Snabb fråga

SofiaOfSweden

Trådstartare
Hur mycket väger 10 dl havre? Min häst får för tillfället 50 dl havre om dagen, hur mycket är det i kg? Har tyvärr inte tillgång till våg, annars skulle jag väga upp det.

Sv: Snabb fråga

Är inte en liter hel havre drygt ettt kg? Kan ha helt fel.... Hoppas någon vet. Nu vill jag med veta :)

Förresten, är det hel eller kross du menar?

+ Strajder

Han är väldigt svårfödd och tappar hull och muskler så fort han inte underhålls. Dessutom så tränas han väldigt hårt för tillfället och behöver så mycket för att orka samt för att sätta muskler och fett.

Det är nästan omöjligt att säga då det varierar så mycket på hur mycket kärna havren har.
Vi har haft havre där en liter vägt allt mellan 0.7kg-1.2kg..........

Vi värmer huset med havre istället: 2,5 kg motsvarar ungefär 1 liter eldningsolja i energi. Hästarna får hö och ensilage!

(avvikelse från ämnet...)

Havre väger normalt mellan 0,55 kg och 0,65 kg per liter beroende på sort och hur bra växtodlingssäsong det varit. Är det mycket skräp (boss mm) med kan det vara neråt 0,5 kg / liter. Är det rensad havre tex utsädeshavre kan man komma upp i ca 0,7 kg / liter.

Men bästa sättet är naturligtvis att väga sin havre och att väga den igen när man köper ett nytt parti!

Den helhavren jag köpte på granngården vägde ca 900g/liter så ungefär ett kg /liter låter inte orimligt. Havrekrossen går det 2 liter på ett kg.

Jag vägde havren idag på morgonen, drygt 500 g vägde 10 dl havre. Alltså får min häst 2,5 kg havre om dan. Och min tränare som tyckte att jag skulle ge honom runt 3.5 - 4 kg havre om dan :eek:

Gud, det här kommer bli dyrt...

Då kanske jag ska satsa på att köpa havre som väger mer? Den jag har komer från Eko och är den där vanliga som de flesta brukar ha, något med Hippo tror jag att den heter..

Då kanske jag ska satsa på att köpa havre som väger mer? Den jag har komer från Eko och är den där vanliga som de flesta brukar ha, något med Hippo tror jag att den heter..

Om hästen kräver så mycket så ska du försöka få tag i så bra havre som möjligt.
Krafft har en sort som visserligen kostar mer men där ett kilo motsvarar cirka 1,3 kilo vanlig havre. Den du köper på EKO misstänker jag är en sämre sortering som då inte inte ens kommer till vad vanlig havre ger. Om hästen verkligen har behovet så brukar den billiga bli dyrare i längden.

1 säck räcker i drygt 10 dar, alltså minst tre säckar havre i månaden. 1 25 kg säck kostar här runt 90 kr, så ja det kommer att bli dyrt om jag fortsätter med att köpa just den havren.

Funderar då på att, som Masse säger, köpa den dyrare havren som Krafft har eftersom att jag då inte behöver ge honom lika stora mängder havre i liter mätt.

Jag vägde havren idag på morgonen, drygt 500 g vägde 10 dl havre. Alltså får min häst 2,5 kg havre om dan. Och min tränare som tyckte att jag skulle ge honom runt 3.5 - 4 kg havre om dan :eek:

Gud, det här kommer bli dyrt...

Känner du ingen bonde du kan köpa havre av, då brukar priset ligga mellan 1-1,25 kr + moms!

MÅSTE du fodra med havre då? det kanske finns något annat foder som kan täcka din hästs behov i mindre mängder?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka