Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Jag vidhåller att en majoritet av Sveriges kor har det bättre än en majoritet av Sveriges hästar, sett till deras naturliga behov.

Det tror jag - tyvärr - också. Däremot så tror jag också att en majoritet av Sveriges kycklingar och grisar har det väldigt mycket sämre sett till naturliga behov än vad Sveriges hästar (och kor) har det. Och det förbehåller jag mig som sagt rätten att ha synpunkter på - trots att jag har häst!

Jag har jobbat (som IT-konsult) åt en av de större kycklingproducenterna i Sverige. De slaktar nästan hundratusen kycklingar per dag! Ofattbara mängder! Och frågan man ställer sig är då: Var finns alla dessa kycklingar, var kommer de ifrån? Och det inte så trevliga svaret: Från ridhusliknande hallar, helt packade med kycklingar så att de fyller hela golvet, inte en kvadratcentimeter av det syns... Det tycker jag är mycket, mycket värre än hur de flesta hästar har det och i min värld fullständigt oacceptabelt (därför betalar jag 150 kr/kg för REKO-kyckling istället för 50 kr/kg för konventionell kyckling när jag vill ha kyckling till middag)!

Det tror jag - tyvärr - också. Däremot så tror jag också att en majoritet av Sveriges kycklingar och grisar har det väldigt mycket sämre sett till naturliga behov än vad Sveriges hästar (och kor) har det. Och det förbehåller jag mig som sagt rätten att ha synpunkter på - trots att jag har häst!

Jag har jobbat (som IT-konsult) åt en av de större kycklingproducenterna i Sverige. De slaktar nästan hundratusen kycklingar per dag! Ofattbara mängder! Och frågan man ställer sig är då: Var finns alla dessa kycklingar, var kommer de ifrån? Och det inte så trevliga svaret: Från ridhusliknande hallar, helt packade med kycklingar så att de fyller hela golvet, inte en kvadratcentimeter av det syns... Det tycker jag är mycket, mycket värre än hur de flesta hästar har det och i min värld fullständigt oacceptabelt (därför betalar jag 150 kr/kg för REKO-kyckling istället för 50 kr/kg för konventionell kyckling när jag vill ha kyckling till middag)!

Ja jag håller helt med dig. Kyckling är mitt dåliga samvete (glömde den när jag skrev om mitt köttätande innan ;)). Även äggproduktion är rätt trist i större skala.

Under den gångna helgen har 80 stycken djurrättsaktivister gjort intrång på 11 olika gårdar i Sverige.

Är det pälsfarmar sedan en person börjat sparka en aktivist som står med ett plakat?
Det är väl även grannar som äter kött som är med på de demonstrationerna. De brukar ju bara stå med plakat.

Nu har jag googlat runt massor men inte hittat minsta nyhetsnotis om intrång på någon gård under helgen. Inte på någon av lantbruksbranschsidorna eller djurrättssidorna. Eller nyhetssök med relevanta nyckelord. Ett sådant här stort synkat pådrag borde ju gett NÅGON lite krusning på ytan i media? Särskilt om det polisanmälts, vilket jag verkligen hoppas att man gör om man upplever ett intrång?

Men hur vet man att det var 80 stycken undrar jag? Via ditt jobb är en ganska luddig källa, och när jag frågade om någon var gripen eller polisanmäld svarade du med att de brukar gå ut med det själva. Var då brukar de gå ut med det är min andra fråga?
Och vilka är "de"?

Talar vi om någon organisation, eller var det mera löst och tillfälligt, ungefär som en demonstratin för/mot något?

Nu har jag googlat runt massor men inte hittat minsta nyhetsnotis om intrång på någon gård under helgen. Inte på någon av lantbruksbranschsidorna eller djurrättssidorna. Eller nyhetssök med relevanta nyckelord. Ett sådant här stort synkat pådrag borde ju gett NÅGON lite krusning på ytan i media?
Efter det där med VEGANAKTIVISTERNA på Chalmers, antar jag att jag bara måste känna i alla fall någon av de där 80. Men jag har inte hört ett enda ord. Och inte minsta krusning på ytan på nätet. 80 personer som samordnar sig under total tystnad?

Efter det där med VEGANAKTIVISTERNA på Chalmers, antar jag att jag bara måste känna i alla fall någon av de där 80. Men jag har inte hört ett enda ord. Och inte minsta krusning på ytan på nätet. 80 personer som samordnar sig under total tystnad?

Det går väl massor av veganer på svenska universitet?
Liksom det reflekterades ju även i PC Jersilds bok "djurdoktorn" om vegetarianismen på Albano...

Det går väl massor av veganer på svenska universitet?
Liksom det reflekterades ju även i PC Jersilds bok "djurdoktorn" om vegetarianismen på Albano...
Massor, vet jag inte. Så himla många är ju inte veganer. Men jag skulle gissa att unga veganer läser på högskola i lite högre grad än unga i allmänhet.

De där VEGANAKTIVISTERNA är dock inte ungdomar.

Massor, vet jag inte. Så himla många är ju inte veganer. Men jag skulle gissa att unga veganer läser på högskola i lite högre grad än unga i allmänhet.

De där VEGANAKTIVISTERNA är dock inte ungdomar.

För de som är rädda för veganer är det ju massor.

Tänk den dagen de som är rädda för veganer har ett sjukt djur och träffar en veterinär som inte äter sina patienter (och inte heller säljer djur som ska avlivas till djurförsök) tänk vilken hemsk utveckling :nailbiting::nailbiting:

Jag har träffat flera veganveterinärer på evidensias djursjukhus och de har varit väldigt duktiga 😊

Jag tror du missförstod mig lite. Jag svarade på inlägg om att den biologiska mångfalden kommer att minska iom att jordens befolkning kommer att öka och att det är ett faktum även om det är negativt. Antingen minskas befolkningen eller så kommer en del av mångfalden att gå förlorad. Så är det bara. Samt påpekade att vi i västvärlden har, på andra länders bekostnad, haft en levnadsstandard som inte är hållbar. Att människor dessutom urbaniserat en del av jordens mest fertila jord och bäst klimat är egentligen helt vansinnigt. Det finns inget val att göra. Jordens befolkning ökar och vi får alla anpassa oss till det. Och det kommer att ske på bekostnad av den biologiska mångfalden och västvärldens levnadsstandard.

Att prata om en ökning av jordens befolkning som något negativt pga att det påverkar mångfalden känns lite Mauthausen för mig. Den ökar därför att vi lever längre inte bara i västvärlden och fler barn överlever tidig barndom. Det är dessutom två grupper som är resurskrävande och inte bidrar till samhället. Eftersom befolkningen ökar, är det då etiskt försvarbart att i ffa västvärlden lägga stora resurser på att rädda för tidigt födda barn eller barn med mycket svåra förutsättningar och att förlänga livet till varje pris för äldre? Ska 'problemet' angripas är det nog en del av diskussionen som ska föras. Teoretiskt är det logiskt men etiskt och moraliskt, och personligt? Vem gör inte vad som helst för sitt barn eller sin äldre släkting.

Det är ju själva omsorgen om den svage som vi ibland använder för att definiera mänsklighet och kultur. Tex när vi ser tillbaka på stenåldersskelett så betraktar vi skelettet av en äldre person som fått omvårdnad trots att hen inte kunde bidra som ett tecken på kultur kärlek och intelligens. Likaså betraktar vi omvårdnaden och överlevnaden hos barn som kan ha haft svårigheter som ett positivt tecken. Att rensa de bitarna ur vårt samhälle är nog att rensa de bitar vi betraktar som själva grunden i vår civilisation, de bitar vi värderar allra mest. Även hos djur ser vi omhändertagande om den svage om de förstår att den behöver hjälp, det verkar vara ett drag hos varelser väl värt att vårda.

Jag tror och hoppas att vi är på rätt väg när det gäller befolkningen i världen, om än inte när det gäller haven och klimatet. Färre föds, flera överlever, fler går i skolan, fattigdomen minskar. Jag tror att det här området ska vi inte bekymra oss över på annat sätt än att hjälpa människor till hälsa och utbildning och till att få den mängd barn de önskar och vill ha (istället för betydligt fler eller färre). Då tror många att befolkningen på jorden kommer att stabilisera sig. Att ekonomin kanske inte kan växa på samma sätt då får vi försöka hantera på annat vis.

Mat finns sannolikt med tanke på att flera är överviktiga än underviktiga, det gäller bara att den hamnar på rätt ställe, vilket i sin tur ibland handlar om typ av styrning för vissa länder och fördelning och möjlighet till tryggt ägande till jordbruksmark. Det finns utrymme för att vissa av oss äter för två eller för 1,5 i alla fall (jag tex).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka