Smitta på barn ?

KisseNova

Trådstartare
Jag tänkte kolla om ni kunde reda ut några frågetecken för nu fick jag många.

Jag har en bekant som nyligen fått barn. Hon vill inte umgås med personer som tar med sina dagisbarn på fika och dylikt med henne för rädslan att dom ska smitta hennes bebis. Men hon åker och handlar med sin bebis, fikar på stan och är allmänt i stora folksamlingar. Förklara för mig vad som är skillnad ? Givetvis respekterar jag hennes önskan om att inte ta med min son när hon och jag ska fika ihop. Men är det någon större skillnad mot dagisbarn och folksamlingar ?

Sv: Smitta på barn ?

Skillnaden är väl att ni som nära vänner kanske gullar med barnet och tar i det? Och dagisbaciller är ju inte direkt snälla mot såna små. På affären etc kan man alltid täcka över liggvagnen och främlingar hänger sällan över vagnen. Hon menar nog inget illa alls, jag var jättenervös för dagisbaciller också (min vägde ju bara 2350 g och hade inget att ta av...). Mina syskonbarn fick snällt vänta 2 veckor innan de fick komma (och då spritades de noga :devil: )

Och dagisbarn är ju snudd på giftiga, håller borta Elina från alla nyfödingar också.

Jag umgicks varken med förskolebarn eller gick på affärer med knoddet när han var liten och det fick RS som mest.

Jag tog inte illa upp, utan tycker att hon gör rätt som säger ifrån att hon inte vill utsatta sitt barn för baciller från dagisbarn. Det var i största allmänhet om vad som smittar, som jag startade tråden.

Personligen tycker jag att det är lite skumt synsätt, men det är inte min bebis som tur är ;)

Vad är det som är skumt synsätt? Att hon vill gå ut bland 'folk' men inte umgås med vänners barn?

Nej men just att hon väljer bort några smittorisker men inte alla. Jag fick lära mig när min son var liten att folksamlingar och affärer var enormt stora smittorisker oavsett om man täcker för vagnen eller inte. Ja, dagisbarn är enormt stora smittorisker så där respekterar jag hennes önskan.
Men som sagt det är min personliga tanke och inget jag tänker hävda är rätt eller fel.

Ah. Ja det var ingen kritik mot dig, jag var bara nyfiken för jag förstod inte riktigt :). Men jag gjorde nog en del sådana ologiska saker också, var rädd för baciller men jag hade nog henne med på ICA ändå ... inte de första veckorna men sedan. Men jag lät ingen kladda på henne ;)

Det värsta är ju ändå när de liksom inte säger att de inte vill ha dagisbarn i närheten, men SEDAN får man veta bakvägen att man varit oaktsam typ :crazy:.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 105
Senast: Meibla
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 150
Senast: Björk
·
Övr. Barn Min 12 åring leker aldrig och har inte gjort på flera år.Han umgås med kompisar väldigt mycket och har oftast någon tjej och jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 938
Senast: MagicaDeHex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka