Snabbfästen/andra sätt att fästa

trofé

Trådstartare
Har haft en sele med "skackelremmar", läder rem man spänner fast runt skackeln på rockarden, kort och gott. Vet att det finns andra typer av fästen för skacklarna. Vore jätte tacksam för förklaring, bilder och för- och nackdelar med olika sätt!

Gärna varianter på snabbfästen, om det nu finns varianter!

Sv: Snabbfästen/andra sätt att fästa

Snabbkoppling är nog vanligast idag på ex maratonselar. Giggselar har ofta en annan typ av koppling men de har jag inte så stor koll på exakt hur de funkar så nån annan får förklara det. Men du kan kolla på ex selar.se, där borde det finnas bilder på snabbkopplingar.

Hej jo det finns något som heter "seltunga" som man sätter fast i ringen där draglädret o däckel jorden möts. Seltungan sticker man i skacklen o då kommer en del ut på andra sidan o där i hålet på seltungan sätter man i en "selpinne" som gör att det inte hoppar ur. Seltungor o selpipor finns o köpa löst för det är inte alla selar som har det med när man köper dom. Det finns bla o köpa på Börjes i Tingsryd, dom har även postorder. Jag kan försöka komma ihåg o ta kort på det i morgon o skicka det till dig.

På den här bilden syns snabbkopplingen ganska bra - det är genom den draglinan ligger här då men man får väl tänka sig en skackel!

mersommar2007023.jpg

Ser jag fel eller är det "bara" som en läderögla? Som man spänner runt skackeln.

Ja det är som en läderögla som du lägger runt skackeln. Skackeln rör sig sedan lite grann i öglan. Att den heter snabbkoppling hänger såvitt jag förstått ihop med att man bara lägger remmen runt skackeln och sedan lägger i "metallöglan" i den andra "metallöglan" och drar remmen igenom. Det går alltså lätt och snabbt att få dit/få loss skackeln.

nja, det är en snabbkoppling som är mycket lätt att få upp om så behövs, och passar alla skaklar då den är öppningsbar och mjuk till skillnad mot tilburytugshållarna.
kolla på driveout.se Där finns alla typerna till salu och på bild.

:) Skakelremmars enda fördel är att man kan använda dem till andra saker, som tex att göra en skakelhållare högre upp på en loksele eller skitsele (enkel bröstsele utan järn i däckeln och fast brösta)

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka