Smoothierecept.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Viva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 358
Jag dricker ofta smoothie till frukost, och standardreceptet är då som följer:

- 1/2 banan
- 1 dl frysta hallon
- 0,5 dl frysta blåbär
- 1 näve fryst babyspenat
- 2 msk havregryn
- 1 msk chiafrön
- 3 msk helfet grekisk yoghurt
- 1,5 dl mjölk

Ibland har jag även i en halv skopa vassleprotein, och lägger då till 0,5 dl vatten för att det inte ska bli för tjockt.

Det blir krämigt, gott och mättande! Är du mer ute efter något friskt och lätt kan jag tänka mig att frysta bär med en bit banan och en skvätt (0,5 dl kanske?) apelsinjuice vore gott.

Jag lyckas mest få till saker i konsistens liknande mjukglas. Så krämigt går bra men drickbart. Ska testa detta. :)

Vår standard-frukostsmoothie:

1 banan
1 grönt äpple
1 selleristjälk
2 dadlar
en klump fryst spenat (ca 50 g)
50-100 g fryst mango
1 apelsin om de är i säsong
vatten till önskad konsistens

Ibalnd har jag i lite ingefära, ananas, kiwi el liknande.
1 vuxen och tre barn som delar!

Imorse gjorde jag bananglass till frukost. En och en halv frusen banan, en msk cacao nibs (vad heter det på svenska?), 1 msk jordnötssmör, lite soja vaniljjoghurt och lite kokosdryck. Det kändes nästan lite oanständigt till frukost dock. :o

Beror ju lite på när den ska drickas tycker jag :p Om jag ska ha till frukost så tycker jag att det är godast med fruktigt och inte med grönsaker i.

Jag gillar banan, mango och kokosmjölk. Eller jordgubbar, ananas och äpplejuice/mandelmjölk. Brukar tänka att hälften ska vara fasta ingredienser och hälften vätska ungefär om jag vill ha den lite mer drickbar. Lite mer "matigt" tycker jag att broccoli, spenat, mango (mer mango än broccoli och spenat), avokado (fryst) ingefära och lite apelsinjuice är smaskigt! :)

Jag gör väldigt en väldigt enkel variant.
1 dl vanilj yoghurt
1 dl mjölk
1 dl frysta hallon.

Går jättebra att trycka i en banan för att det lite matigare.

Jag brukar slänga ner en banan, ungefär lika delar fryst mango, ananas jordgubbar/hallon, lite apelsinjuice (blir den för tjock häller jag bara i lite mer juice) och kvarg eller fil. Det ska fungera att göra kl 04.30 på morgonen, så för min del pallar jag inget som måste hackas/skalas eller dylikt.

Gör alltid på en banan och 2 dl naturell yoghurt samt varierar mellan mango och/eller bär typ en dl :). Gott och mättande :).
Blir den drickbar då? Jag tog typ 1/2 banan, 1 dl Yougurt, 1 dl fryst mango och fick typ ta 3 dl apelsinjuice för att det skulle vara flytande.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag brukar slänga ner en banan, ungefär lika delar fryst mango, ananas jordgubbar/hallon, lite apelsinjuice (blir den för tjock häller jag bara i lite mer juice) och kvarg eller fil. Det ska fungera att göra kl 04.30 på morgonen, så för min del pallar jag inget som måste hackas/skalas eller dylikt.
Jag gör min smoothie på kvällen och ställer i kylen när jag börjar så tidigt så är det bara att ta den med sig på morgonen. Jag skulle nog inte fixa att göra den på morgonen då är det stor risk att jag hoppar över den med katastrofalt förmiddagshumör som följd ;)

"Min smoothie"
Banan
blåbär
jordgubbar
avokado
havregryn
lite honung
havremjölk

Jag gör min smoothie på kvällen och ställer i kylen när jag börjar så tidigt så är det bara att ta den med sig på morgonen. Jag skulle nog inte fixa att göra den på morgonen då är det stor risk att jag hoppar över den med katastrofalt förmiddagshumör som följd ;)

"Min smoothie"
Banan
blåbär
jordgubbar
avokado
havregryn
lite honung
havremjölk
Jag har provat, men tycker helt enkelt inte den är lika god när den stått över natten. Kinkigt, jag vet ;)

Blir den drickbar då? Jag tog typ 1/2 banan, 1 dl Yougurt, 1 dl fryst mango och fick typ ta 3 dl apelsinjuice för att det skulle vara flytande.

Japp! Aldrig haft problem med att få den för tjock; den naturella yoghurten jag använder är ganska tunn så utan mango, säg med grunden och bara bär får jag den tunnare, med fryst mango mer trögflytande men fortfarande absolut drickbar, senast idag :).

20180909_092509.webp

Smoothiebowl med frusen banan, frusna blåbär, kokosdryck och lakritspulver. Toppas med kokosflingor, flagad mandel, kakao nibs och bananchips.

20180909_092533.webp

TV: banan, äpple, hallon, blåbär, mango, dadelsirap och kokosdryck

TH: ungarnas favvo - banan, äpple, stjälkselleri, dadlar, mango, spenat, kokosdryck.

Älskar söndagsfukost!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Jfrelin
·
Mat Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula. Vad kan jag göra med de gröna... 2
Svar
30
· Visningar
815
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
488
Senast: ameo
·
Fritid Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott, och Livrustkammaren har jag redan... 2
Svar
39
· Visningar
1 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka