Snabb fråga ang ridning m repgrimma

M

monet

Har en snabb fråga ang när man rider med repgrimma:
Viket är rätt - att sätta fast tyglarna under till eller en vid varje sida? Hoppas ni förstår vad jag menar...;)

Sv: Snabb fråga ang ridning m repgrimma

rätt och rätt, rid på det du känner dig bekväm med och som hästen lyssnar bäst på :)

Jag knyter under hakan och rider med neck reining (tryck mot halsen)

Jag gör som wippos, använder ett rep och sätter det i öglan undertill.
Vill du använda tyglar kanske det fungerar bättre med ett sidepull?

Grimman sitter på plats och inverkar bättre om tyglarna sitter under hakan, men det kräver mer av häst och ryttare.

För att få bra inverkan med tyglarna på sidorna krävs det att nosremmen sitter ganska tight, men funkar det så blir det mer som träns-/sidepull-/kapsoninverkan.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar