smulat bajs

L

Lindaslycka

Det ser ut som en fågel har hackat i skiten .. så har det vart de sista 3 veckorna. Inte i allt men i ganska mycket . VAd kan det va

Brist på nått eller ...

Vi har INTE fåglar i stallet

Sv: smulat bajs

katter, hund? Eller så kan de rota i sitt eget. Men inte fåglar i stallet, är dörrarna alltid stängda då? bara för du inte ser dem så lär de sig vanor och kan invadera när det är fritt fram

glömde nämna mus och råtta, finns det hela korn i bajsen är det ju mums mums för en liten mus.. eller stor råtta :eek:

Säker på att det inte är fåglar i allafall stallet är låst när inte nån e där.

Men så det kan inte va brist på nå då?

Så ser det alltid ut i våra boxar. Hos oss är det mest fåglarna som pickar sönder bajset men även mössen. Så du behöver inte oroa dig för om ni har låst i stallet så är det garanterat mössen alt. råttorna som käkar i skiten. Nej, det är inte pga. brist av någonting.

Bra ... hmmm då har inte katterna gjort sina jobb då får skälla på dom..

:bow:

helhavre kommer ju liksom ut lite "helt" ( om ni förstår :D ) det tar råttorna i vårt stall ... då ser det helt söndersmulat ut :crazy:

Kolla så att hästen dricker ordentligt! Bajset kan verka torrt och smulas sönder om hästen dricker för lite. Dricker den lagom (testa med en vattenhink) så är det säkert djur som är i farten!

Även om havren är krossad kan den gå "rakt igenom" hästen. Men det syns inte lika mycket som de hela kornen, eftersom de krossade tagit upp färg från resten av hästbajset.

Immer

mirage skrev:
Kolla så att hästen dricker ordentligt! Bajset kan verka torrt och smulas sönder om hästen dricker för lite. Dricker den lagom (testa med en vattenhink) så är det säkert djur som är i farten!

Jag har tidigare gett hösilage och hö .. nu har jag bara hö sedan 2 v tebax och det är mer nu är förut...blir ju lite blöttare av silaget. vattenhink har hon men bara en ska fixa en till snart. hon har vattenkopp oxå.

När jag bytte ut hälften av krafften till lusernpellets och sen ökade på lusernen ytterligare blev min häst sån.
Avföringen blev smulig och det bara smulades när man mockade.
Men det ändrade sig sen,. så jag funderar på om det kan ha med foderbytet att göra. Du sa att du gick från ensilage till hö. Det kanske kan bli så i övergången innan magen har ställt om sig.. :confused:
Tror i vilket fall inte det är nåt att vara orolig över..

hm ,,ja kanske men hon fick ju hö innan oxå 4 kg hö och 6 kg silage men det är klart det blir ju omställning..

hoppas det inte är farligt om det har me fodret att göra

Nu när alla har börjat fundera kring foderbyten och vatten och sånt så måste jag bara fråga: Är det bara hos din häst som bajset ser ut så?? Antar att det är likadant hos de andra hästarna i stallet också, såvida det inte är så att de inte får något typ av havre i maten. Skulle det vara så att det BARA är så hos din häst och inte dom andra trots att de äter havre så kan du ju kolla upp det där med vattnet och foderbytet, annars kan jag till 99% garantera att det är mössen. ;)

i stallet där jag står så är det faktiskt absolut mest i min box???!!!

Visst för att min häst säkert har det absolut godaste bajset ....men ändå ..lite konstigt ...eller så är det kanske flickan min som springer sönder det. Konstigt bara att det inte har vart så förut

Hmmm blir inte klok på det här

Visst är det för att din häst har det godaste bajset.... ;) . Fattar inte att vi inte tänkte på det från början :D .

Nej, skämt o sido så kan det ju vara så att det går mer havrekorn igenom din häst än vad det gör på dom andra hästarna i stallet. Tidigare åt min häst enbart hö under en period och då var hennes skit ALDRIG sönderpickad, men alla dom andra hästarnas skitar var det. Nu när min häst börjat äta havre igen så är det slut med hela bollar, om man inte mockar direkt vill säga :smirk: .

Annars får du väl sätta dig totalt stilla i stallet i några timmar och kolla om det dyker upp någon mus :D .

Själv såg jag, en dag när jag hade mockat, att det låg en bajsboll utanför den ena boxen. Tog aldrig upp den och efter bara en liten stund så var den helt sönderpickad. Och då hade jag ju sett att den faktiskt varit HEL från början. Förresten, ser du aldrig när din häst skiter?? Då måste du ju kunna se vilken konsistens det är när det kommer ut. Är det smuligt redan då så bör du nog kolla upp det men annars behöver du nog inte oroa dig för det mer.

Naturligvis så bor ju den lilla musen i anslutning till din box, så den äter sig mätt på "ditt" hästbajs och orkar inte äta upp grannens oxå...

Ex..handlar du på både konsum o ica när du handlar?
Eller äter du både på grillen o pizzerian om de ligger grannar??

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 102
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: malumbub
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18