snabb fråga om öppna

Sv: snabb fråga om öppna

Jag menar att innersknkel tar fram inner bak till tyngdpunkten så den kan bära. detta ska senare kunna göras med bara med sitsen. Nej böjningen har jag redan på raka spåret.

okai, och hur verkar du med innerskänkeln då för att driva inner bak?

*vetgirig* :)

lägger på skänkeln som vanligt... I Ar är inte skänkeln framåtdrivande utan man placerar bakbenen och böjer hästen.:)

Men i öppna flyttar man ju ut framdelen från bakdelen.

BB har rätt när hon säger att bakbenen ska gå rakt fram.
Det blir ofta fel med det.

jo, bakbenen ska gå rakt fram. men meningen är att man ska påverka innerbak genom att driva i det skede precis innan inner bak lyfts för att få hästen att ta ett större kliv in under sig och därmed belasta inner bak mer och på så sätt öva upp den muskeln.

alltså
övningen är lösgörande för att man använder sig av olika grader av böjning, gymnasticerande för att man vill få hästen att använda mer bärkraft i inner bak (i slutan samma fast man gymnasticerar ytter bak)

sschameless: hur menar du med att jag ska hålla tillbaka bogen med innertygeln? genom förhållning?

Jagh har ridit vanlig dressyr i åratal och gått över till AR. Öppnan gör jag på samma sätt som jag alltid gjort. Det är ingen skillnad. Men fokuserar nuförtiden mera på mina axlar. Hjälperna blir desamma men man lägger fokus på olika saker.

alltså
övningen är lösgörande för att man använder sig av olika grader av böjning, gymnasticerande för att man vill få hästen att använda mer bärkraft i inner bak (i slutan samma fast man gymnasticerar ytter bak)
Visst kan man använda det o lösgörande syfte, men vitsen är oxå att den ska samla sig.
om man tänker som du måste den luta sig inåt, vilket jag tycker är fel.

Däremot i slutan så är det viktigt att få in det inre bakbenet iom att det då är bakdelen som tvärar o framdelen ska gå rakt fram.
Om man då tvärar för mkt blir det svårt att få det inunder kroppen.

Så brukar min polle oxå göra ibland. Då göra jag en halvhalt på den aktiva tygeln. Han han inte tar den så gör jag halt med kombinerade effekt och flyttar ett steg direkt tygel. Sen kommer jag fram i skritt och då funkar oftast halvhalten och då tar han det direkta tygeltaget oxå;)

himla intressant. har funderat och klurat utifrån vad ni sagt i tråden. kommer till stallet idag med tanken att jag ska "ruska" loss innertygeln och få henne att hålla böjningen runt innerskänkel.

går in i öppnan och... allting bara flyter!!! visserligen inte riktigt lika ärlig öppna som i högervarvet, men hon var med mig!! haha
ibland är tankens kraft den starkaste! =)

*kl*
kollektivt svar till sshameless, axel, bigganl och lkn02001..

nu stäämde allt överens bättre.. fårstår helt vad som är skillnaden mellan eng.dr. och AR, dvs inte mycket men lite iallafall..

tack :)

Jag menar att innersknkel tar fram inner bak till tyngdpunkten så den kan bära. detta ska senare kunna göras med bara med sitsen. Nej böjningen har jag redan på raka spåret.

innerskänkeln ska inte värka på bakdelen. det innre bakbenet tas automatiskt fram till tyngpunkten genom böjningen i hästens kropp. ju mer böjning destu mer kommer bakbenet in under kroppen. om du tar till innerskänkeln på bakdelen kommer den att flyttas ut o hästen tappar böjning och blir rak istället.

Däremot i slutan så är det viktigt att få in det inre bakbenet iom att det då är bakdelen som tvärar o framdelen ska gå rakt fram.
Om man då tvärar för mkt blir det svårt att få det inunder kroppen.
Är med så långt att det är bakdelen som tvärar. Men varför fokusera på att få in det inre bakbenet i slutan? Det rör sig väl mer framåtgripande "ut och framåt" iom hästens böjning och tvärning.
Och ytter bak träder in mot tyngdpunkten.

Kan du förklara närmare varför inner bak ska "in" i slutan?

I övrigt har jag haft samma problem. Det har väl de flesta kan tänka.. men iaf.
hästen har varit styv i inner bak (i ena varvet oftast) och då den ska gå från böjd på spåret till en öppna har den likssom hoppat över rätt läge, till att gå sidvärts. Alltaså med på tok för mycket tvärning och fuskböjning, sedan snabbt börjat pusha på framåt och då hamnat in mot mitten av ridbanan...

Flera varianter på samma tema, att undvika arbete med inner bak.
Eller böjningen har varit ok men bakbenet har ändå först tvekat att närma sig tyngdpunkten och sedan kvickt flutit förbi.
Då har vi nog hamnat i en väldans tvär skänkelvikning.

Har eg bara jobbat med att ur rätt böjning och flytt inåt av framdelen, passat på och gjort snabba förhållningar (jämnt på båda tyglarna)på inner fram (i marken) och kanske aktiverat inner bak lite med en smackning.
(smackning i fel takt=travigångsättning..)
Det här har alltså varit under problemstadie. normalt vill jag inte behöva sitta och tokförhålla och smacka, men de har svarat direkt och tagit några bra steg i öppna och sedan fått komma in på volt och länga ut.

-för att känna att man i alla fall kommer till något arbete. varför de vägrar använda inner bak är en annan femma. Det jobbar vi på oxå. Stelheten alltså.

Nej du har missuppfattat. Hon menar att inre skänkeln ger en signal till hästen att föra sitt inre bakben närmare tyngpunkten. Skänkeln i sadelgjordsläget, inte längre bak. Hästen blir absolut inte rak och tappar sin böjning. Snarare tvärtom. skänkeln i det läget underlättar för hästen att bibehålla sin böjning.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama