"Snabb betfor?!"

nexxa

Trådstartare
Ja, var och köpte foder idag och det ska ha kommit ut något nytt i betfor väg som enbart tar 10 min, det var slutsålt så kunde i granska det mer.
Men vad sjutton är nu detta? Ngn som använt/provat? Eller är det svammel från försäljaren? :o

Sv: "Snabb betfor?!"

Vanlig betfor i varmt vatten tar knappast mer än 10 minuter på sig att bli utfodringsdugligt. :idea:

Det kan väl inte behövas nya "uppfinningar" för det?

Det är väl Kwik Beet ifrån Dodson&Horrell du menar? :) Den blir klar på 10 minuter...

Edit: hittade lite info...

Kopierar lite info från återförsäljarens hemsida:

"Kwik Beet

Dodson & HorrellsKwikBeet är tillverkad genom en unik kokningsprocess och ger alla fördelar som de traditionella sockerbetsprodukterna, men har inte den negativa sidan med lång blötläggningstid. Kwikbeet är klar att servera efter bara 10 minuters blötläggning.

KwikBeet är omelasserad och är en idealisk källa för långsam energi med ursprung från lättsmält växttråd. Detta ger ett kraftfullt energitillskott som ger uthållighet utan att hästar som är i sig själv lättända och heta blir allt för 'laddade' genom ökad energigiva. Produkten kan även användas till hästar som behöver gå upp i vikt. I detta fall ges Kwik Beet som tillägg till den ordinarie foderstaten.

Hästens naturliga foder - gräset - innehåller en stor andel vatten. För den uppstallade hästen tenderar den traditionella utfodringen innehålla betydligt mindre vatten. Vatten är vitalt för hästen och en vattenrik foderstat tenderar ge mindre problem för att matsmältningssystemet skall fungera bäst. Genom att utfodra med KwikBeet ökas vatteninnehållet i foderstaten och detta är speciellt viktigt för hästar i boxvila eller som har restriktiv betesgång.

KwikBeet kan ges som ett smakligt tillskott till det vanliga kraftfodret men kan även delvis vid behov ersätta en del av grovfodret. Kwikbeet kan även ges utan problem till hästar ponnier som är disponerade för fång eftersom stärkelsenivån (socker) är så låg som under 7%
."

Säcken ser ut så här:
img130_kwikbeet%5B1%5D.jpg

Jag har fodrat med den sedan i december.

Jag lägger i alla fall i blöt på kvällen för fodra med den på morgonen.

Den sväller ca 5 ggr sin volym, så ½ L räcker till mina 4 hästar.

Både shettisen och halvblodet som haft lös avföring, har blivit myclet bättre i magen med denna betfor.

Men alla har inte varmvatten i stallet.. eller ens uppvärming, vilket gör att betforen gärna fryser om den står länge.

Jag tycker det verkar skitbra..

Det finns ett som heter Speedi Beet också som dessutom inte innhåller något extra socker. Klart på 10 minuter med kallt vatten, snabbare med varmt.

Det finns ett som heter Speedi Beet också som dessutom inte innhåller något extra socker. Klart på 10 minuter med kallt vatten, snabbare med varmt.

Varken Kwikbeeten lr Speedi Beeten innehåller melass.
Skillnaden på dem är att KB är kokt och SB är microniserad.

Största fördelen med Speedi-Beeten är att den inte jäser över lika lätt och snabbt som vanlig betfor.

måste bara fråga... varför ger ni betfor??? jag har själv gett det förrut för at alla andra gav de typ å hästarna gillar de...men de e ju onyttigt för hästar.... numera ger jag morötter och äpplen istället.... mycket nyttigare...

Varför skulle betfor vara onyttigt för hästar?

pga allt socker...

så här står de på hippok9.se:

Torkade MORÖTTER – Lätt att lagra/förvara –
Detta innehåller fruktsocker som släpper energin långsamt istället för att ge blodsockertoppar och blodsockerfall som betfor, melass och sockerbitar gör, vilket ger mjölksyra fortare samt kan påverka humöret negativt. Candidasvampar trivs bättre i söt miljö vilket kan leda till förgiftning – Byt ut betfor och melass mot ngt annat. Ge ej sockerbitar

Senast ändrad av en moderator:

det har jag aldrig sett, jag har alltid gett mina hästar betfor, för dte är bra komplement av energi, bra när man går över till annat foder och bra så dom får i sig extra vätska när det e varmt eller dom tränas hårt, även bra för att hålla igång tarmarna, hålla dom "smorda"..Såklart ger jag inte större mängder, men skulle inte sluta med det!

men alltid nyttigt och höra andras åsikter och så..
så man lär sig nya saker!=)

det har jag aldrig sett, jag har alltid gett mina hästar betfor, för dte är bra komplement av energi, bra när man går över till annat foder och bra så dom får i sig extra vätska när det e varmt eller dom tränas hårt, även bra för att hålla igång tarmarna, hålla dom "smorda"..Såklart ger jag inte större mängder, men skulle inte sluta med det!

men alltid nyttigt och höra andras åsikter och så..
så man lär sig nya saker!=)

jag kom över sidan av en slump... nu ger jag inte betfor längre.. har även hört att en del hästar presterar sämre av betfor men de vet jag inte om det stämmer.... min får lite överblöt vetekli som han kan slafsa med istället... haha... de tycker han mer om än betforn pluss lite rivna äpplen å morötter.... vill man inte eller har svårt att förvara äpplen å morötter kan man köpa torkade på den hemsidan.....
själv köper jag morötter å så per vecka å ger hnoom, jag kokar även linfrö till honom varje dag... haha... men alla kanske inte har den tiden....

Morötter är alltid uppskattat:) man vet inte förrän man provat sig fram, man lär sig nått nytt varje dag..Bra och veta att det finns den uppfattningen oxå, så skulle man märka nått eller så så kan man ju ha i åtanke vad du har sagt!..tack för infot:)

Morötter är alltid uppskattat:) man vet inte förrän man provat sig fram, man lär sig nått nytt varje dag..Bra och veta att det finns den uppfattningen oxå, så skulle man märka nått eller så så kan man ju ha i åtanke vad du har sagt!..tack för infot:)

de var så lite så.....

pga allt socker...

så här står de på hippok9.se:

Torkade MORÖTTER – Lätt att lagra/förvara –
Detta innehåller fruktsocker som släpper energin långsamt istället för att ge blodsockertoppar och blodsockerfall som betfor, melass och sockerbitar gör, vilket ger mjölksyra fortare samt kan påverka humöret negativt. Candidasvampar trivs bättre i söt miljö vilket kan leda till förgiftning – Byt ut betfor och melass mot ngt annat. Ge ej sockerbitar

Just därför att SB och KB en bra produkt, iom att de inte tillsätts någon melass.
De rekomenderar även KB till fånghästar.

Har använt speedi-beet till min häst i ett halvår. Han tycker det är jättegott trots att det inte är tillsatt melass som i vanlig betfor. Det stabiliserar magen jättebra. Han är fånghäst.
Smidig att hantera och godkänd av engelska laminitis trust.

http://www.speedi-beet.com/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 423
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka