Smittinfo på Travsport.

Badtz Maru

Trådstartare
Alla hänvisar dit för aktuell smittinfo i dessa tider, men vet man att alla fall kommer in där? Jag tycker den är "svårläst" och stämmer inte alltid överens med rykten på byn. Jag gillar fakta och inte hörsägen så det hade varit skönt att kunna veta hur landet verkligen ligger. Är det någon som vet om alla misstänkta fall som provtas verkligen rapporteras dit.

Alla hänvisar dit för aktuell smittinfo i dessa tider, men vet man att alla fall kommer in där? Jag tycker den är "svårläst" och stämmer inte alltid överens med rykten på byn. Jag gillar fakta och inte hörsägen så det hade varit skönt att kunna veta hur landet verkligen ligger. Är det någon som vet om alla misstänkta fall som provtas verkligen rapporteras dit.
Såvitt jag vet så ska allt rapporteras dit då det kommer från länsveterinärer.
Icke anmälningspliktigs sjukdomar borde vara det enda som inte rapporteras där.
Jag är dock inte 100% säker. Men det borde väl gå att få tag på någon ansvarig att fråga.
Det finns också en grupp som heter smittinfo häst på Facebook. Den bygger däremot på att någon går in och faktiskt skriver.

Svarar alla: Det är de anmälningspliktiga sjukdomarna jag tänker på men förstår att det inte är alla som ens tar ut veterinären när hästarna är krassliga. Det mesta löser ju sig med vila... :crazy: Så dessa fall kommer ju inte med.

Tycker det är lite förvirrande att det presenteras så många misstänkta fall men inte så många konstaterade. Jag begriper att inte alla misstänkta fall faktiskt visar sig vara vad som misstänkts utan ibland är det "ofarligt", men ibland känns det som om det är väldigt få konstaterade fall på sidan kontra antalet misstänkta. Det var t ex ett misstänkt fall med neurologisk EHV i Skåne i december som på Smittoinfo bara står misstänkt men jag vet iaf en veterinär som brukar vara väldigt uppdaterad och saklig beskrev det som att det var konstaterat på sin FB. Det hade känts skönt att veta vilka misstänkta fall som "avskrivs" och vilka som blir konstaterade, jag får en känsla av att ärendet inte alltid uppdateras på sidan.

Svarar alla: Det är de anmälningspliktiga sjukdomarna jag tänker på men förstår att det inte är alla som ens tar ut veterinären när hästarna är krassliga. Det mesta löser ju sig med vila... :crazy: Så dessa fall kommer ju inte med.

Tycker det är lite förvirrande att det presenteras så många misstänkta fall men inte så många konstaterade. Jag begriper att inte alla misstänkta fall faktiskt visar sig vara vad som misstänkts utan ibland är det "ofarligt", men ibland känns det som om det är väldigt få konstaterade fall på sidan kontra antalet misstänkta. Det var t ex ett misstänkt fall med neurologisk EHV i Skåne i december som på Smittoinfo bara står misstänkt men jag vet iaf en veterinär som brukar vara väldigt uppdaterad och saklig beskrev det som att det var konstaterat på sin FB. Det hade känts skönt att veta vilka misstänkta fall som "avskrivs" och vilka som blir konstaterade, jag får en känsla av att ärendet inte alltid uppdateras på sidan.
Jag tror att de alltid uppdaterar om det är konstaterat. Om prov är negativt sker dock ingen uppdatering.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar