SMRP/MJ-kvot 8

Sv: SMRP/MJ-kvot 8

Jag kör aldrig på mindre än kvot 8, hittills har det varit den kvot som fungerar bäst på de flesta (kallblod, fullblod, halvblod). Vissa kinkiga, svårfödda har vi t o m kört något högre. Kallblodet fick också väsentligt högre då jag hade hö med 113/8,5 en säsong. Hästen har nog aldrig varit så fin! (och så kunde jag slopa kraftfodret, en billig hästhållning!)

Högdräktig har jag haft högre än 8, kanske jag ska tillägga.

Varför ligger då den rekommenderade kvoten på mellan 6 och 7 på tävlingshästar?

Den frågan får du nog ställa till de som tagit fram undersökningen.

Jag har räknat foderstater till tävlingsaktiva travhästar, de har också fått en kvot på 8 eller strax över. Och de går ju oftast betydligt hårdare än ridhästar, även tävlande dito.

Nu kan tilläggas att basen i de foderstater jag räknar alltid är ett högkvalitativt grovfoder, d v s den höga kvoten härör från grovfoder, inte kraftfoder. Om det har någon betydelse för ditt utläsande av svaret.

Det ÄR en travhäst mina funderingar gäller.

Jag har nu suttit och läst i en korsförlamningstråd att man ska försöka hålla nere kvoten på korsförlamningshästar. Har du någon erfarenhet av såna?

Anledningen till min fråga är egentligen att det finns ett spannmålsfritt foder som dels skulle ge en hög kvot och dels skulle göra att jag fick en foderkostnad på 85 kr/dag.

Det här kommer jag att följa! Fodrar mina hästar med spannmålsfritt foder, då dom fortfarande går på betet.
O snart köper jag hö av grannbonden med analys, så det ska bli spännande o se hur värdena är.

Det beror så mycket på hästen och dess behov. Vi har en som inte behöver så mycket protein, och en som faller ur om den inte har högre kvot. Den förstnämnde håller vi koll på behovet av MJ respektive protein separat, och struntar i kvoten.

HelenaHandberg, som är ruskigt duktig, har nyss haft några tänkvärda inlägg om kvoter:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651

Förra året hade vi våra på kvot 12 pga höet, de var fina på det. Kunde önskat någon mm. mera slimmat, men tjocka var de i alla fall inte.

Det här kommer jag att följa! Fodrar mina hästar med spannmålsfritt foder, då dom fortfarande går på betet.
O snart köper jag hö av grannbonden med analys, så det ska bli spännande o se hur värdena är.

Efter att ha läst HelenaHandbergs inlägg i den länkade tråden plus "trip"s korsförlamningstråd blir jag ännu mer övertygad om att det inte är den vägen jag ska gå förutom att jag måste ha råd att föda och underhålla övriga hästar också. :smirk:

Jag har ett "normal-hö åt det sämre" med kvot 5,65 som jag skulle få så knäppa värden med så det inte är sant med det spanmålsfria (kvot 9,2 för att uppnå energibehovet) det är en massa protein som måste brytas ned.

Med det kassa höet som har en kvot på 3,6 :eek: får jag alltså en kvot på 8 när jag räknar. Fodret har en kvot på 15 och för att uppnå energibehovet blir det så snett.

Jo, jag väntar tills jag får hem hö o analysen så får vi se. Maten i fodret börjar ta slut o jag har kvar annat foder (lusern) i stallet, o det får dom äta upp tills vidare. Sålänge får dom gå kvar i beteshagen. Min styvfar sa ngt om att bonden har sagt till honom att hö som skördats för ett tag sedan skulle vara riktigt bra.
Jag får se om jag slipper ge hästarna ngt extra tillskott om inte lusernet behövs ;)

Skulle vilja ha ett riktigt BRA hö med högt proteinhalt, så slipper dom annat tillskottsfoder för det är trots allt viktigare basföda för dem. Dom går ju i lösdrift året runt och brukar ha hö på fri tillgång, det är det jag strävar efter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka