Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Alexandra_W

Trådstartare
På jobbet (villaområde i utkanten av stad) har det de senaste dagarna uppehållit sig en liten söt kattflicka. Arbetskompisarna har gett den mjölk (tills jag sa åt dem att sluta med det *s*), och naturligtvis är nu katten stadig gäst här, sitter på trappen och jamar mest hela dagarna.

Pälsen är rätt fin och inte tovig, men har gamla 'torkade' fästingar i pälsen, en del knölar/bölder/nåt, och är EXTREMT mager. Syns inte så mycket på den men om man klappar den får man en snabblektion i kattens skelett. Aldrig någonsin stött på en så mager katt någonsin, och jag har sett en del.

Inget halsband, ingen örontatuering, chipstatus okänd. Är/har helt klart varit tam, då den dels är VÄLDIGT kelig, och vill komma IN. Dock har den nog varit på vift ett tag, då den första dagen morrade och fräste såfort en människa närmade sig. Nu (tre dagar senare) är den mest som ett plåster och vill keeeela.

Hursom, jobbarkompisarna ringde polisen i måndags och undrade vad de skulle göra med den, polisen hänvisade till 'nåt av katthemmen', som endera haft/har fullt, eller inte gått att få tag i.

Så, vad fan, vill ingen annan förbarma sig över livet så får väl Alex göra det då.. Tre katter eller fyra katter kan ju kvitta, och jag tänker absolut inte bara lämna den och låta den svälta ihjäl/frysa ihjäl/bli överkörd/annat otrevligt. Så, om missen tänker stanna kvar på trappen (jag lär få sparken om jag tar in den under natten), där den fått vatten, makaronipudding (tragiskt nog det minst olämpliga som fanns i huset att ge den), och en kartong med en handduk i, så kommer jag att ta med den hem imorgon bitti. Eller jag kommer ta med den raka vägen till min 'hemmaveterinär' och sen hem.

Jag ska ta kort på den och sätta upp på lokala ICA här, men iom att ingen efterlyst den hitills så är väl risken rätt stor att katten endera är lååångt hemifrån, alt att (mer troligt tyvärr..) är en sommarkatt *morr*

Men, är det 'lagligt' att helt sonika 'ta katten'? Hur mycket/lite är jag skyldig att göra för att hitta en ev ägare?

Så, i kortform - är det okej att ta katten med sig hem och ge den en livslång fristad hemma? Trots att den 'bara' strukit här sen i måndags (men den är som sagt extremt mager så den rymde knappast för tre dagar sen)
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jag tycker du ska ta hem den, låta den få bo hos dig medan du letar ägare. Hittar du ingen ägare på tre månader så kan du nog räkna katten som din. Sätt upp lappar överallt, ring katthemmen o kolla om de har någon efterlysning som motsvarar katten, sätt ut en efterlysning efter ägare i lokaltidningen. Mer än så kan du inte göra. Hör ingen av sig så blir katthemmen garanterat bara glada att du behåller katten.

Vi har de reglerna i alla fall. Att om man tagit in en katt och haft den i tre månader så räknas den som din. En del tar hem, har dem ett tag o tröttnar sen o tycker då att vi på katthemmet ska ta den. Men efter 3 månader som "kattägare" så är det dennes ansvar att svara för kattens framtid, o hitta en ny ägare eller avliva katten om den inte hittar nåt hem åt den. Då slipper den i alla fall bli hemlös igen.

Jag tycker det är jättebra att du kan tänka dig att ge katten ett hem. Det som kan hända är att katten kommer från typ andra sidan stan, o ägarna inte har en tanke på att den kan ha gått så långt, och därför inte söker där. Detta är anledningen till att en liten annons i tidningen kan avgöra kattens öde. Det är även många som nöjer sig med att efterlysa katten på katthemmet, o sen inte gör nåt mer. Eller tittar efter lapp i affären hemma, och inget mer.
Vissa bryr sig inte alls...... tyvärr.

Så ta du hem katten o ge den vård, mat och kärlek, och hittar du ingen som verkar ömka för den, så låt den få bo kvar och bli älskad, det har den förtjänat.

Glömde: Det är inte olagligt att ta hem en utmärglad katt som INTE är id-märkt. Om den inte är id-märkt, så kan man aldrig bevisa att det är ens katt..... och om den är chippad får du ju veta hos veterinären. Men olagligt är det inte att bry sig om djur.... och är den inte märkt finns det ingen ägare "på papper".


:bow: till dig!

/Prosit- katthemsmedarbetare
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Den här frågan känns väldigt 'småaktig' men..missförstå mig rätt..

Om den är kvar i morgon, jag tar med den hem, tar den till vet som inte hittar något chip, vet undersöker, och vaccinerar den, inte helt otroligt den behöver någon form av medicinsk/kirurgisk behandling heller, och så tar jag hem den. Vi säger den är okastrerad, och när den då 'ätit upp sig lite' och mår bättre så kastrerar & märker jag den och ger andra vaccsprutan etc. Ja du fattar.

Och så om 2 månader dyker det upp en ägare, har jag då rätt att 'kräva' ägaren på pengarna?

Alltså, känns totalt småaktigt att ens TÄNKA så, men jag är rätt intolerant mot folk som inte har 'ork/råd/etc' att märka, vacc och kastrera sina katter. Nu KAN ju den här kissen vara både märkt och kastrerad t ex, men om vi säger att den INTE är det. Och jag har liksom ungefär noll lust (elakt nog) att 'sponsra' en ev ägare med att den fått missen vacc, kastrerad, märkt och avmaskad.. Däremot lägger jag mer än gärna de pengarna på katten och den stannar hos mig, och jag lägger mer än gärna UT de pengarna för en ev ägare som inte ännu hittat sin misse..
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Den här frågan känns väldigt 'småaktig' men..missförstå mig rätt..

Om den är kvar i morgon, jag tar med den hem, tar den till vet som inte hittar något chip, vet undersöker, och vaccinerar den, inte helt otroligt den behöver någon form av medicinsk/kirurgisk behandling heller, och så tar jag hem den. Vi säger den är okastrerad, och när den då 'ätit upp sig lite' och mår bättre så kastrerar & märker jag den och ger andra vaccsprutan etc. Ja du fattar.

Och så om 2 månader dyker det upp en ägare, har jag då rätt att 'kräva' ägaren på pengarna?

Alltså, känns totalt småaktigt att ens TÄNKA så, men jag är rätt intolerant mot folk som inte har 'ork/råd/etc' att märka, vacc och kastrera sina katter. Nu KAN ju den här kissen vara både märkt och kastrerad t ex, men om vi säger att den INTE är det. Och jag har liksom ungefär noll lust (elakt nog) att 'sponsra' en ev ägare med att den fått missen vacc, kastrerad, märkt och avmaskad.. Däremot lägger jag mer än gärna de pengarna på katten och den stannar hos mig, och jag lägger mer än gärna UT de pengarna för en ev ägare som inte ännu hittat sin misse..

Det är inte småaktigt. Du har lagt ut pengar på en annan persons katt, och vill självklart ha ersättning. De pengarna hade ju ägaren fått betala själv om den gjort dessa saker.

Om ägaren inte är speciellt intresserad av att betala så kan du ju erbjuda katten ett hem i stället... så gjorde vi med Pumba. Ägaren ville egentligen inte ha hem honom, så vi sa att om hon betalade kastrering och allt, så tar vi katten :angel: o det gjorde hon. :D Så han märktes o ägarbeviset skrevs på oss. Hon pröjsade besöket o sen tog vi med katten hem.

Om "ägare" inte vill betala, så kan du ju be dem bevisa att det är deras katt, om han inte är märkt :devil: Rent krasst.. så kan de ju inte det, om de inte har väldigt tydliga foton etc.
Om "ägare" inte vill betala kattens vård, så ska "ägare" ingen katt ha anser jag. För har man katt så ska man vara beredd att ge den nödvändigt skydd och vård hela livet.

Det är ganska många kronor när man lägger ihop vaccinationer, kastration, hälsoundersökning etc. Så det är absolut inte småaktigt att vilja ha igen de pengarna från en ev ägare. Är det en oseriös människa så kommer den backa i det läget och inte vilja betala o hej hopp så var det nog inte hans/hennes katt i alla fall...... är det en seriös människa så betalar de gärna och är tacksamma över att deras älskling fått vård.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Jag tror absolut inte du kan krävas på att lämna katten tillbaks utan ersättning. En ev. ägare som saknat och oroat sig för katten betalar gärna vad du lagt ner på den, och en ägare som inte är såpass intresserad lär inte göra sig någon större möda på att leta upp den.

En väninna till mig tog för mer än 10 år sedan hand om en mycket stilig röd-vit långhårshusis. Hon annonserade och fick tom lokalradion att skicka ut efterlysningar på kattens ägare. Ingen hörde av sig, förrän katten var kastrerad och genomgången hos vet. Då var det många som helt plötsligt "skulle ha hem" den vackra katten. Hon sa "Javisst, jag har haft de här utläggen för honom" och de "forna ägarna" insåg fort att det visst inte var deras katt... Han levde tills han var närmre 15 och är orsaken till att jag har min underbare hane idag!

En stor :bow: till dig för att du är beredd att ta in en stackare som är helt skyddslös i samhället.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Vi gör likadant på katthemmet oxå, glömde jag skriva. Om vi får en katt inlämnad, som inte vi har någon efterlysning som stämmer överens, så åker vi till veterinär med den. Katten vaccineras, id-märks och kastreras om det är en hane. Den avmaskas och gås igenom. Kommer det sedan en ägare till katten, så får den ersätta oss för utläggen vi haft. Det gör en ägare gärna, för den har ju fått tillbaka sin älskade katt och är glad att den är genomgången och fått vård om nödvändigt.
Visst har det hänt att folk tyckt att, bra, nu vill jag ha min katt, jag har inte krävt att ni ska ta den till veterinär... men då har de ju oxå valet. Betala eller lämna katten hos oss för försäljning. Vissa har tyckt att de ska ha summan vi får för katten vid försäljning.... eh. det finns fräcka människor.

Men merparten som hittat sin katt hos oss, betalar gärna och kramar sin saknade katt hela vägen hem, överlyckliga över att ha fått den tillbaka. Många lämnar även en gåva till föreningen som tack, plus att de betalar utgiften med glädje.

Om ni vill läsa om Pumba som vi hittade med brutet bakben så kan ni göra det här :) http://www.raderad.se/prosit/pumba.htm
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Har du tittat efter efterlysningar på nätet? Finns flera på www.katthemmet.nu.
Glömde ju: :bow: ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Tänk på kattens bästa och skit i pengarna, det rör ju sig inte om några jätte stora summor direkt.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Om ett "föremål" är uppenbart övergivet får du ta det. En mager och ovårdad katt får väl anses vara övergiven. Däremot kan det bli problem att kräva pengar för "tjänster" som du gör för någon annan utan att ha blivit ombedd att göra det. En ansvarsfull ägare som har saknat sin katt betalar ju troligen ändå, och det med glädje.

Det var det rent juridiska. Hoppas att du får tag på kissen idag så att hon får komma in i värmen och få mat! Skönt att det finns folk som bryr sig!
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Tänk på kattens bästa och skit i pengarna, det rör ju sig inte om några jätte stora summor direkt.


Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut, men för mig är 2000 kr inget som jag bara kan 'göra av med utan att det märks och känns'.

Alltså, får katten ett hem här, så är det ju pengar som jag gärna ser till att fixa (dvs snålar in på annat). Men om det är någon annans katt och den åker tillbaka till sin ägare, men ägaren tycker att jag kan 'bjussa' på pengarna så känns det - elakt nog - som väldigt mycket pengar att bara 'bli av med sådär'.

Sen har jag ju aldrig ens tänk 'äh den får vara där katten, för tänk om en ev ägare som jag får fatt på inte betalar', jag vill bara veta vad det finns för 'rätt' och så.
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Bor kisse hos dig n ? Fick du tag i den ?
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Missen ligger och sover i en fåtölj här nu. Tog den helt sonika i famnen (den är jus en igår fullt övertygad om att jag är hennes räddande ängel och är som ett plåster på mig) och stoppade den i bilen. Låg i baksätet i 'blåset' från kupevärmen hela vägen till vet (1 h). Kändes lite osäkert ha en lös katt i bilen, men den slingrade sig som en ål ur kartongen hela tiden, och var ju lugn lös så okej då.

Lånade en bur av vet och sen tog jag ut henne igen hos vet. Vet började med att scanna efter chip men icke. Går inte säga om hon är kastrerad men vet trodde inte det, men går inte säga säkert utan att UL:a eller helst öppna.

OTROLIGT trevligt temperament, snäll och kelig och spann hela tiden hos vet.

I övrigt så extremt mycket tandsten, och vet gissade åldern till 'minst 3 - 4 år, troligare 4 år än tre, kan vara äldre med men svårt säga, men det tar ett tag att få såhär mycket tandsten'. Väldigt underviktig, är bara skinn och ben och väger bara hälften av sin normalvikt. Vet hade aldrig träffat på en så utmärglad katt som inte var döende. I övrigt så rena, fina öron, bra färg på slemhinnor, inga tecken på utvärtes parasiter, men hade ett par fästingar, och av någon 'ovanligare' rödbent sort som fascinerade vet en stund :angel: Har två knölar, som är svårt säga vad det är men mjuka, oömma och väl avgränsade så troligtvis inget malingt i alla fall.

Så, missen fick en kattpestvaccination, och sen komma med mig hem.

Och det har helt klart varit någons katt! Dels så är den så otroligt kelen och 'lätthanterlig', dvs tillgiven, och dels har den utan minsta tvekan bott inne helt eller delvis någon gång i sitt liv. Knallade ur buren, kastade i sig mat och strosade sen runt och kollade läget, hoppade upp på bänken, gick lugnt runt och kollade, fräste åt siameserna och la sig sen för att sova i en mjuk fåtölj.

Kommer fram emot en och kelar när man närmar sig, den är helt tam helt enkelt. Och otroligt rar. Kommer INTE bli ett dugg svårt att behålla henne om jag inte hittar någon ägare.

Och jag har kikat på sidor med bortsprungna katter halva natten på jobbet, men inte hittat på henne. Hittat två där jag på bilden kände 'jo men den!', men som vid närmare granskning inte visade sig stämma. Har tagit kort på den och ska lägga ut 'upphittatannonser' på nätet, och när jag jobbar igen på fredag sätta upp lappar med bild & beskrivning.

Jag har svårt att tro att någon bara skulle överge en sådan rar misse, men folk är konstiga ibland. Men det är långt ifrån omöjligt att det någonstans därute finns en ägare som sörjer och saknar sin lilla katt oerhört. I så fall hoppas jag att jag hittar den!

Och i övrigt så när missan ätit upp sig, så blir det koll om kastrerad alt kastrering, märkning samt tandstenssanering. Och naturligtvis avmaskning, men vet tyckte jag skulle vänta lite med den, om hon har massa mask är det inte säkert kroppen pallar med det när hon är så underviktig.

Jag är redan kär i henne, man kan inte bli annat!

Och såhär ser hon ut: https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=8b318a0f-7fd6-4a19-a51e-c31cabbc6d88
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Vad fin hon är ! Jättefin ! Det går nog bra detta !
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Det var en vacker flicka! :love:
Har du kommit på nåt namn?

Vi har många gånger kliat oss i huvudet på katthemmet och undrat varför ingen saknar så gosiga och trevliga katter....... det händer var och varannan vecka att vi får in riktiga gostroll, som är så tacksamma för hjälp. Men ingen saknar dem. Mycket mysko tycker jag. Men, å andra sidan är det väl bra då, för då kan de få nya ägare som engagerar sig och älskar dem.

Hoppas allt går bra för er nu!
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Ja visst är hon vacker, och så det temperamentet med - till och med veterinären föll som en fura ;) Inte kommit på något namn, vet skrev 'Missan' i journalen, och det är väl vad jag kallat henne. Får klura lite på namn, har inget självklart förslag.

Vill gärna ha tips på fler sidor där det finns kattefterlysningar och man kan annonsera om upphittade katter, förutom samvetet.com och katthemmet.nu
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

En katt jag var o fångade in för katthemmets räkning (gått hemlös i 3 månader o sov under en balkong) såg nästan ut så där :) Henne döpte jag till Ariel, för hon var så gracil :love:
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Nu har jag satt in annonser på alla 'hittekattssidor' jag hittat, och lagt en på Blocket.se på Uppsala län med.

Polisen var ju..roliga... De gick igenom anmälningar om försvunna katter sen i somras utan att hitta något som stämde, och tyckte sen att 'vill du ha den kvar?' och jag tyckte att 'ja jag kan ta hand om den, inga problem'. Varvid polisen tyckte 'bra, då gör du det'.. Lät mest lättade över att det inte var/blev deras problem. Ville inte ta upp en anmälan heller då de tyckte att en omärkt, utmärglad katt då är det rätt hopplöst hitta en ägare om de inte redan anmält den som saknad'..
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Det som är mest sorgligt är ju att de egentligen har rätt :( En ägare som inte anmält katten som saknad (med tanke på formen på katten) på rätt länge, saknar den nog inte så mycket :(
 
Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?

Nej, antagligen inte. Eller så är katten inte från närområdet, utan har tagit sig långt från 'hemmet'. Men jag kan inte fatta hur man INTE kan sakna en sån raring.

Hon kan ju knappast vara en 'sommarkatt' eftersom hon är såpass 'gammal' ändå, och varför skulle man bara dumpa en katt hux flux? (mest retorisk fråga, idioter finns ju alltid) Speciellt en katt som har haft ett hem, en ägare, varit älskad och omhändertagen, haft halsband (hon accepterade halsband utan knot, så helt klart haft det tidigare) och helt enkelt verkligen haft någon om verkligen brytt sig om henne.

Och tänk om det någonstans därute finns någon som varje dag saknar sin lilla misse och undrar var den är. Samtidigt borde den då dykt upp på NÅGON av alla 'efterlyssningssidor'. Eller så har ägaren inte internet, ja det finns ju massa teorier. Eller så är det som med kompisens hittekatt, som kom förvildad, utmärglad och tovig en dag. Kastrerad men omärkt, rumsren, tam 'i grund och botten' etc och där det två år senare av en slump visade sig att katten hade tillhört en gammal tant som dött, och sedan var det lite luddigt men på något vis (uppsåtligen eller ej) så hade liksom ingen tänkt på att ta hand om katten..

Jag behåller henne hjärtans gärna, men är väl lite påverkad dels av att ha sett samma katter efterlysas om och om igen på alla efterlysningssidor, och tanken på hur det skulle vara om någon av mina försvann och jag inte visste var de var, vad som hänt eller om de levde. Jag skulle ju leta och annosera osv som en dåre, men omd et inte gav resultat, så jag skulle nog aldrig sluta undra och sakna förrän jag fick VETA.. Och den här kanske har en sådan människa nånstans, men hur sjutton hittar man den liksom..
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 416
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 167
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 085
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp