Snabba svar någon.....

D

Dizan

Såhär ligger det till... Vann en betäckningsrätt på en hingst (varmblod) & nu har jag lånat ett sto av en "kompis" som jag ska åka upp med till stuteriet imorgon, men det finns några frågor:
1. Behöver man ha med sig något mer än betäckningsrätten?
2. Om vi inte skriver något leasingkontrakt & skickar in till STC kommer då ägarna på stoet stå som uppfödare eller kan man ändra detta? (stoet kommer nämligen stå kvar hos ägarna ända tills dom ska på fölbete nästa år).
3. Hon har tidigare fått någon hormonspruta(?) p.g.a. att trots att hon haft stora fina ägg inte släppt dom ordentligt. Heter det så & är det bara att säga till på stuteriet? (Hon har två avkommor sedan tidigare)
4. Hur länge kan man räkna med att hon blir kvar? Står de kvar tills de är konstaterat dräktiga 16:e dagen? De som äger henne har inte haft någon koll på brunsten så jag kör upp henne så får det bli som det blir.
5. UL vid 30 dagar går det att göra på hemmaplan eller ska man konka upp till stuteriet igen då?

TACK, TACK, TACK!!!

Du har väl skrivit ett bokningskontrakt på hingsten antar jag, där borde det stå med något om din betäckningsrätt. Om inte så borde du nog prata med stuteriet om att du ska nyttja din betäckningsrätt. Jag vet inte vad som ingår, om det är bara levande föl avgift eller även språng och vet. avgifter.

Tror du måste leasa stoet om du ska stå som uppfödare, men det borde du väl kunna göra även om hon ska stå kvar hos dom. Annars så blir det dom nuvarande ägarna som står som uppfödare. Om du gör så (inte leasar), så se till att skriva något kontrakt om att du redan äger fölungen som finns (kommer finnas) i magen. Det vill säga om du inte litar fullt ut på dom du lånar stoet av vill säga.

Du kan säkert nämna att hon har fått brunsten igångsprutad tidigare, så är dom observanta på det, annars gör dom säkert det ändå.

Hur länge hon ska stå kvar är helt upp till stoägaren. Om du vill får du köra stoet till stuteriet inför varje språng (lite onödigt kanske). Ett alternativ är att stoet står på stuteriet över brunsten och tas hem mellan betäckning och 16:e dygnet. Annars har du stoet stå kvar tills hon är dräktig på 16 dygn. Då kan det ju bli över flera brunster om man har otur.

Alla UL går att göra hemma, bara du ser till att veterinären har den utrustningen förstås, alltså kan du även göra 16 dygn kollen hemma, men är stoet inte dräktigt då är det förstås dags att genast åka till stuteriet igen för ombetäckning.

De som står som ägare till stoet kommer att bli uppfödare, men om ni är överens om att det ska överlåtas på dig är det bara att skriva under för ägarna på språngsedel, så är det fixat.
Angående hormonsprutan, som jag antar är Pregnyl, (för ägglossning),så är det bra om ni nämner det till stuteriet, så att de vet hur hon brukar vara. (inte att förväxla med de så kallade pg-sprutorna, som man sprutar FRAM brunst med...)

OM jag fattat rätt har STC höjt leasingavgiften och/ eller gjort den jämnställd med köp..... Ring STC och kolla.... Du behöver i vilket fall som helst inte registrera om stoet nu utan kan vänta, bara det görs innan fölningen annars kommer ägarna stå som uppfödare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 421
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar