smärtlindring

K

krume

Vad har ni andvänt för smärtlindring och vad har ni tyckt om den? Jag använde inget alls med mitt första barn men känner att jag vill ha något denna gången vågar dock inte andas i mask så lustgas är uteslutet och inget i ryggmärgen pga av tidigare dåliga erfarenheter när dom varit i min ryggmärg

Sv: smärtlindring

Har inte provat själv men akupunktur kanske är något för dig att prova?

Epidural (eda) är inte i ryggmärgen så den kan också fungera om det inte är så att du överhuvudtaget inte vill ha något i ryggen.

Jag tog lustgas och tyckte det var kanon. Den tog bort all smärta men jag vart inte full och helt borta i skallen. Så fort jag tog bort masken var jag ju normal igen (okey, lite fnissig men inte packad...)

Akupunktur skulle jag få men det hanns tyvärr inte med. Men det kan ju vara ett alternativ?

Varmt bad - Hjälpte inte ett smack för mig.
Lustgas - Funkade hyffsat. Värkarna fanns där, men inte lika intensiva.
Massage - Jätteskönt i kombination med lustgasen
Eda - Funkade helt klart bäst!

Men jag var som sagt possitiv till all sorts smärtlindring.

snor nisses utrryckssätt, fast mina erfarenheter :D

Varmt bad: gjorde värkarna mycket värre men öppnades ingenting trots tre timmars badande
Lustgas: mådde skitilla och bara sluddrade, spydde flera gånger. Verkade knappt alls i slutet trots fullt ös pga att jag tagit det så länge
Massage: var väl det som funkade bäst (ryggmassage) fast det gick ju inte när jag låg, och så ville jag hela tiden ha olika rörelser och hårdhet så det var inte så lätt för min sambo :p
Eda: gjorde skitont lär de lade den och verkade inte alls på mig.

kl

Varmt bad/dusch: Rena himmelriket fram tills värkarna blev ordentligt starka efter ca 6 cm öppen.
Lustgas: Okej, om badet var himmelriket innan så vet jag inte hur jag ska uttrycka mig för att lyfta lustgasen ännu ett snäpp. Det var helt fantastiskt! Värkarna kändes fortfarande, men under tiden jag andades lustgas var jag ändå borta i en dimma och kände inte riktigt hur ont det gjorde. Det enda som var dumt var att den inte kunde ta bort något av det onda under utdrivningsskedet, då man ska hålla andan när man krystar (då ville jag ju ha lustgasen och "bedöva" mig!).
Akupunktur: Fick en nål i huvudet någon gång under öppningsskedet men gjorde varken till eller från.
Massage: Massage av ryggslutet när jag satt på en stor pilatesboll var helt underbart under öppningsskedet. Jag hängde med överkroppen över sängen och andades lustgas, medan underkroppen rullade lite på bollen under värkarna, och maken och barnmorskan masserade mitt ryggslut.

//Julia

KL

Varma bad: skönt men ingen skillnad på smärtan
Lustgas: Hjälpte till en viss gräns
Sterila kvaddlar: hjälpte inte

Nästa gång hoppas jag kunna få ryggbedövning

Vad har ni andvänt för smärtlindring och vad har ni tyckt om den? Jag använde inget alls med mitt första barn men känner att jag vill ha något denna gången vågar dock inte andas i mask så lustgas är uteslutet och inget i ryggmärgen pga av tidigare dåliga erfarenheter när dom varit i min ryggmärg

Jag lovar, ingen har någonsin varit i din ryggmärg.

Första gången: TENS, ingen aning om det lindrade men jag vågade inte ta bort plattorna. Lustgas. Funkade lite grann, tog udden av det värsta.

Andra gången: Ryggbedövning. Perfekt. Inga smärtor!

Full narkos och sedan morfinpump :D

Skämt åsido, jag tycker det är fascinerande att läsa om hur olika en förlossning kan vara och att en smärtlindring fungerar klockrent på person A men är hemsk för person B.

Först fick jag akupunktur, en nål som var lugnande och en som var smärtlindrande. Jag vet inte om de fungerade men det kan ju varit ännu värre om jag inte fått dem alls :grin:

Sedan var det dags för lustgas. Helt värdelöst enligt mig. Jag kom ur takt hela tiden och då blev det inte så bra... kanske att det fungerat bättre om jag fått en bättre takt så jag var snurrig när värkarna kom...

Tillslut kom min ängel in i form av narkosläkaren och la en ryggbedövning. Vilken lättnad! Jag hade bestämda åsikter om att inte ta någon ryggbedövning, men det blev definitivt jättebra! :laugh:

Lustgas - Funkade jätte bra till en början, tog inte bort så mycket av smärtan men jag blev väldigt borta och då blev smärtan lättare att hantera. Mådde inte illa alls trots att jag nog överdoserade den en aning.

Ryggbedövning - vart min räddning, hade nog inte klarat det annars. Tog bort all smärta och kvar vart bara ett jäkla tryck neråt. Hade så ont av värkarna att jag inte alls kände när de satte den.

Jag snuttade lustgas som jag tror hade funkat bra om ngn bara haft vett att hjälpa mig hålla takten el kunnat kolla när värkarna var på väg och dragit i mig det då men jag började alltid lite lite försent. Vilket resulterade i att jag knappt alls fick ngn "luddighet" under toppen utan den infann sig precis när eländet släppt + att jag konstant höll i minst en spykopp under hela förlossningen då jag mådde så illa att jag var övertygad om att jag skulle spy, dock klarade jag mig ifrån det.

Sedan fick jag EDA men jag är tyvärr en av dem som det inte alls tog ngt på första gången, det ända som hände var att krystvärkarna blev ngt svaga och det blev uttdrag med sugklocka då sonen började på att vissa stresssymptom. Jag kände inte alls av när det lade ryggbedövningen då jag hade så mkt annan smärta.

Jag blev igångsatt och min smärtupplevelse kan kanske ha ngt med det att göra, finns dem som menar att igånsättning i vissa fall kan gör ondare än om man kommer igång naturligt. Om en månad har jag ngt att jämnföra med förhoppningsvis om jag inte blir igångsatt denna gången med.

Den här gången skall jag ha all tänkbar bedövning som är tillåten, jag tänker inte ha lika ont denna gång.

Varm dusch - fungerade runt 5 cm och då helt ok, sen NEJ!
Lustgas - katastrof, jag bara spydde
Epidural - Himmelriket

Forst fick jag petidin, ratt mysigt. Blev lite smafull och kunde slappna av. Sen testade jag lustgas men fy vad den smakade illa! Till sist fick jag EDA och alskade den! Rekommenderar den varmt till alla, efter jag fatt den hade jag kunnat foda tio barn pa raken!

Varmt bad + lustgas var allt jag hann med! Det tycker jag var en himla skön kombination och jag öppnade mig snabbt på det sättet.

KL
Jag fick bara lustgas, trots att jag gärna ville ha ryggbedövning. Men det funkade helt okej, men jag är väldigt smärttålig så jag tyckte inte det gjorde så ont. Lite irriterande att bli borta i skallen dock.

Jag hann ju inte med att få så mycket, lustgas och sterila kvaddlar (hette det på den tiden, nu kanske det kallas nåt annat?). Tyckte det var helt ok, saknade ingenting faktiskt. Lite ska det väl ändå kännas tycker man... :grin:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: cassina
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar