Smörja brun utrustning...

M

_Mimmii_

Hejsan hoppsan! Nu vill jag veta vad du som har brun utrustning smörjer dina saker med, alltså vad för tvål o s v .

Sen vill jag veta om brunt läder blir mörkare av glycerin tvål? (typ stübbens)

och hur 17 smörjer man kalvskinn? Blir inte dt mörkare när man har smörjt det, känns som om det drar åt sig väldigt mkt!!!

/Mimmi med många frågor...:p

Sv: Smörja brun utrustning...

Det är mkt svårt att undvika att lädret mörknar, det är ju trots allt "vätska" som man tillför lädret.. Använder int just Stübbens tvål, med de som jag använt har gjort att lädret mörknar. Just kalvskinn är väl så gott som omöjligt att behålla samma färg på, just iom att det är så mjukt och fint.

Jag tkr bara lädret blir finare ju mer det mörknar, men om man inte tkr det så kanske man ska skaffa läder som redan är mörkt när man köper det samt "hålla sig borta"från klavskinn.. :smirk:

..men det är ju svårt, finns ju inget som är så fint och bra som kalvskinn!?.. :D

det mesta bruna lädret mörknar juh, tyvärr, eller jag tycker ioförsig att det e snyggt. Men alla tycker inte de. Jag smörjer min bruna läder utrustning med sadeltvål och sedan fettar jag in det. Mitt läder e fortfarande samma bruna som det var när jag köpte det, men den var ioförsig ganska så mörk från början. :)

Jag har den bruna färgen som på grimman på allt mitt läder:
DSC02242.jpg

haha nä iofs:p jaa kalvskinn är härligt :love: men kan man smörja kalvskinn med sadeltvål? och ska man smörja kalvskinn ö h t?

Jo, det är ganska snyggt om de blir mörkt bara det inte blir för mörkt om man redan har mörkt läder!!!

Riktigt fin häst! :love:

De bruna läder jag har från Prestige smörjer jag bara med deras produkter, övriga märken använder jag oftast Stübbens tvål och fett.
Tycker lädret mörknar ungefär lika mycket oavsett vad jag smörjer med, gillar när de mörknar o ser använt ut!

jag har typ bara rödbruna grejer.
o jag smörjer med nått som heter Horsemans OneStep.
bara o ta lite på en svamp o gnugga in o sen polera med trasa så blir de blankt o mjukt o fint som tusan! inget mer behövs.

jag använder prestiges grejer på sadeln, men på mitt träns har jag vanlig tvål från stubben eller och infettning med prestige

Jag har använt Effax läderbalsam till allt mitt läder (svart såväl som brunt) och kan intepåstå att det bruna lädret mörknat nämnvärt. Glycerintvål kan jag inte svara på, har aldrig använt det själv...

Liknande trådar

H
Utrustning Hej alla! Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag hamnade här! Dagens i-lands problem: Kan man ha brun (mörkbrun) utrustning på en...
2
Svar
22
· Visningar
9 834
Senast: Pallen
·
Utrustning behöver lite synpunkter så jag kan bestämma mig.. :p ska införskaffa en hoppsadel, men kom på att jag vet inte om jag vill ha svart...
2
Svar
33
· Visningar
2 427
Senast: aprilia
·
E
Utrustning När jag har tänkt på syntetsadlar har jag alltid tänkt svart. Alltså att det bara finns svarta :p Vet inte varför, men jag har nog bara...
Svar
11
· Visningar
2 266
  • Låst
Utrustning Åååhh nu har jag världens beslutsångest..helt seriöst alltså-jag låg inatt och bara tänkte och tänkte (okey-även dagdrömde:p ) om mitt...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar