Smörgåsrån, varför det ??

Mynta2

Trådstartare
Syrran dingförklarade mig när jag sa att, ja, vi har då aldrig gett våran unge smörgåsrån. VA ? nästan skrek hon, varför då ? Ja sa jag, för att det är bara skit. Lite vatten, vetemjöl och sånt skit, varför ska hon ha nåt sånt sa jag ? Jamen ALLA, ALLA ger sina barn det. :confused:

Alltså, vad är det med folk egentligen ? Ok, hon har 2 ungar, 3 & 12 år, men ändå. Så, kan någon ge en mycket bra förklaring varför barn ska äta skitgrejjer ? Samma gäller saft i olika former. Vi har aldrig gett saft, bara vatten. Det tyckte hon var konstigt med. Jamen saft, samma dynga där med. Socker och vatten ?!

Sv: Smörgåsrån, varför det ??

Vi ger vår dotter det ibland, mest för att hon ska ha något att tugga på om vi tex sitter och äter, samma sak med majskrokar.
Tror det också är bra att de lär sig tugga och känna någon annan koncistens är välling och sådant vid tidig ålder :)

Ok, men finns det inget nyttigare dom kan träna på ? Smörgåsrån har ju en tendens att bli jättesega bara på några dar trots att dom ligger torrt...och då är det som att tugga på gummi.

Jag håller med dig.
Helt onödigt. Saft har vi inte hemma än - och barnen är 8 o 10.
Läsk förekommer 4 ggr om året. Jag köpte 4 1,5 L flaskor billigt i somras och 2 av dom står i källaren än.
Smörgåsrån har dom fått, men först när dom ville ha en fika då jag och mannen drack kaffe - men då med smör o ost. Då var dom åtminstone 2 och 4 år gamla.

Givetvis finns det inget som säger att man måste ge sina barn smörgåsrån. Det är dock väldigt lättuggat, och blir inte segt, utan smälter snarare i barnets mun. Lämpligt för den som inga tänder har, mao. Idun har ätit både smörgåsrån och majskrokar.
Numer vill hon dock ha fiberbröd med smör och ost! :D

Jo, det blir segt i kartongen efter bara några dagar. vi köpte sånt för si sådär 4 dagar sedan för vi skulle äta kex/ost. I dag provade jag äta ett och det var jättesegt trots det legat i ett kallskafferi.

kex mår inte bra i kallskafferi - dom mår finast i värmen uppe på kylskåpet.

kan någon ge en mycket bra förklaring varför barn ska äta skitgrejjer

Jag tror inte någon väljer att ge sina barn "skitgrejer" med flit, man kanske bara värderar på olika sätt? Jag kan ju dock tycka att det finns värre saker än smörgåsrån att ge sina barn, rånen är ju ändå ganska harmlösa.

Jag har dock inte gett rån till mina barn, just för att de blir sega. Däremot majskrokar har varit poppis.

Mina barn får vatten här hemma, och mjölk till maten. Saft har vi hemma om vi får gäster, då kan de få saft när vi andra dricker kaffe. Läsk delar jag och äldste sonen på när det är helg, en 33cl burk köper vi.

Här på öppna förskolan ligger det någon slags prestige i vem som kan vara nyttigast och duktigast med sina barn. Osockrade ekologiska fullkornskex (etc) till fikat, vatten att dricka och absolut inte det som det bjuds på (ljus eller mörk macka/mjölk eller saft samt hård macka/kex), och ingen frukt för tänk om blodsockret på de stackars barnen skulle skjuta i höjden innan lunchen.

Kanske är det bra att undvika sötsaker så mycket man kan, men jag tror att man kommer långt med måtta också.

Jag har inga totalförbud, jag går inte i taket om gammelmormor bjuder mina barn på godis trots att de är små och trots att det är mitt i veckan.

Men jag köper heller inget godis själv åt dom (dumt att skriva dom då det är äldste sonen som vill ha, yngste är för liten men kan få smaka av storebror) förutom på helgen, då kan det bli en tablettask eller lite plockgodis.

det finns miniförpackningar för 6kr på ica numera :) köpte jag i vintras dock till en julkorg.

På min BVC sa de att man ska börja ge dem rån för att vänja magarna vid gluten.

På min BVC sa de att man ska börja ge dem rån för att vänja magarna vid gluten.

Exakt!

Rån är superbra att börja med. Ingen risk att ungen kvävs, neutral smak och går att variera med olika pålägg :). Dom är väl inte speciellt näringsrika, men det är inte heller formfranska, vit limpa och annat luftigt bröd man ger bebisar.

För att underhålla barnet för att själv hinna kasta i sig mat! :angel:

Köper man de kravmärkta är de fria från transfetter och härdat fett.

Håller med. De är perfekta som plockmat i början. Majskrokar blir ju lika kladdiga och sega de och även skorpor som vi börjat ge nu.

Vi ger även majskorn, ärtor och gurkbitar!

Det är väl för att smörgåsrån är så väldigt lättsmält i barnets mun utan kvävningsrisk.

Det finns väl fullkornsrån.

Jag ska erkänna att långt från allt jag äter är supernyttigt. Jag tycker väl inte det gör nåt att sticka till barnet ett smörgåsrån då och då. Det är säkert bra för dem att ha ngt att pyssla med.

Saft håller jag med dig om. Det kan man dricka på kalas men inte till vardags!

Jamen ALLA, ALLA ger sina barn det. :confused:

Det är nog många som ger det, men det är nog främst pga tidsbrist och/eller dålig fantasi.

Det är ju superbra att du ger nyttigare alternativ, tycker jag!:bow:

Idag kokade jag små morotstärningar. Perfekt till lillen att sitta och plocka med. Men ofta händer det att jag sticker till honom ett smörgåsrån medan han otåligt väntar på maten, men det känns inte riktigt bra. :crazy:

Det finns väl fullkornsrån.

Jag ska erkänna att långt från allt jag äter är supernyttigt. Jag tycker väl inte det gör nåt att sticka till barnet ett smörgåsrån då och då. Det är säkert bra för dem att ha ngt att pyssla med.

Saft håller jag med dig om. Det kan man dricka på kalas men inte till vardags!
Det finns ingen anledning att ge fullkornsrån till bäbisar. Man bör begränsa intaget att fullkornsprodukter medan de är små. Det är ju faktiskt inte förrän vid 8 månader man börjar ge mild fullkornsvälling...

Sen tror jag faktiskt att kolhydrathysterin, med informationen om att allt vitt mjöl är livsfarligt, är av ondo för våra barn. De behöver få även sådant!

Glöm inte glutamaten som finns i nästan allt och är rena skiten för oss. Allt för att vi skall äta mer...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 100
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka