Smått hysterisk vid uppsittning. Tjuvridning?

Mirre

Trådstartare
Min kbl travare släpper inte upp mig på ryggen längre!:cry: :confused:
Och jag kan inte begripa vad som har hänt:crazy: :(
Han är inte dum, utan rädd:confused:
Men för vad? Sitter alltid upp likadant, och har alltid gjort.
Alltid med pall. Har tidigare inte varit några problem.
Så fårt man sätter foten i stigbygeln och ska upp så kastar han sig åt sidan och försöker sticka:confused: Jättekonstigt! Han har inte ont nånstans men ska ta ut massören alla fall. Han gör likadant från höger sida.
Är lugn så länge man bara står bredvid även om han verkar spänd men han står still. Fattar inte vad som är fel:confused:
Spelar ingen roll om man har nån som håller i, han gör lika ändå.
Bara far runt och kastar sig. Slänger ut bakdelen och springer runt med huvet i vädret. Testar? kanske men han ser verkligen rädd ut på ögonen. Och så här har han aldrig varit förut.
Tjuvriden? Vi har ju haft obehöriga i stallet förut, och av nån anledning är det alltid Herman som råkar ut för allting. Har ju trots allt haft sadeln och det där ute:(
Härom kvällen var det nåt som hade skrämt hästarna. Dom sprang in i stallet och var jättestressade. Båda är annars lugna och snälla att leda även vid matdags. Går lugnt in, stannar, vänder tar av grimman och går till maten. Men den kvällen, rusade dom in, kasta sig i boxarna och var inte lugna förräns stallet var stängt. Det kan iof ha varit vildsvin eller grannbondens hund som absolut inte är snäll!
Men det är så konstigt. Vilken normal häst blir hysterisk så fort man ska sitta upp licksom? Han känt, och klämt och haft mig överallt men hittar ingenting som kan vara ömt. Känner alltid igenom honom före och efter ridningen.

Sv: Smått hysterisk vid uppsittning. Tjuvridning?

Obehagligt värre :crazy:

Kan inte ge något svar direkt, men tänk om det skulle vara nån skum som var där ute? :eek: :crazy:

Är rädd för det.
Har ju vart det förut

Usch vad obehagligt.
Kan ni låsa in ridutrustningen eller så?
Eller lägga den på ett speciellt sätt så ni ser om den är flyttad..
Låsa stallet? Ingen omkring som kan hålla koll?

Kan ju vara vilda djur som skrämt hästarna när ni skulle ta in dom, den har setts Varg i Närke sista tiden...

vi har oftast utr hemma.
Jo vi har vildsvin vid stallet:crazy:
björn har setts här också:crazy:

Kanske otroligt dum fråga men, har du klämt och känt lika noga på utrustningen? Inget som har gått sönder, taggar i vojlocken el dyl?

jodå kollar alltid at utrustningen sitter som den ska, är hel och ren och utan veck

Kommer du upp över huvud taget? Och i så fall, hur är han när du väl kommit upp? Om han då lugnar ner sig så är det ju själva uppsittningen som är besvärlig/skrämmande. Om inte låter det troligare att han har ont/fel utrustning m m.

Prova att någon kastar upp dig så att du inte använder stiglädren. Någon skillnad?

Gör han likadant om DU håller och någon annan sitter upp.

Vad händer om du sitter upp någon annan stans, t ex leder en bit, eller sitter upp i hagen eller annan ovanlig plats.

Prova olika saker och kolla vad han reagerar på och när.

Är det inte så att han kan ha ont då, fast du inte hittar det själv? Om det är just momentet när du ska sitta upp som han skyggar undan för..
Min häst strular vid uppsittning när han har ont nämligen så det är så jag märker på honom främst.
Bra att du tar ut massör som känner igenom honom iaf!

jodå till slut.men man får va jäkligt snabb.
Att bli uppkastad har jag iof inte provat, kanske skulle göra det.
Han är lugn så länge man bara står bredvid men så fort man sätter foten i stigbygeln så kastar han sig. Så det är ju just själva uppsittningen han är rädd för. har även testat att sitta upp på andra ställen, likadant. Satt upp i en hage igår som vi lånat av bonden och rida i :) och då blev han sjövild verkligen. :crazy:
Väl uppe är han som vanligt. Snäll och trevlig. Pigg men snäll.

domino: jo kan ju vara så. Nåt som inte märks från backen.
Vid tömkörning är det inga problem. Men ska som sagt ta ut massören igen.

Han kan inte bara vara jäkligt pigg och laddad? De brukar ju kunna få för sig vad som helst om dom är sådär riktigt överladdade. De vill så gärna komma igång och röra på sig , så det blir som någon slags överslagshandling?

Jobbigt med sånt där. :crazy:

Du får uppdatera oss om vad massören sagt. Jag hoppas verkligen att ni inte har problem med objudna ryttare!

Är du helt 100 på att bommen verkligen är OK och passar hästen? Just i uppsittningen blir det ju en hel del krafter och när hästen kastar sig iväg när du sätter i foten skulle jag fundera över sadeln. Det kan ju vara något som inte spelar någon roll när sadeln belastas liksidigt, dvs när du sitter i den. Jag skulle prova sitta upp barbacka med hjälp och inte i närheten av pallen så att han kan få minnesflashar och reagera pga dem, och se hur det går.

Hoppas verkligen inte du har tjuvryttare!

Har funderat på det och ska i vilket fall byta sadel till en western istället. Men har också funderat på om det kan vara nåt sånt.

Tramptass: ska göra det:) Näe hoppas inte det:crazy:

prins_rollo: visserligen har han väl en del överskottsenergi just nu, men han är som sagt lugn ändå tills man sätter foten i stigbygeln.
Och han ser stirrig och rädd ut på ögonen

Har du prövat att sitta upp utan sadel? Du kan tex ha en läderrem runt halsen så du har något att hålla i. För att utesluta att det inte är sadeln han är rädd för menar jag!

hur länge har du ridit honom.
det kan ju vara att han inte accepterar ledarskapet längre.
han kan ha gett små signaler innan som du inte har tänkt på.
inte stå still vid uppsittning o.s.v
det är inte säkert att han rädd, hästar visar sina känslor på olika sätt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama