snabbt hjälp tack

mag

Trådstartare
Har just varit ute och ridit och återigen råkat ut för galna bilister som vägrar sakta ner... Nu SKA jag skriva en insändare i vår lokala tidning om detta.Men för att vara på den säkra sidan frågar jag er! visst får man rida på vägen? nu menar jag vägar som är 50 -70 km.
Vi måste det för att ta oss till skogen men det är inga lång sträckor.
Men visst får man rida på vägen???
 
Sv: snabbt hjälp tack

Har just varit ute och ridit och återigen råkat ut för galna bilister som vägrar sakta ner... Nu SKA jag skriva en insändare i vår lokala tidning om detta.Men för att vara på den säkra sidan frågar jag er! visst får man rida på vägen? nu menar jag vägar som är 50 -70 km.
Vi måste det för att ta oss till skogen men det är inga lång sträckor.
Men visst får man rida på vägen???

jag har faktiskt ingen aning, ring vägverket eller kolla på deras hemsida. www.vv.se :idea:
 
Sv: snabbt hjälp tack

JA det är klart man får det! Hästen är ett fordon likväl som en cykel. Däremot får du ju inte rida på motorvägar, men det är väl inte någontign man gör frivilligt direkt :eek:
 
Sv: snabbt hjälp tack

Självklart får man rida på vägar!
En ryttare på häst räknas som ett fordon, vilket är skälet till att man ska rida på höger sida vägen.
Enligt trafiklagen (finns en bra sammanfattning i en gammal Hästfocus), är det ALLTID bilistens ansvar att mötet går bra. Bilisten är skyldig att sakta ner så mycket som det behövs. Bilistens ansvar går så långt som till att bilisten vid behov är skyldig att stanna bilen, kliva ur och hjälpa till om ryttaren får problem (sedan är väl inte alla bilister lämpliga att försöka hjälpa till att hantera en orolig häst)!

Lycka till!
 
Sv: snabbt hjälp tack

Givetvis får du det! Det är bara motorvägar som är "off limits". Hästekipaget (oavsett om du rider eller kör) är ett fordon i lagens mening! Bilist eller motorcyklist som vill förbi skall anpassa hastigheten och hålla tillräckligt avstånd!
 
Sv: snabbt hjälp tack

men tack allihop.... nu vet jag att jag har rätt. Kommer att skriva en snäll insändare om hur det känns att sitta på en häst och det kommer en bil snabbt mot en. Även den mest trafiksäkra kan bli rädd. Sen inte att förglömma att det är djur och man kan ALDRIG veta säkert att inget händer. Finns väll ingen förare som ökar farten om det står en älg i diket men står det en häst är det fritt fram. Blir så trött på dessa bilister. Men jag är inte arg på alla, de flesta sköter sig.
 
Sv: snabbt hjälp tack

De som kommer framifrån är svårt att göra något åt, men de som kommer snabbt bakifrån brukar sakta ned eller åtminstone hålla ut ordentligt när jag "råkar" ha spöet(långt spö) spretande ut. De är ju rädda om bilen...
 
Sv: snabbt hjälp tack

Påminn gärna om att det är svårt att få ut pengar på försäkringen om man får sin bil söndersparkad :devil: att det nästintill alltid döms som bilförarens fel...
 
Sv: snabbt hjälp tack

Själv rider jag mitt på vägen. Om det är bra sikt förståss. Har fått många fingrar pekande efter mig men bilarna kör sakta och jag tackar och smäller av ett bländande leende. :)
 
Sv: snabbt hjälp tack

Själv rider jag mitt på vägen. Om det är bra sikt förståss. Har fått många fingrar pekande efter mig men bilarna kör sakta och jag tackar och smäller av ett bländande leende. :)

Go for it girl, jag gör själv likadant. Mitt i vägen tills dom saktat ner til vad jag anser är lagom fart då går jag ut på kanten... ohhh vad arga vissa blir...

Andra tips är reflexväst mitt på ljusa dan gärna med passande text... Vissa funkar bra om man håller ut handen och gör "sakta ner tecknet" (vissa gasar tyvärr istället, så man får kombinera eller chansa)
 
Sv: snabbt hjälp tack

Ett bra sätt är att ha bra med reflexer, rida mitt i vägen, ställa hästen med "bredsida" mot bilen, höja handen och göra stopptecken som poliser gör. Tacka vänligt när bilarna saktar in, på så sätt kan man faktiskt uppfostra en del bilister. Men det gäller ju förstås om man har en hyfsat trafiksäker och lydig häst. Annars bör man nog undvika 70-vägar, där kör de oftast typ 90.
 
Sv: snabbt hjälp tack

Påminn gärna om att det är svårt att få ut pengar på försäkringen om man får sin bil söndersparkad :devil: att det nästintill alltid döms som bilförarens fel...

Ja, det är bra att påminna om det :D .
Dom flesta är jättebra här, dom saktar till 98% av gågerna ner. Och då vinkar man väldigt snällt och visar hur glad man blev. :)
 
Sv: snabbt hjälp tack

Go for it girl, jag gör själv likadant. Mitt i vägen tills dom saktat ner til vad jag anser är lagom fart då går jag ut på kanten... ohhh vad arga vissa blir...

Andra tips är reflexväst mitt på ljusa dan gärna med passande text... Vissa funkar bra om man håller ut handen och gör "sakta ner tecknet" (vissa gasar tyvärr istället, så man får kombinera eller chansa)

Så gör jag med! funkar alldeles lysande. hittils har jag inte fått några fingrar pekade vad jag vet :P
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 340
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp