Hur vet du att det var 80 personer? Blev samtliga gripna av polisen? Jag gissar att det finns polisanmälan för samtliga intrång?
Oftast kommer dessa uppgifter från början från aktivisterna själva. De brukar tyvärr stämma väldigt bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur vet du att det var 80 personer? Blev samtliga gripna av polisen? Jag gissar att det finns polisanmälan för samtliga intrång?
Göteborgsvarvets hemsida, under Våra aktiviteter.![]()
Oftast kommer dessa uppgifter från början från aktivisterna själva. De brukar tyvärr stämma väldigt bra.
Då har du hittat det på deras hemsidor eller var?
Var i så fall?
Var i så fall?![]()
Som jag svarade innan, via mitt jobb.
Jag vidhåller att en majoritet av Sveriges kor har det bättre än en majoritet av Sveriges hästar, sett till deras naturliga behov.
Alltså LRF?Som jag svarade innan, via mitt jobb.
Det tror jag - tyvärr - också. Däremot så tror jag också att en majoritet av Sveriges kycklingar och grisar har det väldigt mycket sämre sett till naturliga behov än vad Sveriges hästar (och kor) har det. Och det förbehåller jag mig som sagt rätten att ha synpunkter på - trots att jag har häst!
Jag har jobbat (som IT-konsult) åt en av de större kycklingproducenterna i Sverige. De slaktar nästan hundratusen kycklingar per dag! Ofattbara mängder! Och frågan man ställer sig är då: Var finns alla dessa kycklingar, var kommer de ifrån? Och det inte så trevliga svaret: Från ridhusliknande hallar, helt packade med kycklingar så att de fyller hela golvet, inte en kvadratcentimeter av det syns... Det tycker jag är mycket, mycket värre än hur de flesta hästar har det och i min värld fullständigt oacceptabelt (därför betalar jag 150 kr/kg för REKO-kyckling istället för 50 kr/kg för konventionell kyckling när jag vill ha kyckling till middag)!
Under den gångna helgen har 80 stycken djurrättsaktivister gjort intrång på 11 olika gårdar i Sverige.
Och vilka är "de"?Men hur vet man att det var 80 stycken undrar jag? Via ditt jobb är en ganska luddig källa, och när jag frågade om någon var gripen eller polisanmäld svarade du med att de brukar gå ut med det själva. Var då brukar de gå ut med det är min andra fråga?
Och vilka är "de"?
Talar vi om någon organisation, eller var det mera löst och tillfälligt, ungefär som en demonstratin för/mot något?
Efter det där med VEGANAKTIVISTERNA på Chalmers, antar jag att jag bara måste känna i alla fall någon av de där 80. Men jag har inte hört ett enda ord. Och inte minsta krusning på ytan på nätet. 80 personer som samordnar sig under total tystnad?Nu har jag googlat runt massor men inte hittat minsta nyhetsnotis om intrång på någon gård under helgen. Inte på någon av lantbruksbranschsidorna eller djurrättssidorna. Eller nyhetssök med relevanta nyckelord. Ett sådant här stort synkat pådrag borde ju gett NÅGON lite krusning på ytan i media?
Nej. Det borde vara mer än så."Intrång" låter ju inte enbart som en demonstration utanför grindarna.
Efter det där med VEGANAKTIVISTERNA på Chalmers, antar jag att jag bara måste känna i alla fall någon av de där 80. Men jag har inte hört ett enda ord. Och inte minsta krusning på ytan på nätet. 80 personer som samordnar sig under total tystnad?
Massor, vet jag inte. Så himla många är ju inte veganer. Men jag skulle gissa att unga veganer läser på högskola i lite högre grad än unga i allmänhet.Det går väl massor av veganer på svenska universitet?
Liksom det reflekterades ju även i PC Jersilds bok "djurdoktorn" om vegetarianismen på Albano...
Massor, vet jag inte. Så himla många är ju inte veganer. Men jag skulle gissa att unga veganer läser på högskola i lite högre grad än unga i allmänhet.
De där VEGANAKTIVISTERNA är dock inte ungdomar.
Jag tror du missförstod mig lite. Jag svarade på inlägg om att den biologiska mångfalden kommer att minska iom att jordens befolkning kommer att öka och att det är ett faktum även om det är negativt. Antingen minskas befolkningen eller så kommer en del av mångfalden att gå förlorad. Så är det bara. Samt påpekade att vi i västvärlden har, på andra länders bekostnad, haft en levnadsstandard som inte är hållbar. Att människor dessutom urbaniserat en del av jordens mest fertila jord och bäst klimat är egentligen helt vansinnigt. Det finns inget val att göra. Jordens befolkning ökar och vi får alla anpassa oss till det. Och det kommer att ske på bekostnad av den biologiska mångfalden och västvärldens levnadsstandard.
Att prata om en ökning av jordens befolkning som något negativt pga att det påverkar mångfalden känns lite Mauthausen för mig. Den ökar därför att vi lever längre inte bara i västvärlden och fler barn överlever tidig barndom. Det är dessutom två grupper som är resurskrävande och inte bidrar till samhället. Eftersom befolkningen ökar, är det då etiskt försvarbart att i ffa västvärlden lägga stora resurser på att rädda för tidigt födda barn eller barn med mycket svåra förutsättningar och att förlänga livet till varje pris för äldre? Ska 'problemet' angripas är det nog en del av diskussionen som ska föras. Teoretiskt är det logiskt men etiskt och moraliskt, och personligt? Vem gör inte vad som helst för sitt barn eller sin äldre släkting.