"Snabb betfor?!"

Sv: "Snabb betfor?!"

Jag fodrar också med Speedi Beet , min häst har blivit helt bra i magen sedan jag började fodra med detta. Har gett det i ett par månader nu. Det tar endast 5 minuter om man blötlägger i varmt/kokande vatten, annars 10 minuter. Det är lämpligt för fånghästar då det inte innehåller en massa onödigt socker.

Hon var lös i magen till och från. Många gånger trodde jag att det berodde på att hon stod och åt det lilla gröna som fanns i hagen, och därmed även fick mig sig lera osv. för våra hagar har verkligen inte varit någon höjdare nu i vinter/övergången till våren (går an när det har varit fruset dock samt när det torkar på) .

Men som sagt , av någon orsak var hon lös i magen till och från. Inte så att det rann men det var inte som det skulle. Läste att Speeedi Beet skulle vara bra, började använda det och efter någon vecka var hon helt stabilserad i magen och har fortsatt att vara det sedan.

Knapplån:
Det står på reklam samt på betforsäckarna att betfor ska göra att hästen tar upp näringen bättre.
Vilka studier visar det? Och varför skulle just socker göra så att näringen tas upp bättre?
Någon som vet? Eller är det endast reklam som måna tror är fakta?

knapplån

Jag undrar bara om NI är medvetna om hur mycket socker gräs innehåller.... :angel:

Nog för att sockerdebatten är hysterisk inom humanutfodringen, men för hästar är det faktiskt normalt att äta diverse sockerarter!

*kl*

KB är kokt och SB är microniserad. Vilket är egentligen bäst för en känslig mage? Någon som vet?

Precis!!

Hästar och människor fungerar ju inte helt lika.

Dessutom rör det sig väl knappast om vitt, raffinerat socker i melassen?

Hästar är ju faktiskt, till skilland från människor, anpassade att få den största delen av sin energi från just fibrer och socker. Och som alltid: Hur mycket betfor ger ni era hästar om sockret ska bli ett stort problem? Någon skrev att 1/2 liter, antar att den är torr då, räcker till fyra hästar. Hur mycket blir det i kg ts och hur mycket socker motsvarar det i vanlig betfor med melass?

David

*KL*
Intressant dessa två alternativ har jag helt missat, har en fd magsårshäst med mkt känslig mage som inte tål melass och hon kan därför inte få betfor som de andra får nu då det innehållsmässigt passar bäst till det hösilage vi nu fodrar med, men är de melass fria så kanske det kan vara ett alternativ.
Hur ligger de olika i pris ? Och någon som har innehållsvärdena på de olika ?

Hittar ingen svensk innehållsförtecking på Speedi Beet men här kommer en på engelska:
http://www.speedi-beet.com/about-speedi-beet/typical-analysis.aspx

Jag har själv använt det som "bulk" till känsliga hästmagar i vinter med helt otroligt resultat. Rådgjorde med veterinär i Helsingborg som var helt övertygad om att det fungerade som bulkfoder och både lugnade ner och torkade upp i tarmen så att den arbetade på normalt sätt.

Jag har köpt Speedi Beet för 145:- säcken vid Center Syd. Men jag är osäker på hur mycket det var i säcken. Kan ha varit 20kg.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 423
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka