snabb fråga om öppna

L

lkn02001

i öppna i vänster varv flyter pållan ut framåt, går rätt ur öppnan alltså, eller fortsätter i öppna men flyttar sig längre och längre innanför spåret. (fattar nån?)

jag behöver förslag på vad jag ska göra så att jag slipper hamna i den situationen att jag kommer på mig själv att jag sitter och håller emot i tyglarna!

:bow:

Sv: snabb fråga om öppna

i öppnan så är det:
inner tygel: ställer hästen.
ytter tygel: håller in ytterbogen och hindrar att hästen går framåt dit bogen är riktad.
inner skänkel: flyttar hästens framdel sidledes längs spåret.
ytterskänkel: driver yttersidan framåt.

så det som felas är din yttre tygel.. du kan även bromsa upp ytterbogens rörelser framåt genom att höja handen lite och leda utåt..

Hästen kan vara förböjd o går ej på yttertygeln.
Glöm ej att se dit du ska.

håller med det beastiebabe och axel säger, troligtvis har du inte hästen ordentligt på ytter tygel. får du hästen att hänga ihop där kommer du få igenom böjningen i vänsteröppnan.

jag rider mest engelsk dressyr så det är det jag beskriver :)

ok.. tänkte bara att det är lite svårt att förstå vad man ska göra om alla svarar från alla olika ridstilar när hon/han frågade på klassisk ridkonst forumet. Annars svarade du säkert jättebra men inte inomdetta forumet. :)

jaja, kollade inte så noga, men så inom AR är det inner tygel som flyttar hästens ytterbog? intressant..

du får gärna förklara vilka hjäölper som gör vad inom en öppna i AR..

inlägg #2 av Sshameless där hon tipsar om att hålla kvar bogen med inner tygel.. om hästen flyetr in är det ju ytter bog som inte rör sig dit den ska..

Det är ytter tygel som är reglerande, inte den inre.
Det kan hända att ridstilarna skiljer sig åt på några punkter, men hästarna torde väl fungera på samma sätt.

ja det är ju det jag tycker.. men man blir ju fundersam när sshameless säger sådär om det inte är så..
och att hon dessutom sa att mitt tänk ang öppnan inte alls passar in på AR för dår gör man helt annorlunda jämfört med engelsk dressyr.. och ja jag är som sagt inte insatt men trodde ju att hästen fungerar likdant tills sshameless sa att de inte gjorde det ;) så sshameless förvirrade mig och jag är bara öppen för ny information :)

Rinner hon iväg framåt är det nog böjningen som inte är riktig, så hon skjuter på istället för att bära med inner bak.

Är hon riktigt böjd och går in från spåret kanske du inte är tillräkligt tydlig med att hon ska fortsätta rakt fram fast hon är böjd, så hon följer böjningen in på volten. Var då noga med att du sitter på inner sittben med har vikten i magen en smula utåt i rörelseriktningen för att vissa vägen. Ta ev också en liten kort förhållning när inner framben är i marken för att stoppa vägen in på volten, men bli inte hängande i den.

Nej det är inner og som inte placerats rätt. Häste faller in med innerbogen.

yttertygel- fångar upp ytterbogen
inner skänkel- placerar inner bak

Dessa två är de du behöver om hästen är korrekt böjd och ´ställd lösdjord och för hjälpern.
Man kan använda dom tilsammans och var för sig. Det är iallafall så som jag lärt mig.

hmm ja då skiljer det ju sig en del ändå.. innerbak ska ju gå på rakt spår och inte hållas tillbaka med innerskänkel, inner skänkel ska ju stå för böjningen och att den böjda hästen förflyttas..

det finns nog lika många sätt som det finns tränare skulle jag gissa på ;)

okej, jag förstår era inlägg. för mig känns det rätt att som ngn säger att ytter tygel fångar upp ytter bog och inner skänkel placerar inner bak.
ja, hästen faller in med innerbogen och kan då gå rakt ut ur öppnan utan att jag kan inverka. i samband med detta biter hon tag i bettet vilket resulterar i att jag sitter och drar.

hon kan vara helt böjd och på yttertygeln när vi går in i öppnan, sen är det som hon spänner till sig och blir helt styv. jag skulle tolka det som att hon inte förstår vad hon ska göra men höger öppnan är MYCKET bra.
jag försöker vara tydlig i kroppen, sitta på inner sittben men sas "med" i rörelsen (ngt lutande mot färdriktningen) inner sittben ngt framåtvinklat och axlarna i samma vinkling som jag vill att bogen ska ha.
är det bara ännu mer lösgörande arbete som gäller? öppna ska ju vara lösgörande förvisso.
ska tillägga att hon kan stelna till såhär i ridning på volten i vänster varv också, då får jag leda med inner och vara extra tydlig med inner skänkel (ibland måste jag faktiskt kicka till ordentligt) då mjuknar hon snällt igen. men om jag gör såhär i öppnan så är vi ju helt i otakt sen och typ mitt i ridbanan...

vad menar du medhålla tillbaka med innerskänkel?
vad menar du med att inner skänkel "placerar" inner bak? inner bak ska gå på rakt spår ju, eller menar du att "placera inner bak" är böjningen? för inner bak kommer ju till det spår det gör genom att man böjer hästen med inner skänkel..

förklara annars hur du placerar inne bak med inner skänkel..

Ok va bra:) Dt låter somatt du ska lösgöra med bettet lite påinnersidan och föra tillbaka bogen med inner tygeln och om h*n inte ger efter till innersidan när du tar i bettet lgger du bara på innerskänkeln... detta brukar vara största problemet för de flesta.. att domaller in alltså..
Lycka till med öppnorna!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama