Smutsigt vatten

Hambo

Trådstartare
Jag har märkt att mina hästar ( Lösdrift ) inte dricker något vatten de senaste dagarna, nu när jag tittade ut, så ser jag att dom står och dricker av smältvattnet, helt ok OM det inte hade varit vid sidan om där dom kissar och bajsar, det är ju fullt med kiss och bajs där, Vad kan jag göra ? Jag har aldrig märkt att dom gjort det förut .

Hej från Hambo

Sv: Smutsigt vatten

Jag såg detsamma själv idag,har en stor termobar,fast en bit bort.Mitt sto tog hellre en smutsig pöl!Antagligen för att slippa gå..:(Men kan det vara farligt undrar jag med.:confused:

Tror inte att det är farligt. Urin i sig är inte farligt utan är fullt drickbart, bajs äter en del hästar och det är inte heller farligt. Bara äckligt.

Ett av mina ston var i allafall uppe och drack "Rent" vatten igår kväll !
Antar att hon ledsnat på skitvattnet !

Hej från Hambo

Så länge du ser till att de får rent vatten, kan du nog inte göra något åt vilket vatten de väljer att dricka.
Har sett att min ene valack gillar att slicka på isen istället för att dricka i vattenkaret ibland.

Det är verkligen irriterande att de är så äckliga!!
Vi har en trevlig eluppvärmd vattenkopp i hagen men de går hellre och dricker äckligt smältvatten från skitiga pölar i hagen.....

Häromdagen hade den lille dessutom bajsat i foderkrubban vilket jag inte såg förrän jag redan hällt i morgonhavren-inte brydde han sej utan försökte glatt komma åt havren medans jag stod och motade bort honom och pytsade ut bajset......

Vad konstigt...............mina har inte heller druckit det rena vatten på flera dagar. Har gjort rent, tagit fram sommarbyttan,bytt vatten, så nu har dom vatten i termobaren & den vanliga..........men icke ?? Började fundera på om någon varit i hagen & förgiftat vattnet..........då jag normalt fyller på 2 ggr/dag. Skönt att höra att andra har samma problem.............

Precis så gjorde mina pållar i sommras i stället för att dricka av det rena vattnet som vi byter varje dag så drack dom i leriga vattenpölar och ett dike som går i hagen. Konstiga djur;)

Skönt att höra att alla våra djur beter sig likadant ! Jag trodde också ngn förgiftat mitt vatten:crazy:

Hej från Hambo

Ja precis skönt att man inte är ensam med"problemet"::D jag tror att det inte är någon fara så länge dom har naturlig avföring skulle dom bli dåliga av vattnet dom dricker skulle det med all säkerhet visa sig i "dålig " avföring.

Samma här, rinnande bäck med fint vatten - inte dricker de av det utan smälta pölar eller slår hål på isen till en gammal pöl från i höstas eller äter snö.....

min gamla sköthäst stod glatt och käkade på bajs i krubban förut, vi var tvunga att binda upp honom för att han inte skulle komma och käka medans jag tog bort det. Så farligt äre nog inte, :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 152
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 334
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka