Smink i julklapp till 11 åring?

Sv: Smink i julklapp till 11 åring?

Svarar i egenskap av person som en gång varit 11 år:

Smink fanns typ inte med i min världsbild när jag var 11. Så till mig hade det varit lite bortkastat. Men det är ju olika.

I min släkt finns det 8-åringar som får smink i julklapp och födelsedagspresent, en del föräldrar bryr sig inte och en del verkar lite besvärade. Hade det varit mitt barn på 8 år hade jag inte varit så glad, men vid 11 är de ju inte pyttesmå längre... Jag tror att jag gick i 6:an när jag började sminka mig mer eller mindre varje dag i skolan, dvs 12 år.

Dock är ju alla olika, kan du inte höra med kusinens föräldrar om de tycker att det är ok?

Ja det tycker jag om 11åringen är intresserad av det..
Men du borde kanske köpa ljusa färger så att säga. :)

Jag köpte smink till en flicka förra julen då var hon 10 år. Hon önsakde sig detta. Köpte en vattenlöslig maskara, ljusa ögonskuggor och en parfym som var till barn. hon blev överlycklig. får endast använda detta till fest och disco. aldrig annars. prata med föräldrarna först bara.

Dottern ( 8 år om 10 dagar) hade blivit skitlycklig om hon fått smink.
Fast vi föräldrar hade väl inte blivit lika glada.

Vi 11 års ålder hade kanske mascara var ok, mer än så vet jag inte.

Pappa har en kompis vars dotter var fullsminkad vid 10 års åldern och det var inga diskreta färger.. Säger inte att det var fult el. dåligt lagt..
Men det kändes väldigt fel att en så ung tjej hade såpass mycket smink.

Jag skulle inte göra det oavsett vad föräldrarna tycker då jag anser att man fortfarande är ett barn vid 11 och därför inte ska gå sminkad. Som mamma skulle jag bli riktigt provocerad (förbannad...) om någon gav min dotter smink i den åldern.

Det måste finnas ett bättre alternativ...?

Ja när man är 11 går man väl i 5-6:an? Då sminkade jag mig med ögonskugga, mascara och läppglans till vardags! :laugh:

Och om jag skulle på disco målade mamma kajal! ;):D

Om barnet tar eget initiativ till att sminka sig i den åldern, vad säger du då?

Möjligen om det varit en pojke...nä om jag hade en flicka skulle hon inte få sminka sig så ung.

Hur menar du då?

För att svara på TS fråga så kan jag säga att nej, jag tror inte jag hade inte blivit glad om min 11-åriga dotter fått smink i julklapp. Nu har jag inga barn, men det är vad jag tror. Själv började jag sminka mig lite försiktigt i 12-13 årsåldern någon gång ibland. Nu är jag 23 och kan nog räkna de dagar jag sminkat mig på fingrar och tår, nästan.

//r

Ja om det är på lek, nej om det är på allvar. Att tjejer i den åldern sitter på sitt rum och provar tycker jag är helt okej men jag tycker inte att det är okej att de har så dåligt självförtroende att de har ett behov av att sminka sig varje dag. Då är det hög tid att börja boosta självförtroendet!
Om du vill köpa smink så köp ett läppglans. Kanske lite trevliga kroppsvårds produkter typ bodylotion, någon tvål med god doft eller liknande istället. Det känns för de flesta elvaåringar som en vuxen present.

Jag tycker att barn ska få vara barn så länge det går.

Varför funderar du ens på att köpa smink? *nyfiken* Har hon hintat om att hon vill ha det eller är det egna funderingar? Om du bestämmer dej för att köpa smink så hör iallafall med föräldrarna först. Det kan bli så fel annars.

Jag skulle inte göra det oavsett vad föräldrarna tycker då jag anser att man fortfarande är ett barn vid 11 och därför inte ska gå sminkad. Som mamma skulle jag bli riktigt provocerad (förbannad...) om någon gav min dotter smink i den åldern.

Det måste finnas ett bättre alternativ...?
Jag håller faktiskt med.
Jag tycker det är sorgligt att se småtjejer gå så sminkade (kör skolbarn med buss) som vissa av dem gör.

Jag tycker att barn ska få vara barn så länge det går.
Absolut! Jag började inte sminka mig förrän sent i högstadiet, knappt ens då.
Gör det knappt nu heller, det var bara en viss period med mycket svart :angel:

ett läppglans eller varför inte lite hårspray med glitter i, ja

men ögonskugga, läppstift, mascara m.m nej.

detta är min åsikt om smink och en 11 åring...

Om barnet tar eget initiativ till att sminka sig i den åldern, vad säger du då?

Då sätter jag gränser för vad hon får använda men jag oavsett vilket är det inte något jag tycker att "andra vuxna" ska uppmuntra.

Instämmer med tinissen i inlägget ovan.

Har en släkting som fick börja sminka sig, färga håret och ha lösnaglar som tioåring. Flickan är nu några år senare så otroligt självmedveten om hur hon ser ut att hon sitter och poserar till frukosten. Jag kan inte annat än tro att det finns ett samband.

Senast ändrad:

Jag ställde frågan eftersom jag själv började sminka mig som 12-13-åring utan att för den sakens skull klä mig "utmanande" och i övrigt försökte vara vuxen så var jag nyfiken på hur dagens föräldrar tänker. Jag tror dock att mycket hänt i samhället för ungdomar, det räcker ju att se bilder från div. discon och dyl. för högskoleungdomar där tjejerna knappt har mer än underkläder på sig. :crazy:

Ang. din släkting så är det ju helt sjukt och jag håller med om att det borde vara ett samband där. Min brorsdotter som är 9 år önskar sig gosedjur i julklapp, det känns sunt! :love:

Om hon ar intresserad av smink ar det val en bra ide? Jag hade nog undrat vad fan det var, om jag fatt smink i julklapp som 11-aring.

OT, ar det bara jag som laser "smisk i julklapp" och tycker att "ja det later passande"? :D

Jag är inte förälder, men jag känner många barn om det är till nån hjälp ;)

Häromkring (utkanten av medelstor stad) verkar 12 vara den magiska åldern när det gäller smink, iallafall för flickor. Knappt någon 11-åring sminkar sig, typ varannan 12-åring gör det. Så åldersmässigt verkar 11 vara gränsfall.
Själv önskade jag mig smink när jag fyllde 11 eller 12, det var det första sminket jag fick. Läppglans som jag använde i skolan, resten (mascara i skrikiga färger, knalliga ögonskuggor etc) lekte jag bara med hemma. Tror det var min "stora" kusin (typ 20 år eller nåt :p) som gav mig det och det var sååå coolt ;)

Skulle jag ha egna barn skulle jag nog tillåta dem att använda läppglans kanske, men inget annat smink i 11-årsåldern. Mascara och sånt ska man iallafall gå på högstadiet innan man börjar bekymra sig över, tycker jag. Och man ska vara rädd om ansiktet också, huden där är ju så känslig och många barn slarvar lite med att tvätta bort ev. smink, iallafall är det min uppfattning.

Däremot gärna bad/duschgrejer som är lite "lyxigare" och "vuxna", typ lite badbomber och sånt tror jag är uppskattat. Någon hårinpackning kanske, eller lotion eller så, om det är en flicka som är intresserad av att ta hand om sig själv lite "lyxigt" sådär.

Försöker svara alla lite.

Ja hon har hintat om det det och sminkar sig typ med lite mascara omd e är nått speciellt. Inte annars. Men eftersom jag tycker de är lite tidigt så ville jag kolla om det bara var jag som var efter.... :)

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 540
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 855
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 875
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar