Smutsig skimmel ---> Ren skimmel utan tvätt

Sv: Smutsig skimmel ---> Ren skimmel utan tvätt

Ja, det var jag med! Särskilt efter att ha provat tipset med kol som ju bara förvärrade det hela.
Ta inte för mycket jodopax i vattnet första gången om du är osäker och gör inte det innan träning eller så. Dagen innan brukar bli bra, bäst resultat blir om jodopaxen får sitta i länge. Vill man inte det så gnugga svansen noga, det löddrar nästan som schampo och tvätta efter med det du brukar använda. Gärna schimmelschampo som ju också är svagt blekande.
Nu har ju aldrig min pålle så brun svans så jag vet inte hur pass det fungerar om den verkligen är superskitig?

Nja det blir väl att tvätta den med typ grumme innan eller så för nu är den typ brun...

Men just den här blekande effekten jag vill åt, jag kan tvätta svansen hundra gånger men tycker ändå den är lite åt det gulare hållet, Så var den inte för typ 3 år sedan...

Men jag tvättar ju inte svansen så ofta heller så den kanske blir gulare med åren?

22340240.jpg

jag har provat det mesta, men potatismjöl och ryktsten kommer inte i närheten av resultatet man får av sprayshampo. finns ett som heter något med cow boy, western eller liknande, hästen blir verkligen VIT efter det, går på någon minut!

Ja, den blir säkert gulare. Min är 17 år och riktigt kritvit svans tror jag aldrig han kommer att få.
Har för mig att de som brukar ställa ut bleker med väteperoxid som de köper på apoteket. Men hur man blandar det har jag ingen aning om. Antar att det inte ska vara för skarpt, är ju rätt trevligt om svansen blir kvar faktiskt. :)

Ser ut att vara en fin pålle förresten!

*KL*

Svansen gulnar inte med åren. Min herre var lika kritvit efter tvätt som 13-åring som som 6-åring.

Jodopaxen ser gul ut när det torkar, en liten varning bara, jag höll på att få en hjärtattack ;)

Men tycker inte jodopax fungerar varken bättre eller sämre än något annat. Jag använde YES eller vanligt barnshampo i svansen. Samma effekt som allt annat, inkl dyrt skimmelshampoo.

Torrshampoo gjorde fläcken kritvit, fast då syntes den lätt vaniljgula ton hela hästen visst hade, harkel.

Men MIN erf är att VAD man tvättar med är inte det kinkiga, det är HUR man tvättar? Jag började med att blöta ner ordentligt, sen GNUGGA in REJÄLT (överdoser mera) med shampoo i man och svans, verkligen gnugga. Sen fick det sitta medan jag gnuggade och borstade in shampoo i resten av hästen. Även där våldsam överdosering, gick åt ½ normalstor flaska shampoo (människodito)/tvätt.

Sen sköljer man ur man och svans, och shamponerar den igen. Låter det verka medan man sköljer av resten av hästen och sist man och svans igen. Resultatet bliev alltid kritvitt, även vid första vårtvätten när han var gulbrun efter en vinter utan bad (han var en lortgris deluxe).

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?