Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Ja, visst är detta märkligt ! Jag skulle leta mig fördärvad om nån av mina katter försvann. Det luriga är väl att katter som är nyfikna *kan* kliva in i en bil och färdas långa sträckor så att den som letar och den som hittar liksom har för långt emellan.

HUr går det med siameserna ? Vad säger de om kissen ? och vad säger hon om dem ?
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

HUr går det med siameserna ? Vad säger de om kissen ? och vad säger hon om dem ?

Det råder 'väpnad terrorbalans' kan man säga. Nyingen är tämligen 'icke-nyfiken' på siameserna, siameserna är nyfikna på nyingen dock. Siameshonan ganska morsk, siameshanen som vanligt en fegis som försöker gömam det bakom en uppburrad svans *s*

Men de håller sig på varsin kant, fräser/väser när de ser varandra men går sen undan. Så, de är inte helt övertygade men avstår från att 'ta fight' iaf.

Jag har hundarna i sovrummet, med grind för, ingen aning hur nyingen reagerar på hund/ar liksom. Och siameserna är mest i sovrummet de med, men gör sina lovar ut i köket/v-rummet för att smygkika. Nyingen tycker att gå igenom hundgrinden är lite för förenat med dödslängtan än och håller sig i köket och vardagsrummet.

Så sitter jag vid datorn är siameserna med mig, och nyingen sover mest i vardagsrummet då. Såfort jag går ut i köket så kommer nyingen och ska kela dock. Och när jag lågg och tittade på TV låg hon som ett plåster på mig. När siameshonan då fredligt kom smygande fräste nyingen dock ljudligt, siameshonan fräste tillbaka och gick därifrån.

Min bondkatt är ute och har inte upptäckt inkräktaren än, det kan bli..intressant.. att se då hon tillbringade en vecka med att vara LIVRÄDD och spotta, fräsa och fly vid blotta åsynen av siameserna när de flyttade in. Det är dock hon som är högst i rang.

Men så länge de har terrorbalans och nöjer sig med att fräsa 'stick' åt varandra men sen lomma iväg åt varsitt håll så har jag väldigt gott hopp om att de med tiden ska acceptera varandra fullt ut. Och är väldigt nöjd med att den nya inte per automatik ser en annan katt som en fiende.

Har en STOR fördel i nya kattens matfanatism med, då hon om hon bara får mat inte lämnar den för något alls, utan enbart väser mellan tuggorna om något mindre trevligt skulle uppenbara sig. Är en enorm fördel när man ska vänja med hundarna t ex.

Men, än går det över förväntan och är 'bara' spänt. Men inga slagsmål!
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Tre minuter efter blocketannonsen syntes kom första 'hej det är min katt, den smet ut genom dörren, tack för du tog hand om den, nu vill jag ha tillbaka den', fast lägg till ungefär sjuttiofemton stavfel och en trettonårig användare. Och att de då mailat istället för att ringa (jag har angett telefonnumret).

Hur många kronor sätter vi på att jag INTE får något svar på mitt svarsmail där jag bad personen endera ringa mig, eller lämna nummer så kan jag ringa upp, och tyckte att då kan h*n berätta mer om när katten rymde och varifrån, och vi diskutera hur vi gör med de veterinärkostnader jag haft för katten :angel:
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Och nu har Tekla (bondkatten) kommit in med. De två damerna testade lite vem som stirrade elakast och fräste värst en stund, sen backade nyingen av, och Tekla följde efter. Ingen fight men när nyingen var inträngd i ett hörn tyckte jag Tekla skulle komma och äta lite makrill istället :angel:

Då kom dock nyingen som ett skållat troll (som sagt, det finns inget som är så otäckt eller farligt att hungern inte övervinner rädslan), och då blev Tekla skrämd och pep iväg, och ligger nu på övervåningen och tillverkar vodoodockor föreställande matte, som hon ska vässa klorna på (hon har inte fullt ut förlåtit mig att jag tog hit pappas unghund över jul/nyår för att katträna den *s*).

Men, inte en enda fight än så länge som sagt, nykomlingen är morsk men inte elak, och iom att hon backade av för Tekla så innebär det troligen att jag slipper kattslagsmål de närmsta dagarna iaf, även om det nog fortfarande kommer vara lite spänt understundom innan de ger sig.

En helt annan sak. Nyingen har so far visat NOLL intresse för att gå ut (inte såå konstigt kanske..), men om hon skulle börja tjata om att gå ut, så hur stor är risken att hon piper iväg om hon får gå ut? Jag vill ha henne inne sålänge som möjligt, samtidigt så om hon går och skriker dag som natt för att få gå ut så anser jag inte det är rätt att tvinga de vara inne när de är vana med att få gå ut. Idealiskt så vill hon vara i stugvärmen tills hon ätit upp sig, är helt säker på var hon bor, ingen ägare har hört av sig och jag är helt säker på huruvida hon är kastrerad eller ej. Men det är ju inte alltid det blir idealiskt..
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Stackars kisse, som hon ser ut. :(
Men hon kommer nog få hull ganska snart.
Jag förstår heller inte hur folk kan ge sig på att säga att det där är min katt när det inte är det. Hur kan man? :confused:
Nå, h*n som mailade dig tror jag inte kommer höra av sig igen. :smirk:
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Vi har på katthemmet varit med om ett par katter som räddats ur brinnande lägenheter, och tagit sig loss och smitit från brandkåren. Två katter som varit utekatter, vars ägare avlidit och anhöriga inte brytt sig, en avliden där ingen visste att damen hade katt.

O detta när katterna kommit ut på hemsidan, speciellt om det är en vit katt av någon anledning. Så har massor med folk sagt att det är just deras katt... och bara velat komma o hämta.

Men om det är ungar som hör av sig, så be dem säga åt föräldrarna att ta kontakt, då hör du nog inget mer av dem.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jo, om jag inte redan på mailstadiet varit så säker på att den här personen ljög hade jag bara bett om ett telefonnummer och att få prata med 'mamma eller pappa'.

Hon hörde av sig igen förresten, och tyckte att jo det var visst hennes katt, hennes´som hon letat och letat efter, och som när den rymde den andra januari var alldeles lagom tjock. Jag tyckte att det är INTE din katt tyvärr, varvid hon tyckte att det var visst hennes älskade 'Smulan' och nu ville hon ha tillbaka henne. När jag påpekade att 'nyss hette den Svarten, nu heter den Smulan, kanske ska hålla isär historierna?' och tyckte att hon skulle ge f*n i att försöka lura till sig andra människors djur, så undrade hon om hon inte kunde få köpa den för 20 kr.. :crazy:

Katten är btw för bra för att vara sann :love: Endera är den det mest orädda och trygga jag någonsin träffat på, eller så är den hundvan också! Den väser åt hundarna om de kommer väldigt nära (dvs närmare än en dm), men är inte orolig, och rör inte ett öra när 70 cm greyhound kommer studsande, eller reser sig alldeles bredvid katten.

Rumsren är den med, går på lådan utan minsta problem.

Så, nu väntar jag bara på vad HAKEN är *s*
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Har du lagt ut "upphittad" annons på Föreningen Samvetets hemsida? De verkar ju i Uppsala.

http://www.samvetet.com/
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

En jättekram till dig som tog han om lilla missen. Skulle finnas fler som oss som tar hand om övergivna små rackare.
:bow:
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Har du lagt ut "upphittad" annons på Föreningen Samvetets hemsida? De verkar ju i Uppsala.

http://www.samvetet.com/

Mm, jag har mailat dem annons, men det står på sidan att det kan ta ett par dagar innan den kommer in.

Men annonserat där, på de andra katthemssidorna, på andra gratisannonssidor, på blocket, och imorgon kommer det in en annons med bild i länets morgontidning.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Du är ju kanon!
Hoppas att antingen en tacksam ägare hör av sig eller att lilla missen får stanna och må bra hos dig.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

En stor eloge till dig som tog initiativet att ta hand om katten! Jag hoppas du får behålla henne för hon verkar ju hel go'!

:bow:
§Zith
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

*KL*

Annons i lokaltidningen idag, och en person har ringt, som vill komma och kika på katten.

Hennes katt hade tydligen varit utlånad och då rymt från en liten ort ca 2 mil från där jag hittade den kissen som nu är hemma hos mig. Hennes katt rymde för 6 månader sen. Katten härhemma är tydligen väldigt lik den personens katt, men hon 'har för sig' att hennes hade en färgad fläck under hakan, men är inte säker på om den hade det eller ej (den här katten har inte det).

Hon vill komma och titta på katten, och menar att hon ju vet om det är hennes katt när hon ser den (vilket jag antar man gör, även om jag sen jag hittat den här funderat hur lätt/svårt det skulle vara att lång tid efteråt känna igen sin egen katt, är nog lätt att börja tveka om t ex den hade en fläck där eller ej. Nu har jag ju massa kort på mina, men utan kort så..)

I alla fall, personen skulle fixa skjuts och så höra av sig igen om vägbeskrivning och så och komma och kika imorgon i så fall. Men det jag funderar på är hur man gör om personen kommer hit och fortfarande är osäker på att det är hennes katt, men 'tror det'? Hur sjutton gör man då liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Om du vill ha den, så säg som det är att du har blivit väldigt fäst vid katten, jag menar om hon tidigare har lånat ut den och inte ens är säker på att det är hennes katt så lär hon ju inte vara särskillt fäst vid den, känns det inte bra för dig och hon inte verkar överlycklig över att bli återförenad sin katt så har du ju ingen skyldighet att ge henne katten eftersom den inte är märkt. Om du vill lämna bort katten men du känner dig osäker så kan du ju säga att hon får den mot att du får göra en uppföljning om hur den har det. Hon har ju som sagt svårt att bevisa att det verkligen är hennes katt så lite krav kan du ju ställa.

Härligt med personr som dig som verkligen gör goda saker och inte bara snackar! :)
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jag tänkte inte så mycket på 'jag vill ha katten' (vilket jag iofs vill, men jag vill ju ännu hellre att den kommer tillbaka till sin rätta ägare, och att det är en bra ägare), utan på att om hon 'inte är säker men tror det är hennes katt', och verkar bra osv, och tar med den, och så om en vecka ringer någon annan och tycker att de sett annonsen och det är deras katt (och verkar seriösa och så vidare såklart) kan det ju bli ett ganska delikat problem. Jag kan ju då självklart tycka att katten är hämtad av person X med telefonnummer Y, du får ta kontakt med henne. Men jag skulle ju ändå känns mig 'hemsk' om jag (ev) lämnat ut katten till fel person liksom..

Samtidigt har jag suttit och funderat på om och hur lätt/svårt jag skulle ha att efter ett halvår på vift känna igen min Tekla (huskatt) t ex? Nu är hon öronmärkt förvisso, men om vi låtsas hon inte vore det. Siameserna skulle jag känna igen bland hundra andra, de harr såpass mkt små 'egenheter'. Men skull jag känna igen Tekla efter ett halvår på rymmen? Jag vill ju tro det, men jag vet inte faktiskt. När jag läst 'efterlyst'annonser på bortsprungna katter har jag typ tre ggr 'sett Tekla där', alltså katter som är RUSKIGT lika Tekla men bevisligen inte är hon (eftersom hon ligger i min säng och snarkar just nu *s*).

Och som sagt, jag vill ju iaf tro att fick jag se katten i verkligheten skulle jag VETA utan tvekan om det var Tekla eller ej - men skulle man det?

Sen kommer jag inte lämna ut katten till någon jag får 'dåliga vibbar av', det fick jag iofs inte av dne här personen, mer än att det kändes lite 'rörigt' med att hon då bodde på ställe X (bor på annat ställe nu), katten var på ställe Y osv. Men jag brydde mig inte om att 'rota' i det, så det kan ju vara solklart och inget konstigt alls när man hör hela historien.

Jag kommer dessutom även fråga om de efterlyst katten (polisen hittade ju ingen matchande sökning, men de kanske inte kollade anmälningar så 'långt bort' t ex), varför den inte är märkt och så, för att få lite pejl på hur mycket DE brytt sig om att söka efter katten. Känns 'elakt', men rymde missen för ett halvår sedan,d et ÄR deras och de inte gjort mer för att hitta den än läst tidningen, tja hur lång tid dröjer det då innan den är på vift igen?

Och så kommer jag som sagt 'kräva' ersättning för veterinärkostnader och annonsering. (Kräva inom fnuttar för att om katten visar sig vara en gammal pensionärs älskade katt och jag verkligen inte tvivlar på att det är den personens katt, men personen verkligen inte har råd att betala så tänker jag ju inte 'bråka'.)

Men soms agt, blev lite nojig nu hur man vet att det är 'rätt ägare' om de 'tror'. För tänk om det dyker upp någon annan senare som än säker, och så har man lämnat ut katten? Kanske man kan tycka att man behåller den en vecka eller så, så man hinner se om fler personer hör av sig, om hon är tveksam?

klurigt, för å ena sidan försöker jag sätta mig in i hur det vore om någon av mina försvunnit (och vi låtsas de varit omärkta) och jag tror jag hittat den, men inte är HELT säker för det var så länge sen och den är så mager och så vidare. Skulle inte vara roligt alls.. Samtidigt om den då var i ett bbra, tryggt hem där jag visste var den var, så om jag väntat 6 månder så skulle jag nog kunna vänta en vecka till på att få hem den..?

Hur mycket brukar missar lyssna på sina riktiga namn? Alltså hur stort värde kan man sätta till om katten lystrar till uppgivet namn eller ej, efter ett halvår? Har ju bara mina att jämföra med och de lystrar ju blixtsnabbt. Men de har iofs inte varit på rymmen..

Fan, lag på märkning skulle ju vara väldigt förenklande i sådana här lägen!
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

När jag pratade med polisen om Grizzly sa de att jag ska ringa dem på nytt när jag haft honom i tre månader, så tar de bort honom ur mappen med upphittade katter. Det var allt. Så bara du annonserar, och du har ju pratat med polisen, så kan du räkna katten som din efter tre månader.

Kanske kan katten visa om det är rätt person som tror sig vara ägare till den... Annars kan det ju vara svårt.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

När jag pratade med polisen om Grizzly sa de att jag ska ringa dem på nytt när jag haft honom i tre månader, så tar de bort honom ur mappen med upphittade katter. Det var allt. Så bara du annonserar, och du har ju pratat med polisen, så kan du räkna katten som din efter tre månader.

Kanske kan katten visa om det är rätt person som tror sig vara ägare till den... Annars kan det ju vara svårt.


Polisen ansåg ju jag kunde räkna den som min redan om jag ville det, iom att ingen efterlysning matchade och den är omärkt och utmärglad (dvs rymde inte direkt i förra veckan). Det viktiga för mig är dock inte att 'jag ska behålla katten!', utan att den verkligen hamnar hos sin ägare om den har någon, och inte någon annan och så dyker ägaren upp sen och det blir en riktig soppa.

Samtidigt kan man ju inte köra med gestapometoder och korsförhöra en ev ägare om 'och varför var den inte märkt? va? Och varför gjorde du inte si och så, och ska du ta och märka den nu och och?'. Alltså, ska man hårddra det juridiskt så måste ju en ev ägare bevisa att de ägare katten för att jag ska vara 'tvungen' att lämna ut den. Men lika lite som jag vill katten ska hamna hos någon som inte är ägaren, lika lite vill jag ju att en ägare som äntligen hittat sin katt ska få problem med att kunna bevisa det (för det är nedrigt trixigt iom att den är omärkt). Men jag blir inte riktigt klok på hur man så att säga är säker. Ringer bara en person och den verkar som om den verkligen äger katten osv, ja då är det ju lätt. Men just det där om flera ringer..
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Hade personen som skall titta på katten nu inte en enda bild av katten själv? Kan inte personen som denna person lånat ut katten till titta på den? Hade DEN personen inte något foto?
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jadu, det där är inte lätt. Det bästa vore ju om katten hade bestämda identitetsmärken på kroppen. Min lilla tjej har tex en liten vit fläck på nosen, i sitt i övrigt svarta ansikte, med vita morrhår. Sen har hon på ena tassen, 4 svarta trampdynor, och en rosa. Jag känner även på hennes mage, ärret efter kastrationen.

MEN, efter 6 månader utomhus... det kan hända mycket. Hade den som ringd inte ett kort på katten?? ETT kort borde man väl ha?? O varför var katten utlånad? Vill hon inte ha den hemma? Kan inte? Många frågor man vill ha svar på. Vad säger att hon kommer behålla den nu?

Katter brukar reagera på sitt namn ganska distinkt. Nån form av reaktion ser man alltid.

Om personen är väldigt osäker, så kanske det vore idé att säga till den att den får vänta en vecka eller så, o se om det är andra som ringer som är mer säkra :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 416
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 167
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 085
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp