Smoothierecept

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 293

Mirre

Trådstartare
Jag behöver alla tips ni har på goda och nyttiga smoothies.
Och vad har ni för mixer? Jag kör nu med stavmixer och det funkar absolut, men det vore ju smidigare med något där man bara kan lägga i allt på en gång och det skötte sig själv. Har börjat göra smoothie till frukost eftersom det är det enda tonåringarna får i sig på morgonen (så gärna tips på något som ger mycket energi till trötta tonåringar :p ) och då måste det gå snabbt och smidigt.

Gjorde en idag som blev galet god.
Med blåbär, mango, turkisk yoghurt och havremjölk.

Barnet här önskar alltid mellanmålssmoothie. Vi kör frysta bananslantar, frysta äppelbitar från trädgården, frysta blåbär. En näve havregryn, en rejäl slatt yoghurt, en slev jordnötssmör för mer mättnad och sedan mjölk/havremjölk tills konsistensen blir tjock men drickbar med sugrör 😁

Edit: äldre mixerkanna från OBH Nordica. Absolut inte den bästa, vi får öppna locket och peta ner de frusna bitarna men när de väl kommer ner mixar knivarna dem jättebra. När den går sönder blir det en bättre variant dock!

Gör smoothie varje morgon, så gott! Till två portioner eller ett jättestort glas tar jag: 2 dl frysta bär/frukt, 2 dl kvarg, 2dl juice och en halv banan. Kvarg för extra protein så man håller sig mätt längre 😊 Gillar kombon fryst ananas, äppeljuice och lite mynta. Eller blåbär och blåbärsproviva.

Jag behöver alla tips ni har på goda och nyttiga smoothies.
Och vad har ni för mixer? Jag kör nu med stavmixer och det funkar absolut, men det vore ju smidigare med något där man bara kan lägga i allt på en gång och det skötte sig själv. Har börjat göra smoothie till frukost eftersom det är det enda tonåringarna får i sig på morgonen (så gärna tips på något som ger mycket energi till trötta tonåringar :p ) och då måste det gå snabbt och smidigt.

Gjorde en idag som blev galet god.
Med blåbär, mango, turkisk yoghurt och havremjölk.
Ett tips är att ha i Nötsmör, kvarg eller proteinpulver, samt fibrer ex fiberberikade havregryn. Då får man mer mättnadskänsla ☺️

Min favorit är banan, yoghurt/kvarg, frusna jordgubbar, mango och ananas plus apelsinjuice för att späda konsistensen beroende på hur många av ingredienserna som är frusna. Sjukt gott!

Jag dricker smoothie till antingen lunch eller frukost nästan varje dag eftersom det är ett så otroligt smidigt (och gott!) sätt att få i sig en massa nyttigheter. Har en Ninja-blender där man dricker ur samma mugg som allt blandas i, det är bara att byta ut delen med knivarna till ett lock som man sedan kan dricka ur, väldigt smidigt när man som jag ofta vill dricka den på språng! Mitt standardrecept innehåller:

• 0,5 dl helfet grekisk yoghurt
  • 0,5 dl hallon
  • 0,5 dl blåbär
  • En rejäl näve babyspenat (brukar köpa färsk och frysa in så att den håller sig fräsch)
  • 1 msk chiafrön
  • 2 msk havregryn
  • 1 skopa vassleprotein (kan uteslutas, jag använder det främst eftersom jag styrketränar mycket och eftersom att det gör att smoothien mättar längre).
  • Ca 1 dl mjölk (lite mer om man har i proteinpulver)

Min man har även banan i sin, och då blir det såklart ännu mer näringsrikt och mättande, men tyvärr avskyr jag smaken av banan. Ibland lyxar vi till det med en skvätt apelsinjuice och i maj-juli har vi alltid färska jordgubbar i vilket blir otroligt gott. Det är också väldigt gott att byta ut en del av mjölken till kefir eller fil.

Har två standard smoothie,

Jordgubbar
Banan
Hallon
Vanilj youghurt
Apelsinjuice
----
Grönkål /spenat
Mango
Ananas
Apelsinjuice/citron
Ingefära
Naturell yoghurt

Har också en "dessert" smoothie, men den har jag inte gjort på länge, gjorde den ofta när jag var gravid ^^ Den är på,

Banan
Jordnötssmör
Kakao
Mandelmjölk

Kan ibland slänga i nötter, havregryn eller frön i mina smoothies om jag är hungrig alternativt ta bort youghurten om jag hellre dricker den gröna smoothien som juice till annan mat.

Jag kör en standard och byter ut smaksättning.

Fryst banan
Mjölk
Proteinpulver med vaniljsmak

Smaksättning: Oreo, (hemgjord) nutella/nötsmör, kanel, kardemumma, jordgubb, hallon, ananas eller vad som passar.
Ev nötter och frön tillsätts för mer matig smoothie.

Just nu har jag en blender från Bosch. Tidigare hade jag från Magimix och den var SÅ bra, dock kommer jag nog satsa på Vitamix inför framtida köp för att den verkar vara snäppet bättre (och jag mixar en del fryst/is)

Har denna bok, några särskilda frukter, bär osv du vill ha i recept? :)

Bifogade filer

• 20250220_185155.webp
    20250220_185155.webp
    68,9 KB · Visningar: 8

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
564
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 589
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 388
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 736
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Reagerar era hundar på varg?