Snabb fråga

Sv: Snabb fråga

Vad havre väger beror helt från skörd till skörd.
Förra året (2006) blev havreskörden här nere i halland/skåne helt kass så den vägde ingenting medan den i år fick en helt ok vikt.

:)

Jag bor i Stockholm så bönder finns det inte gott om här ;) Men vi har lantställe i Nyköping så mamma ska fråga runt där om det går att köpa havre. Alltså, priset spelar ingen större roll då havre är relativt billigt i jämförelse med annat foder, utan jag tänkte bara över snabbt att vi kommer få lägga ut desto mer pengar på foder i och med att fodret inte vägde så mycket som jag trott.

Annars får jag satsa på Kraffts havre. Det är den röda du syftar på va? Guldhavre eller vad den heter, den ser iaf väldigt fet ut ; )

Kissan: Efter fyra år av mängder med foder (Krafft Groov, Grund, Mustang, Dynavena, kornkross, havre, lusern m.m.) så har vi insett att han går bäst på havre, betfor och hösilage. Han är väldigt havrekänslig och blir het av den men jag tycker att jag får tåla det eftersom att han aldrig varit så fin som han är nu. Han blir till och med lite tjock (:eek:) av havren och ser biffig ut om man jämför med hans "normala" kropp som mer liknar en planka.

Sånt där är alltid intressant att veta, beror det möjligtvis på vädret? Med tanke på att det varit en regning sommar i jämförelse med den förra.

Vi har alltid vägt vårat foder oavsett vilken sort det har varit, den hela havren väger nästan alltid runt o,6 kg, så ger du 5 liter om dagen blir det alltså 3,0 kg, vilket är normalt tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka