Smutsig häst, redan satt vinterpäls..

Grålly

Trådstartare
Jag har ett nordis-sto på 9 år, som redan satt en del vinterpäls. Vår islänning har bara börjat få lite längre hår i ansiktet. Bor i Norrland, men det är ju inte kallt här. De här senaste dagarna har det varit soligt och varmt, så pållan är ju alldeles svettig t.ex. under manen bara när hon står i hagen. Varför sätter hon redan vinterpälsen månne?

Hon har inte heller glansig hårrem. Den är ganska dammig och smutsig, även fast jag borstar henne ordentligt varje dag. Med rotborste, rotviska, ryktborste och mjuk borste efteråt. Kan det vara brist på något? Hon är pigg, vad jag vet frisk, och jag har inte sett några tecken på att hon skulle vara sjuk eller så. Kanske det beror på att varje gång jag har sköljt av henne så rullar hon sig i sand, och då kanske det sätter sig långt in i pälsen? Eller vad tror ni?

Sv: Smutsig häst, redan satt vinterpäls..

Min gamling (25 år, kbltravare) började sätta vinterrocken redan andra veckan i augusti. Nu har han nästan satt all päls, MKT lurv!:angel:
Ska klippa honom snart, så fort jag har fått tag på en klippmaskin eller "hästfrisör".:confused:

hästar sätter inte päls efter temperaturen utan efter hur länge det är ljust, var en här på buke som hade sin häst i ett stall där det släcktes tidigt och var helmörkt i stallet från EM till morgon, hästen satte rejäl vinterpäls tidigt, och när hon flyttade til et annat stall där stallet badade i ljus ända fram till 21 på kvällarna så satte hästen inte alls lika mycket vinterpäls..

så sätt in ordentligt lyse i stallet och låt det stråla fram till 20-21varje kväll så får du fin häst :)

precis som tidigare talare säger så sätter hästarna päls efter ljuset.
min gillar också att rulla så han blir väldigt dammig, hur man än borstar så går inte detta damm bort, bara att dra över med en fuktig trasa så syns det inte på ytan iallafall;) .
men även om dom är smutsiga så ska dom se bra ut i pälsen. min kan bli lite raggig/glanslös speciellt vid sättning/fällning av vinterpälsen så jag ger honom beviplex (b-vitamin). finns att köpa på apoteket om du vill prova.

BeastieBabe skrev:
hästar sätter inte päls efter temperaturen utan efter hur länge det är ljust, var en här på buke som hade sin häst i ett stall där det släcktes tidigt och var helmörkt i stallet från EM till morgon, hästen satte rejäl vinterpäls tidigt, och när hon flyttade til et annat stall där stallet badade i ljus ända fram till 21 på kvällarna så satte hästen inte alls lika mycket vinterpäls..

så sätt in ordentligt lyse i stallet och låt det stråla fram till 20-21varje kväll så får du fin häst :)

Ojdå.. Jag trodde de satte efter temperaturen :angel: Så alltså sätter de efter ljuset? De går på lösdrift, har en "lada" att gå in i. Vi håller på och bygger stall, och det är snart klart, så jag tänkte att det är onödigt att börja dra el dit. Men då gör jag så! Tack.

ida.kar skrev:
precis som tidigare talare säger så sätter hästarna päls efter ljuset.
min gillar också att rulla så han blir väldigt dammig, hur man än borstar så går inte detta damm bort, bara att dra över med en fuktig trasa så syns det inte på ytan iallafall;) .
men även om dom är smutsiga så ska dom se bra ut i pälsen. min kan bli lite raggig/glanslös speciellt vid sättning/fällning av vinterpälsen så jag ger honom beviplex (b-vitamin). finns att köpa på apoteket om du vill prova.

Jo, jag visste faktiskt inte det. Jag får ta en tur till apoteket, då!

Lyrik skrev:
Min gamling (25 år, kbltravare) började sätta vinterrocken redan andra veckan i augusti. Nu har han nästan satt all päls, MKT lurv!:angel:
Ska klippa honom snart, så fort jag har fått tag på en klippmaskin eller "hästfrisör".:confused:

Har funderat på att spårklippa min pålla, men då det kan (och då det troligen kommer att) bli ner till -40 så tror jag att jag skippar det. Visst, hon har ju ett tjockt vintertäcke, stall att gå in i osv. men jag vill ändå att hon ska ha pälsen kvar.

Du kan också testa att ge foderjäst som är ett bra och billigt alternativ till ex flytande B-vitamin.

Min gubbe går ute ff om nätterna pga stallet vi har flyttat till, inte är färdigbyggt.:(
Så ljuset har ingen betydelse för hans del.

Liknande trådar

Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 552
Senast: Aionee
·
E
Hästvård Min brors halvblodsvalack, 16 år, har satt sin vinterpäls redan nu, han har normalt sett mycket fin och tunn päls och brukar inte sätta...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar