, och den personen ÄR utan tvivel missens ägare. Dock känns det ärligt talat inte helt bra att lämna tillbaka den, men samtidigt så ägaren vill ha tillbaka katten och det är ingen tvekan om att det är hennes.

Men blev uppringd av en person som undrade om katten hade en fettknöl vid ryggraden. Det är något som inte stått någonstans i annonserna och inte syns på någon bild, och katten HAR ju en knöl där, som vet tyckte kunde vara fettknöl eller något annat. Så det är ingen tvekan om att det är 'rätt ägare'.

Katten rymde för 'en månad sen, eller det kanske är två månader förresten' från ett närliggande bostadsområde (några km bort, stämmer ju med att katter OFTAST stannar inom en 3 km-radie kring hemmet). Hon har inte anmält den saknad till polisen/annonserat med motiveringen att 'jag trodde den blivit överkörd, och har åkt runt och letat men inte annonserat/anmält till polisen'. Jag personligen kan ju tycka att det är lite väl 'att rycka på axlarna', men..

Sen var det dock lite förvirrande ang könet, jag kikade ju och tyckte hona, och vet sa också hona. Den här kvinnan som äger katten har tagit hand om den som strykarkatt en gång i tiden, och tyckte då också hona, men hennes vet sa 'kastrerad hane'. Milt sgat förvirrande där ett tag när jag sa 'hon' hela tiden och personen sa 'han' ;)

Så missens ägare är hittad, men det känns som sagt inte som något 'Jippi vad skönt' iom att jag inte riktigt kan förstå ägarens agerande kring försvinnandet. Samtidigt får man väl hoppas att hon fått en liten tankeställare iom det här. Och katten är ju tillitsfull, vänlig etc - dvs tycks ha haft det utmärkt bra innan den kom på vift.

Ägaren lät inte direkt glad över vetkostnaderna, men protesterade inte. Så förhoppningsvis så OM katten skulle rymma igen, så efterlyses den direkt då iaf!


/Alexandra - med kluvna känslor
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Får hoppas att ägaren nu ser efter missen så att hon inte rymmer direkt igen, och om hon skulle rymma - att en efterlysning sker snabbt.
Märka katten kanske vore bra?

En stor eloge till dig iaf för allt ditt jobb med kissen iaf.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Får hoppas att ägaren nu ser efter missen så att hon inte rymmer direkt igen, och om hon skulle rymma - att en efterlysning sker snabbt.
Märka katten kanske vore bra?

En stor eloge till dig iaf för allt ditt jobb med kissen iaf.

Tror inte missen är så rymningsbenägen just nu, den visar NOLL intresse av att gå ut - alls. Skulle iofs inte heller vilja sticka näsan utanför ytterdörren just nu om jag vore den ;)

De har dock inte i samband med själva rymningen varit 'oaktsamma', utan hon och sambon flyttade isär (dvs missen flyttade också), och de försökte hålla den inne men den vill gå ut igen (van vara ute och inne), och då försvann den. Är ju lätt hänt i nytt område, och jag är ju en av de som anser att det är snudd på tortyr att tvinga en katt som är van att vara ute och ihärdigt vill gå ut att vara inne.

Jag hade ju en omhändertagen katt förut, som omplacerades hit då den inte trivdes med att bara vara utekatt och inte kunde få gå in där den var. Här gick den in och ut som den ville och trivdes prima.

Dock blev det gruff med grannarna. De hade i 10 år haft en riktigt elakt hankatt som terroriserat byns andra katter, inkl gjort att vår dåvarande gamla hankatt inte vågade/vill gå ut mer. Det var bara 'ja, se katter är ju våra att säga till, det är ju inget att göra åt' som svar när vi klagade på att deras katt var elak.

Nåväl, 'min nya' som ju hade varit förvildad var ju inte så lätt för deras elaking att terrorisera, utan min spöade helt sonika upp deras. Som puckat nog inte gav sig utan gång på gång kom hit och muckade igen, åkte på däng och linkade hem och slickade såren, och sen på't igen.

Av någon myyystisk anledning tyckte grannarna inte alls att 'ja se katter gör som de vill' när det var DERAS katt som kom hem uppspöad.. Utan krävde att något skulle 'göras åt' min katt. Och ville inte gå mer på 'varananndagsschema ute' eller liknande. Så jag försökte omplacera min, och under tiden fick han vara ren innekatt.

Efter tre veckor fann jag tyvärr ingen annan lösning än att humant avliva katten, då jag inte hittat något hem och han mådde PEST av att inte få gå ut, gick och skrek vid dörren hela tiden, fick jordens diarre, började tappa päls i stora tussar osv. Så kunde inte gärna tvinga honom att vara inne mer, kunde inte släppa ut då jag var rädd grannen skulle försöka ta saken i egna händer, och hittade inget hem hur långt jag än var beredd att leverera missen, och katthem etc var ju uteslutet pga hur dåligt han mådde av att inte kunna gå ut. Så för hans skull fanns det bara en human lösning..

Jag har fortfarande inte förlåtit grannen, men jag har på alltför nära håll sett hur otroligt dåligt en katt som är van att gå ute KAN må av att behöva bli 'innekatt på heltid'. Så jag förstår att man släpper ut i ett sånt läge.
http://hem.passagen.se/xyplex/theo.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jag är ledsen att höra om din katt. En del människor är verkligen inte vettiga med djur och med kompromisser.

Ang. den nya katten - personen som äger den har ju iaf kollat på annonser om någon har hittat katten ett par månader efter att den försvann - det tyder ju på en viss saknad i allafall.

Själv saknar jag fortfarande mina föräldrars grannars katt, en äldre kattgentleman som är en av de vänligaste katter jag någonsin träffat. Han fick dock ett långt liv hos trevliga, vänliga människor och fick sluta det fredligt. Önskar att alla katter fick ha det så.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jo, ägaren bryr sig ju klart om katten, därom råder ju ingen tvekan. Är nog mest det att jag har svårt att förstå tankesättet och agerandet, jag misstänker att JAG skulle tvinga typ lokalmedierna att göra efterlystreportage om någon av mina försvunnit, om så bara få VETA att de blivit överkörda t ex. (och det är därför jag valt tatuering framför chip, om någon hittar en påkörd katt med örontatuering så kanske de iaf slår polisen pling och talar om att de hittat en överkörd katt med idnr XY123 (och jag då får veta vad som hänt den iaf), men de tar knappast den döda katten till polis/vet för att leta ev chip.) Just OVISSHETEN är ju det svåra när djur förvinner. Har de dött snabbt och smärtfritt? Är de omhändertagna och har det bra? Eller stryker de omkring utsvultna och så någonstans? Ligger med brutet ben någonstans och dör sakta? Även om man får infon att 'den kom tyvärr in påkörd, gamla skador så nog legat och tryckt i några veckor innan den kom in, var skinn och ben och ena benet hängde i en slamsa, vi kunde tyvärr inte rädda den' så är ju det inget trevligt alls att tänka sig, däremot så VET man ju då, och kan försöka gå vidare.

Samtidigt, så jag är uppväxt med 'ladugårdskatter', och ett synsätt att man t ex inte tar katter till veterinären, repar de sig inte själva alt att de lider så avlivar man dem snabbt och skonsamt (läs: Skjuter dem nere på åkern) och skaffar en ny. Försäkring, ID-märkning, kastrering, vacc etc är 'trams'. Och det tog ju sina år innan jag ändrade den uppfattningen.. Och tar man min mamma som ex så fick jag övertala henne om att försäkra hennes siames, och det är jag som betalat märkning och betalar vaccinationerna för den. Skulle den katten försvinna skulle iofs jag anmäla den saknad och annonsera osv, men jag vet inte om mamma skulle t ex ringa polisen. Och det är inte för att hon inte bryr sig, men för att hon nog skulle resonera ungefär som 'missens' ägare, dvs leta och läsa annonser, men inte aktivt annonsera själv. Samtidigt så hon är väldigt fäst vid den katten, skulle inte tveka en halv sekund att betala både 500 kr och 1500 kr för att få tillbaka katten (även om det så vore en sådan där månad när det eg inte finns 2.50 över..)

Jag frågade henne ju även om hon ville ha tillbaka den (dvs gav en öppning för OM hon inte ville det, iom att jag tyckte det lät lite 'ja jo'). Och eftersom hon dels ringde mig direkt (hennes mamma som såg annonsen och ringde henne, hon har inte sett annonsen, men ringde direkt, istället för att t ex tycka att 'ja jag ska kolla sen när jag kommer hem, så får jag väl ringa om det verkar likt), och vill ha tillbaka katten, samt dessutom som sagt inte protesterade mot ersättning för utläggen, så nog bryr hon sig om katten. Och den är ju 'välomhändertagen' i övrigt, dvs med stor förtroende för och tillit till människor.

Så jag är helt säker på att det är ett bra hem. Och så håller vi tummarna att den lärt sig att det är mysigare att stanna hemma i framtiden =)
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Du kan ju lägga fram ett litet erbjudande. Att om hon behöver "omplacera" eller nåt, så är din dörr öppen :angel: Eller om det blir nåt annat knas. Eftersom du fäst dig vid katten och tycker om den.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jag skulle begärt ett foto för identifiering.. Fettknölar har ju många kissar...Sen tycker jag att det är dåligt att de inte annonserat om en bortskprungen katt... säger lite om ägaren tycker jag... Usch, jag hade nog velat behålla den. Tänk om kissen springer bort igen (och varför sprang den bort första gången=trivdes inte?)...
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jag skulle begärt ett foto för identifiering.. Fettknölar har ju många kissar...Sen tycker jag att det är dåligt att de inte annonserat om en bortskprungen katt... säger lite om ägaren tycker jag... Usch, jag hade nog velat behålla den. Tänk om kissen springer bort igen (och varför sprang den bort första gången=trivdes inte?)...

Kan man tala om exakt var fettknölarna sitter, beskriva kattens teckning samt är villig att betala veterinärkostnaderna, och katten dessutom rymde från 'rätt' område så är inte jag spec tveksam.

Dessutom så när jag lämnade missen pratade vi ju lite om den och de beskrev dess 'egenheter' på pricken. Så jag är inte ett dugg tveksam att det var rätt ägare till missen.

Den rymde efter att ägaren och ägarens sambo separerat och flyttat isär. Båda bor nu i bostadsområden, och hade tidigare bott mer lantligt. De försökte göra innekatt av missen, som dock envist vill gå UT, började kissa inne och så. Så tillslut fick den gå ut, och försvann. Vad DET i sig berodde på är ju svårt sia om, men är ju inte första katt som kommer på avvägar efter att ha släppts ut i nytt område.

De kommer försöka få den att bli innekatt igen nu, den visade ju NOLL intresse för ytterdörren här, och kanske har 'tappat lusten' att gå ut. Om inte och den vill kunna gå ut igen så kommer den få flytta ut på landet så den kan gå ut/in som den vill.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Vad bra att det blev ett lyckligt slut. Hoppas du inte saknar gosekatten...
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Vad bra att det blev ett lyckligt slut. Hoppas du inte saknar gosekatten...

Nja, det är lite tomt efter missen, men samtidigt så såg jag ju den inte som 'min' innan heller.

Det där 'på landet' som han ska flytta till om han inte vill bli innekatt är *host* här förresten :angel:
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Det där 'på landet' som han ska flytta till om han inte vill bli innekatt är *host* här förresten :angel:

Grattis till det lyckliga slutet, alltid underbart när det blir så. Och :bow: till din höga moral! :eek:
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Skönt med ett Happy ending på historien! :)
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 416
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 167
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 085
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp