Smarta & Förenklande stallskötesel

nexxa

Trådstartare
Jag har fått kroniskt ryggskott alt. diskbråck och för att jag öht ska kunna hålla på med hästar behöver jag ha så förenklande medel som möjligt i stallet som möjligt utan att hästarna blir lidande. Det första jag kommit på är:

- Vattenkoppar
- Utfällbara krubbor
- Gångar ut till hagar så de går ut sjävl
- Färdigdragna slangar till alla hagar

Så snälla hjälp mig med tips, är så frustrerad! :(

Sv: Smarta & Förenklande stallskötesel

Med min rygg som också är trasig så har jag underlättat med följande
-Släpar slangen överallt i stället för att bära hinkar
-Lägger bädd i boxarna för att underlätta mockning
-kör saker på pirra eller i skottkärran så som halmbalar och höpåsar
-ber om hjälp om jag behöver vilket jag inte gjorde förut men fått lära mig att jag måste.
-använder pall
-tänker på att böja knäna i stället för att böja ryggen

Det var väl vad jag kom på nu så här tidigt på morgonen:crazy: återkommer om jag kommer på nåt mer.

Jag har visserligen inte mina problem i ryggen,utan i övriga delar av kroppen, men det jag har märkt som fungerar bäst för mig, är att aldrig "ta allt på en gång" utan att dela upp stallgöromålen i flera kortare pass under dagens lopp...

Så gör jag med...inte under hela dagen då eftersom jag inte har stallet där jag bor men att jag varvar lite tyngre arbete med lättare och gärna sätter mig ner och ta en kopp te eller så om det blir allt för tungt.

Tack för tipsen , kanonbra! :)

Till både dig och ancan: JAg både förut på gård som jag hyrde och det underlättade markant när man kunde gå ut och fejja då och då..nu när jag hyr ett stall ett par km bort måste man nästa göra allt på en gång för att inte åka skytteltrafik :crazy:

Sen undrar jag: Vad jobbar ni med, eller är ni sjukskrivna? Hur bor ni? antal hästar?

Jag är sjukskriven pga min kropp och har stallet ca 1 mil bort.Jag har själv 2 hästar hemma,har lämnat bort en sen 3 inackorderade.
En av tjejerna som står i mitt stall är guld värd då det gäller tyngre saker sen ställer min sambo upp väldigt mycket också.

Jag var mer nyfiken på om det finns alternativa jobb som rent krasst sätt är lättare och bättre för värk i kroppen :)

Inte vad jag kommit på iallfall.
För mig fungerar det som sagt bäst att göra lite i taget, vila en stund och sen på det hela igen.
Oerhört frustrerande att behöva göra så, men jag har inte så mkt alternativ.

Dock blir jag mkt sämre vid stress och om jag är stillasittande för länge...

Okej..det var inte meningen att låta som någon dektektiv eller så, bara undra då jag själv jobbar som frisör och det inte är det bästa alternativet :crazy:

Samma för mig att ta lite i taget är mycket lättare

Jag kom på lite fler tips också:

- se till att ha bra arbetskläder, des för att hålla cirkulationen igång (det finns back on track för människor också), och dels för att orka med ryggen. bra skor är nödvändigt på den punkten, iläggsulor kan vara nödvändigt också.

- jag vet inte om det stod tidigare: men använd en säckkärra när du kan eller måste! för strö förstås, men också för hö/ halm, om du har tre IKEA-kassar med täcken att släpa på och så vidare.

- ha en vagn till att köra allt som du tidigare har burit på. om det alltså bara gäller tre hinkar med blött foder, så blir de ändå flera kilo att släpa under ett år. och om du någon gång är tvungen att bära vattenhink så kör du också den på vagnen!

Eluppvärmda vattenkoppar ute är oslagbart! Aldrig behöva släpa hinkar eller dra slang och inte behöva oroa sig att de får i sig för lite vatten på vintern.
Kanske det skulle gå att uppfinna en täckeshängare som du firar upp i stallgången och kan sänka ner i jämhöjd med hästen så att du bara kan styra ut en täckessida och därmed slippa "slänga" upp tunga vintertäcken på en hög häst?
Ha sadelhängare i lagom höjd så att du inte behöver lyfta mer än nödvändigt. Kanske kan du övergå till hösilagebal ute så minska höbärningen till ett minimum. Lycka till!

Jag har också fått diskbråck och väntar på operation. Detta underlättar för mig dom dagar jag kan vara i stallet:
-När du sopar stallgången använd en "häxkvast" inte en piasavaborste, häxkvasten(om du vet vad jag menar) är mer skonsam för ryggen.
-Foder osv i bra höjd-inte behöva böja sig.
-Kör allt på skottkärra.
-Gör inget som gör ont, dvs rida, mocka osv, tänk på att ryggen ska hålla ett tag till och se detta långsiktigt!

Men viktigast av allt: Snälla,väluppfostrade hästar och snäll sambo som hjälper med allt tungt, då kommer man långt, jag har ändå ganska många hästar, har dock dragit ner nu pga ryggen.
Lycka till!

jag har ju samma diagnos som dig o mer därtil o har ett mkt aktivt hästliv i preioder.

det jag ser hjälper är att ha en korsett på,inet så mkt för stödet,man f rinte slappa av så pass att man förtvinar i musklerna,utan för påminnelsen om att hålla ryggen rak o änvända hela kroppen vid vridningar.

täcken kastar jag frn rullstolen upp med hjälp av en kvast.drar av dem emd tänderna.

på kvällarna gäller detatt få musklerna att slappna av så att krampen (ryggskottet)inte kommer.

ta hjälp av hunden om du har ngn med tat lyfta upp saker du tappar,stänga grindar,få in hästar osv.

ha en kontorsstol med rullhjul som du kan sparka dig omkring på om du har ont o behöver sitta men änd måste gör anågot.

och sedan,det som är allra,allra viktigast:
allsidit träning-resten av ditt liv.
simning och långa promenader i rel oländig terräng och sedan at få hjälp av sjukgymnast att s evilka rörelser som tränar båd ebröst o skuldermuskler amt mg o ländmuskler.

det komer du aldirg att kunna slarva med,muskelkorsetten är det enda du kan lit apå för att inte lumbagon skall göra sig påmind.

oavsett om du tränar eller inet så byt rörelse ofta,även omd et inet blir att byta arbetsuppgift.

vi somär född amed för långa ledband måste träna för att kunna "hålla ihop"kroppen och det är också det enda som hjäper.

Lustigt att du länkade just detta...har jobbat hos personen i fråga artikeln handlar om...

haha ja verkligen!

Fast det är bara unghästarna stona och hingstarna/valackerna som vallas ut, är ett 20 - 25 tal som leds ut

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka