Smutsig skimmel ---> Ren skimmel utan tvätt

P

Punkity

Har en skimmelpojke som mer än gärna lortar ner sig... Jag gillar inte att behöva komma med honom till träningar i form av skäck, men hur får man honom ren utan att bada? Har inte möjlighet att göra det hemma i den här väderleken, och han avskyr verkligen att bli tvättad så försöker göra det så lite som möjligt...

Sv: Smutsig skimmel ---> Ren skimmel utan tvätt

När jag var skötare på en ridskoleskimmel för en herrans massa år sedan så var ryktstenen guds gåva tyckte jag. Har du provat en sån? När man har ryktat ordentligt så använder man den på fläckar i pälsen, de försvinner på en gång.

I övrigt har jag inga bra tips, det är ju rätt hopplöst att hålla en skimmel riktigt vit så här års när man inte kan bada dem. Kanske kan du dock, samma dag som du ska iväg på träning, blötlägga och tvätta bara svansen (och då inte ända upp till svansroten)? Det ger hästen ett så himla mycket mer rent intryck och det är enklare att torka än om man tvättar hela kroppen.

Sedan kan tilläggas att när vi tvättade skimmeln på ridskolans svans så gjorde vi det, på stallchefens begäran, med grovrent istället för såpa. Vet inte hur bra det var egentligen men svansen blev i alla fall supervit och alldeles mjuk och glansig :p Grovrent är alltså sånt man skurar golv med. Skulle inte rekommendera att ha det på resten av hästen dock, tror inte att det är bra för huden... xP

Det finns skimmelschampo på sprayflaska. spraya,gnugga o torka med en handduk. Det fungerar! Annars är det nog ett täcke med hög hals som gäller om man vill ha en vit häst. Grönsåpa är bäst till svansen! Brukar gnugga in såpan innan jag borstar, sedan doppar jag svansen i en hink med ljummet vatten.... så är svansen vit igen:)

Jo, grönsåpa brukar jag använda när jag tvättar honom. Men schampot på sprayflaska, är det dåligt för huden? Som vanligt hästschampo tänker jag, det är ju ganska omilt mot huden...

Om du inte vill använda schampo på din häst, prova gummiskrapa och ryktsten, Lycka till!

en tjej med en lippizaner använde tvättkräm från apoteket. Kleta på, gnugga torka av.

Det bästa tipset som finns är att använda aska..från cigarett eller spis spelar inge roll. Du fuktar askan o gnider in det på fläcken o låter sitta ca10min sen tar du bort det med en fuktig trasa eller svamp i vips din häst är vitare än nånsin!! perfekt för skitiga bläsar så det borde fungera på smutsfläckar på skimmel oxå.:laugh: Lycka till!!

Hejsan..

En gång i tiden så hade jag ett skäck sto med mycket vitt på. Något som jag använde mig av innan tävlingar, utställningar eller vad det nu va så var det vatten och sedan gnida in potatismjöl . Det funkade kanon och fick själv dte tipset för flera år sedan. :bump:

Potatismjöl ska fungera uutmärkt på pissfläckar! Kanske kan vara något att prova?

du har väl täcke på din häst? annars är det ju hopplöst..

går snabbt att tvätta bort små fläckar med lite varmt vatten, man behöver ju inte tvätta hela hästen pga den är smutsig på benen..

Hade förut en skimmel som sköthäst på ridskolan och inget funkade:mad:Det där med potatismjöl har aldrig gått för mig^^ Och så var det ryktsten som alla andra använde viket bara slutade med att pälsen blev en femtedel kortare på haserna än på resten av kroppen:( Har även hörst att yes citron ska funka i skimmelsvansar;)

Tar en knapp...

Tack alla för svar! För tillfället går han täckad men det är inte meningen att han alltid ska vara det. Jag tänker mig inte att han ska vara vit som snö när vi ger oss av för att träna, men självklart vill jag att han ska se respektabel ut.

Blanda en del silverschampo med fem delar veterinärsprit i en sprayflaska. Bara att spraya på fläckarna och torka av med en trasa. Det finns även färdiga sprayer på marknaden som kan tänkas fungera...

Har också en skimmel. Eftersom jag även är lite pedant och helst vill ha en vit häst och inte gul så har jag provat de flesta knep!
Ryktstenen slet till slut av pälsen eftersom fläckarna ska göras vid varje dag. Aska fungerade icke på min häst, pissgul + grå istället! Potatismjöl också tveksamt på min. I så fall för att suga ut vattnet om man tvättat fläckarna med vanligt vatten.
Har provat många sorters torrschampo tills jag hittade ett som var super!

Så nu tar jag fläckarna med det, Cowboy magic - greenspot remover, ca 170:- för nästan en liter. Drygt och bra! Lämnar inga ljusgula partier kvar.
Svansen tvättar jag i spann med skimmelschampo eller jodopax. Manen en tuss i taget i en gammal glassburk. Handuk under så han håller sig torr!

Ska kanske tillägga att hästen är en arab och har inte reagerat på torrschampot trots daglig användning.

Lycka till!!

Har också en skimmel. Eftersom jag även är lite pedant och helst vill ha en vit häst och inte gul så har jag provat de flesta knep!
Ryktstenen slet till slut av pälsen eftersom fläckarna ska göras vid varje dag. Aska fungerade icke på min häst, pissgul + grå istället! Potatismjöl också tveksamt på min. I så fall för att suga ut vattnet om man tvättat fläckarna med vanligt vatten.
Har provat många sorters torrschampo tills jag hittade ett som var super!

Så nu tar jag fläckarna med det, Cowboy magic - greenspot remover, ca 170:- för nästan en liter. Drygt och bra! Lämnar inga ljusgula partier kvar.
Svansen tvättar jag i spann med skimmelschampo eller jodopax. Manen en tuss i taget i en gammal glassburk. Handuk under så han håller sig torr!

Ska kanske tillägga att hästen är en arab och har inte reagerat på torrschampot trots daglig användning.

Lycka till!!

Gör du allt detta varje dag? :eek: :p

Jag borstar inte ens om jag inte ska rida... Fast nu gör jag det efter ordination från massör, att jag ska "borsta med våld" ;)

Blir inte svansen jättegul om man tvättar den med jodopax?? ax

Nej...:) Jag har ingen helrengöring varje dag!
Men varje gång jag rider ska kissfläckarna bort. Man och svans tvättar jag vid behov, vilket i och för sig kan vara rätt ofta när han dekorerat sig i gegga.

Jodopax är faktiskt bra som blekmedel, tro det eller ej. Man spär ut lite lagom i en spann, tvättar och sköljer ej ur på en stund. Ibland flätar jag bara svansen och dagen efter är den så vit och fin. Det gula försvinner.

Tips till vita svansar är också att ha dem flätade och vikta en gång så slipper man skura jämt. (Naturligtvis bara när det inte finns några insekter.)

eller så skaffar man sig en renlig skimmel som aldrig har fläckar efter natten, min skimmel är nästan alltid ren, och hon har alltid täcke förutom på sommaren och på sommaren är ju hästen ren, annars om det bara är småfläckar av tex gräs eller lite lera,främst på knän så använder jag Veredus torrschampo för skimlar det är jättebra.

Orättvist, har försökt förebygga med stor box och massor med strö + täcke. Men vad hjälper det när man måste sova där man bajsar. Har tom hänt att han haft en bajshög som huvudkudde:D
Hästar är renliga, jo jag tackar!!

jag tror min häst är onormalt renlig för hon har aldrig ett spår av att ha legat ner inte ens ett spån i svansen, hur nu en häst lykas undvika att få det?jaja jag ska inte klaga;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka