Snabbt! ormbett i oktober?

Iaraphel

Trådstartare
Behöver hjälp fort- Finns det ormar ute nu i oktober?

Vilka ormar?
(småland- Jönköping- höglandet)

Tog in hästarna vid 16-tiden A var då lite halt på ena bakbenet + lite svullen (över kotan- som galler). Men annars pigg.

Har nu varit hos henne sedan 21-tiden (har varit iväg innan det), och då var/är hon trött, har legat (vilken hon inte brukar på kvällarna), har feber (39,6), och är mycket mer svullen både runt kronranden, kotan och senan. Hittar inget sår, eller något sådant. Trodde först att det var hovböld, men nu med svullnaden och det så blir jag osäker och orolig.
(hon äter dock väldigt bra, och gnäggar som vanligt- kanske lite mindre)

Vet ej ännu vilken vet. som har jouren, har tyvärr få bra hästveterinärer här i trakterna, och de som finns är rätt trötta på att undersöka myggbett på mina hästar.. :o . 5h bilfärd till klinik.

Hon står nu med jodopaxomslag, ska ner snart och se om det blivit bättre eller sämre.

Sv: Snabbt! ormbett i oktober?

Normalt sett så går ju ormarna i ide nu i oktober. Men det finns ju alltid undantag. OM det är ormbett så ser man 2 "hål" nära varandra.

Men hur lätt ska man kunna se hålet? jag tittade och såg inget, men hon har svarta ben och tät päls... + att hon tycker det är obehagligt när jag håller i benet, vill inte direkt sätta ansiktet i träffläge :crazy: (hon är känslig i vanliga fall gällande bakbenen)

Men ska ner och koll anoggrannare nu, ville bara veta om ormbett "var möjligt" (har även försökt ringa naturkunskapsläraren, men hon hade vist stängt av telefonen :devil: )

visst finns det..mötte en huggorm senast i förrgår på en grusväg som låg och försökte sola (mulet) när jag var ute och red.
jag tror nog inte att du kommer att hitta bettet om det är en orm då det är väldigt svårt att se det, men man ska ju aldrig säga aldrig. kontakta veterinären, man kan ju ta ett blodprov så vet man.

Jo jag har suttit med ficklampa och letat bett nu utan att hitta, hittade däremot en liten skorpa som kan vara från enn "gammalt" (läs: veckogammalt) sår- så risken för lymfangit finns ju.

Suttit hos henne nu, lagt om bandage och så, febern har gått ne rlite, liksom svullnaden, mamam vill avvakta tills imonbitti med att ringa veterinär (och det är hennes häst), och jag antar att veterinären inte åker ut en fredagnatt för "svullet ben och 39 graders feber".

Samtidigt som jag vill vara på den säkra sidan och tvinga ut en veterinär hit så kanske jag är lite överdriven- fick ju ta bort min älskade C efter 15 år tilslamamns för en månad sedan :cry: . och förra hösten fick jag göra mig av med en annan barndomsvän till häst som jag haft i 15 år.. Är så räd att hon bara ska ligga där död. Usch, ska ner snart igen och kolla till henne.

Hoppas bara att vet. kan komma ut direkt imonbitti då, för om jag inte är fel ute så ska de om de har lymfangit gå ut och gå/röra sig va? och om det är ormbett vara helt stilla??

har läst att hästen kan få förhöjda levervärden vid ormbett, men det kanske inte stämmer..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka