smörjer vi för mycket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare western
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 598
W

western

Satt här å smörjde sadlar o träns inte så kul men nått som måste göras eller måste man det. Har provat olika oljer o metoder men jag blir inte riktigt nöjd med resultatet tänker då tillbaka 28 år när ja va 12 år å fick en ponny av min far.Vi köpte en gammal sadel som vi använde i 4 år den blev aldrig tvättad eller smörjd men gud vilken fin sadel det var. Tränsen fick samma behandling som sadeln men dom kan jag inte uttala mig om för dom gick sönder stup i kvarten ponnyn gick nämligen inte att binda fast , å man skulle ju bara hämta nått som man glömt.VI har haft hundar hela mitt liv o alla har haft läder halsband o koppel som vi aldrig smörjt o dom har varit med i lera o regn å är mjuka å fina. Så måste man smörja?

Sv: smörjer vi för mycket

om maninte smörjer är det ju stor risk att det blir sprickor,hårt läder och inte en skön eller fin sadeln helt änkelt!

Men varför blir inte läderkopplen torra o spricker. Dom är ju stela när man köper dom o blir jätte mjuka efter ett tag.Har haft oljor som fått nya träns att bli mjuka men sett torra o matta ut.Ett träns får jag torka bort nått som är som segt snor veckor efter det blev smörjt.

Jag har ett par billiga lädertömmar som jag använt i princip varannan dag i 2½ år, och jag har aldrig smörjt dem, inte ens när jag började använda dem.
De är använda i alla väder och är fortfarande i bra skick, fina och mjuka.
Smörjer aldrig övrig utrustning heller och jag har inte några saker med sprickor i (det enda som någonsin gått sönder är ett par tyglar som hästen trampade på), så ja, jag är inget stort fan av smörjning och lever än. ;)

Är det inte så att om du smörjer ofta behöver du fortsätta göra det för lädret blir torrt annars ? (lite som om man smörjer sig med lotion varje dag blir huden beroende)

Tycker inte man behöver smörja varje vecka men lite då och då i alla fall när man märker att det behövs (eller om man vill snygga upp saker och ting av nån anledning)

Jag köpte mina tömmar för 3 veckor o har funderat på om jag ska smörja dom men jag struntar nog i det.

Jag köpte en handgjord fin sele som hadde legat ute i ett förråd i 10 år, det var bara o dränka in den i olja var rådet jag fick då.Kan ju säga att det rådet skulle jag inte lyssnat på.Det går inte att ta i skiten 1 år senare det fullkomligt dryper olja om den när man tar i den.

Det där är någonting som jag också har funderat över. på ridskolan där jag jag jobbar smörjs hästarnas utrustning en gång i veckan, oavsett "smutsgraden"
Men hundarnas koppel här hemma har ALDRIG någonsin sett skymten av en glycerintvål eller läderbalsam, och dem klarar sig igenom allt vad väder och hundar kan hitta på..

Det där är någonting som jag också har funderat över. på ridskolan där jag jag jobbar smörjs hästarnas utrustning en gång i veckan, oavsett "smutsgraden"
Men hundarnas koppel här hemma har ALDRIG någonsin sett skymten av en glycerintvål eller läderbalsam, och dem klarar sig igenom allt vad väder och hundar kan hitta på..

Pricis inte blir dom torra o spricker heller.

nopp, utan dem håller sig riktigt mjuka och härliga, har bara hänt en gång att ett koppel gått sönder, och det var för att hunden gnagde av det :p
Senaste köpet av hundhalsband var i älgskinn, helt sjukt mjukt då, och är det fortfarande.

Så jag vill nog påstå att det är en för stor "smörj" hysteri.

Har även gjort som du och dränkt in "häst"läder i olja, och aldrig mer igen :crazy: blev hur äckligt som helst, och inte gick det att få bort överflödet heller..

smörjer bara när sakerna känns för skitiga, och då mest bara för att jag inbillar mig att tvålen kan torka ut.

Blir iaf extremt sällan

Har testa båda varianterna, alltså smörja varje dag och en gång i månaden;)
Säger bara smörja 1 gång i månaden var iaf bättre än varje dag. Lädret håller lite sitt nya utseende och färg bättre. Är mjukt trotts allt. Just nu ligger jag på ett mellanting. Smörjer min 4 träns 1 gång veckan och dom håller sig jätte fina. Har ett kieffer, ett frank beins, ett från h**ks och ett från börjse (billigt) och alla har hållt sig finast av att smörjas 1 gång veckan.:D

En del träns har jag lagt i olja över natten o det gått bra andra inte. En del har jag smörjt lite o fler gånger funkar på några andra inte, hur ska jag som konsument veta hur just det tränset ska skötas för att få bästa resultatet.Ska köpa ett nytt träns till shettisen snart låter nog bli o smörja bara för o se hur det blir.

Tror det har med läderkvaliten att göra...

ALLA min gamla lädergrejor från 80-talet och bakåt till ca 40-talet smörjer jag 1-2 ggr/år.

Och dom är konstant mjuka som sammet.

Nyare läder kan man smörja flera gånger i veckan utan att dom ens är "trevliga" att se eller ta på :crazy:

Är det någon som provat paraffinolja?

Sålänge du använder sakerna behövs de egentligen inte smöjras om de har en bra fettnivå från början. Lädret får absolut inte bli torrt eller ligga fuktigt längre perioder. Såfort du slutar att använda sakerna så blir de torra och då är det lätt att det uppkommer sprickor, lädret blir ockås mkt svagare. Det är därför man ska se upp med gamla selar som hängt förlänge. Billigare saker blir torrare fortare (eftersom det är sämre läder).

Smörjer du sakerna kan de hänga längre perioder utan att bli torra. Personligen så tycker jag om att smörja så gör det gärna ;)
Sadeln blir ungefär var 2-3 månad när den är bra infettad, träns lite oftare. Sadeltvålen används dock mkt flitigare, ungefär 1 gång per vecka.

Jag smörjer inte ofta alls. Däremot tycker jag det är väldigt viktigt att hålla lädret ren så då putsar jag tränsen efter varje användning och sadeln om det kommit smuts på. (sadeln blir alltså sällan) sadelgjord putsas också efter användning. Men smörjer med olja eller fett gör jag mycket sällan. Ett par gånger om året bara. Lädret håller sig mjukt och fint. (mitt äldsta träns är från 70 talet)

Hundarnas koppel ligger inte an och får svett och stöv ingnott. Därför behöver träns putsas med inte hundkoppel.

Hundkoppel tillverkas väl ofta i överfettat remläder? Sedan ligger de ju som sagt inte an mot hundens kropp hela tiden. Jag tror det är vad som gör att de inte behöver putsas och smörjas in.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Bullen22
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
641
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka