Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det beror helt och hållet på om hovslagaren kan säga att det är en hovböld. Visst får han öppna hoven om det är uppenbart en böld det handlar om och det är hovslagaren själv som får göra den bedömningen. Är det inte ett solklart fall så åker jag in med hästen till klinik för röntgen där de får tala om vad som ska göras.
Första gången min häst fick hovböld, åkte jag till klinik. Men på kliniken tillkallades hovslagare för veterinären tyckte hovslagaren var kunnigare inom området. Efter detta besöket ringer jag i förstahand min hovslagare innan jag åker till klinik. Så har du en kunnig och erfaren hovslagare så skulle jag be hon/han hjälpa dig först.
Min har hovböld nu som veterinärkliniken har fixat. Det var alltså en veterinär som gjorde det i Fredags. Hon är fortfarande blockhalt så idag ska hovslagaren få komma ut och kolla på det istället.
Men det var en duktig veterinär som varit med länge som skar upp hovbölden så jag hoppas hon inte karvat för mycket.
Min hovslagare har en viss tendens till att tycka att alla andra gör fel
Men men, efter att både veterinär och hovslagare kollat på den borde jag ju ha garderat mig så hon kan få sluta halta hoppas jag
Jag fick bara känslan nu att jag kanske skulle ha låtit hovslagaren tittat på henne först
Min hovslagare har hjälpt mej när det har varit hovbölder på mina hästar (2 gånger). När hästen hade det senast hänvisade t o m veterinären till min hovslagare, det blir många hundralappar billigare!
Jag pratade med min hovis om hovbölder sist han var hos mig (en annan i stallet hade hovböld). Han berättade att en havslagare får inte enligt reglerna skära upp hovbölder eftersom det är en operation. Samtidigt så sa han att de som kan det här med hovbölder är inte veterinären utan just hovslagaren. Jag skulle ringa hovis.
Jo hovslagare får öppna hovbölder så länge de inte går in i mjukdelarna. Veterinärer kan mycket väl vara helt kompetenta att öppna en hovböld har dessutom fördelen att kunna ge lugnande o bedövning om det behövs.
PL
Jag har haft tur
Har bara haft en häst som har haft det 2 ggr.
Den var halt på kvällen o morgonen ohalt. Den hade letat sig ut i kronranden.
Är nog ovanligt att de "mognar" så fort- bölderna alltså
Min har haft en hovböld,min hovs sa då..lägg ett omslag runt hoven med indränkt bomull med jod...låt det sitta i 2 dagar..efter två dagar var bölden borta..den hade mognat och krupit ut genom lämallranden under skon....tydligen ska joddet hjälpa till på nåt sätt..det funkade ju ialla fall för oss.
Vi tog ut en hovslagare för att han skulle få känna på hoven och säga om det var en hovböld eller inte (det är mycket billigare än att åka till en klinik och sedan säger de där att det är en hovböld)
Fast vissa hovslagare har ju inte kusnkapen heller.
Hästmänniskan Jag har gjort lite olika, men kommer ta hjälp med min ungponny. Ffa inkörning som jag inte har gjort innan :). Min förhoppning är dock...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.