Sv: snabb fråga om öppna
okej, jag förstår era inlägg. för mig känns det rätt att som ngn säger att ytter tygel fångar upp ytter bog och inner skänkel placerar inner bak.
ja, hästen faller in med innerbogen och kan då gå rakt ut ur öppnan utan att jag kan inverka. i samband med detta biter hon tag i bettet vilket resulterar i att jag sitter och drar.
hon kan vara helt böjd och på yttertygeln när vi går in i öppnan, sen är det som hon spänner till sig och blir helt styv. jag skulle tolka det som att hon inte förstår vad hon ska göra men höger öppnan är MYCKET bra.
jag försöker vara tydlig i kroppen, sitta på inner sittben men sas "med" i rörelsen (ngt lutande mot färdriktningen) inner sittben ngt framåtvinklat och axlarna i samma vinkling som jag vill att bogen ska ha.
är det bara ännu mer lösgörande arbete som gäller? öppna ska ju vara lösgörande förvisso.
ska tillägga att hon kan stelna till såhär i ridning på volten i vänster varv också, då får jag leda med inner och vara extra tydlig med inner skänkel (ibland måste jag faktiskt kicka till ordentligt) då mjuknar hon snällt igen. men om jag gör såhär i öppnan så är vi ju helt i otakt sen och typ mitt i ridbanan...