snabb hjälp

P

Pretty_Fly

om lantbrukstjänst avlivar en häst, kan de skriva de här avlivningsintyget som försäkringsbolaget behöver?
någon som vet?

Sv: snabb hjälp

Nej, jag tror inte det.
Avlivade min häst för några veckor sedan akut och då fick veterinären skriva "livintyget" till försäkringsbolaget.
Jag tror att de inte "litar på" Lantbrukstjänst bedömning av skadan, utan kräver en professionell utvärdering av anledningen till avlivningen. Det känns rätt logiskt när man tänker efter.
Det är alltså inte bara frågan om ett intyg om att hästen är död, utan anledningen till att den avlivas som är intressant.

Sv: snabb hjälp

Nja..

Om hästen är utdömd så skriver ju veterinären på papper att det är så av "orsak om varför"
Avlivningen sedan kan ju utföras av annan person så som Djuramulans, Lantbrukstjänst eller slakteri t.ex.

På samma papper finns det ju en sektion om avlivning. Där måste väl Lantbrukstjänst kunna skriva att dom avlivat, hur och när och vilka som gjorde det.

Annars brukar man ju få en separat lapp om att X häst är avlivad med
xx idnummer, datum och företag...

Om hästen hittas död så ska ju veterinär komma ut först och titta och försöka avgöra vad som hänt. Då kontaktas ju även försäkringsbolag ifall dom vill ha obduktion. (här ska inte hästen fraktas bort innan alltså)
Därefter kontakta t.ex. Lantbrukstjänst

Vid olycka så kontaktas ju också veterinär först som då skriver på papper. Där avlivar veterinär eller "slakt-tjänst" om dom finns inom rimligt avstånd.

Men man kan inte anlita en avlivningstjänst utan att ha haft kontakt med veterinär och därefter fått intyg som ska till försäkringsbolag. (om man vill ha ut ersättning)

I övrigt, om man inte ska ha nåt intyg så kan Lantbrukstjänst komma och avliva.

AM

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 429
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka