Sv: Smutsig skimmel ---> Ren skimmel utan tvätt
*KL*
Svansen gulnar inte med åren. Min herre var lika kritvit efter tvätt som 13-åring som som 6-åring.
Jodopaxen ser gul ut när det torkar, en liten varning bara, jag höll på att få en hjärtattack
Men tycker inte jodopax fungerar varken bättre eller sämre än något annat. Jag använde YES eller vanligt barnshampo i svansen. Samma effekt som allt annat, inkl dyrt skimmelshampoo.
Torrshampoo gjorde fläcken kritvit, fast då syntes den lätt vaniljgula ton hela hästen visst hade, harkel.
Men MIN erf är att VAD man tvättar med är inte det kinkiga, det är HUR man tvättar? Jag började med att blöta ner ordentligt, sen GNUGGA in REJÄLT (överdoser mera) med shampoo i man och svans, verkligen gnugga. Sen fick det sitta medan jag gnuggade och borstade in shampoo i resten av hästen. Även där våldsam överdosering, gick åt ½ normalstor flaska shampoo (människodito)/tvätt.
Sen sköljer man ur man och svans, och shamponerar den igen. Låter det verka medan man sköljer av resten av hästen och sist man och svans igen. Resultatet bliev alltid kritvitt, även vid första vårtvätten när han var gulbrun efter en vinter utan bad (han var en lortgris deluxe).