Sv: Smörja hingstens näsborrar - hindra stolukten
Hur många av er rider med någon som helst hjälpmedel när ni rider er häst?
I praktiken så är ert arument att hästen skall uppfostras, och ja, jag håller med er generellt sett så är den bästa lösningen att hästen skall uppfostras. Men...
Trotts det är standarden i dag att ha div hjälptyglar, sporrar, spö osv.
Tom bettet är ett sådant hjälpmedel. Det Går att rida en häst utan bett, men det är betydligt mycket mer jobb
Tar mig friheten att svara:
Inga sporrar. Det har jag inte burit på många år.
Spö har jag inte ridit med på säkerligen tio år.
Bett? Ja. Rider till hästar just nu, föredrar att ha en nödbroms vid behov - men målet är just att inte behöva det heller.
Hjälptyglar? Aldrig använt. Eller jo, när jag var liten och red på ridskola - halsförlängarskit.
Eftersom jag är en av dom som säger; Uppfostra!
Beridare, hjälpryttare, proffsstall...
Nu har jag knappast varit i alla proffsstall som finns.. men på de jag varit har det inte accepterats något sådant beteende. Inte heller från unghingstarna som varit där på inridning. Inte heller har vicks blå behövts.
Men, visst, jag kan vara välsignad med att ha träffat synnerligen trevliga hingstar. Dom föddes säkert väluppfostrade... eller så har de väl fått så mkt vicks blå i snoken att de inte kände nån lukt längre
(Dagens Dååååliga Skämt.. Skämt.. bara ett skämt.. haha ni vet.. ja jag har dålig humor.. ^^)
Ändamålet helgar kanske medlet... men tycker fortfarande vicks blå känns som en allt annat än schysst quickfix... hur tusan mår egentligen hästens snok efter vicks blå? Det gör ju ONT, och då är jag ändå rökare.