Småmaskiga nät

Problematisk

Trådstartare
Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre?
Hur högt hänger era nät?
Hur ser ni på den ökade belastning på nacken som blir vid fodring ur nät?

Jag skulle, på något sätt, vilja förlänga ättiden på nattmaten till mina hästar. Kan tyvärr inte ge mer hö än de får i dagsläget, och får inte tag på någon halm (jag har verkligen letat överallt). Hönät känns som ett rimligt alternativ som inte gör någon åverkan på stallet. Samtidigt är jag rädd för att hästarna ska få problem med nacke/rygg/tänder, och risken att fastna i näten eftersom de är skodda.

Alternativet är att på något sätt fästa plastbaljor, såna fyrkantiga man brukar ha vatten i, någonstans i boxen och göra någon typ av "överdrag" av nät till dessa. Frågan är då hur jag fäster dem på ett säkert, stabilt sätt utan att behöva skruva en massa i väggarna, eftersom jag bara hyr.

Hur skulle ni ha tänkt?
 
Använder inte nät överhuvudtaget. Har provat och upplevde bara att hästarna blev mkt frustrerade och slet och drog i nätet vilket fick mig att noja över skadorna. Hade om du har möjlighet att fixa någon slags låda som släpper ut höet en gång till senare än vad dom får innan du går. Jag ger hö på kvällen innan jag går och sen har jag en låda i varje box som släpper ut hö en gång till senare på natten. Funkar perfekt.
 
:o
Tyckte jag letade ett helt gäng sidor bak utan att hitta något! Men den "nya" sökfunktionen får jag inte riktigt ordning på... Kanske det som är mitt problem! :p

Vet inte vad du menar med ”nya” sökfunktionen ? Men när man söker allmänt så måste man bocka av rutan att man endast vill söka i ”detta forum” utan vill söka allmänt ?

Oavsett det så skulle jag nog inte leta så mycket på just bukefalos - du hittar ju massor mer om du söker andra källor på google . Men ja - det tar en del tid och även energi att sålla eftersom allt som finns på webben inte för den skull är sanning/relevant .
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 481
Senast: pemi
·
S
Foder & Strö Har nyligen börjat med att ge ca 10kg grovfoder i småmaskiga hönät ute i hagen, och tänkte höra med er andra, som också använder dessa...
Svar
5
· Visningar
1 832
Senast: trofé
·
Foder & Strö Eftersom jag har en väldigt glupsk häst som kastar i sig sin mat så försöker jag hitta någon bra lösning så att grovfodret ska räcka...
Svar
13
· Visningar
2 079
Senast: sthu
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp