Smällfet häst

Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Vad är ditt problem??????Säger ju att han inte orkar med mer än en timme per dag, vad är det som är svårt att förstå?????Nåt oklart???
Jag har inga problem... Du drog själv igång spydigheterna, och får därmed svar i samma anda.


gookie skrev:
Jag ville fortfarande bara ha råd ang.bete inget annat.Jag är allt annat än lat men kanske pållen är eftersom han inte orkar springa med mig på ryggen i mer än en timme i hettan. Tycker du jag ska skaffa mig ett par vassa sporrar, för att få honom framåt?? Detta har inget med lathet att göra, utan vad man klarar av. Jag vet inte om du är supermannen eller om jag har ett sällsynt handikapp:confused: men jag orkar inte gå med två hästar typ två timmar om dagen. Två timmar gånger två hästar är lika med fyra timmar+hundarnas promenad på en timme+jobb och annat. Men vad vet jag jag är ju bara en människa med ett sällsynt handikapp:(

Om det är så att din häst inte orkar med mer motion, trots att han behöver det, kanske du ska fundera över varför? Kanske orkar han inte mer för att foderstaten behöver ses över allmänt, inte bara betet, eller så behöver du bygga upp honom bättre. Eftersom du rider 5-6 dagar i veckan skulle du kunna göra något annat de andra dagarna, och därmed ge honom bättre kondis och mer varierad motion. Jag har inte någonstans skrivit att det skulle ta två timmar varje gång, en halvtimmas tömkörning är nog så krävande.
 
Sv: Smällfet häst

Vill bara som avslutning säga att jag ringt till kraffts foderrådgivare och hon tyckte att jag gjort helt rätt och gav mig också rätt då jag sa att jag tänkt låta mina hästar stå utan bete halva dygnet.Hon tyckte att det var helt rätt:banana: :banana: :banana:

Även hon sa att en överviktig häst beror alltid på för mycket mat, men vad vet väl hon, hon är ju bara foderrådgivare på krafft:rofl:

Sen till det att en häst skulle kunna vara fet pga.proteinbrist stämde ju inte heller. Men återigen vad vet dom!!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smällfet häst

"Även hon sa att en överviktig häst beror alltid på för mycket mat, men vad vet väl hon, hon är ju bara foderrådgivare på krafft

Sen till det att en häst skulle kunna vara fet pga.proteinbrist stämde ju inte heller. Men återigen vad vet dom!!!!!!"

Ja, vad vet de som sitter där i telefeonerna?? Inte mycket med de svaren du fått, men tro du på dem istället för att utöka dina egna kunskaper.
 
Sv: Smällfet häst

Nej jag håller med dig vad vet väl krafft om foder. Det kan väl inte vara så att de är Sveriges ledande tillverkare på hästfoder:eek: Men vad vet väl krafft och Planck om foder, de följer ju ingen forskning utan sitter bara och gissar hej vilt. Nä jag förstår hur du känner, vad väl väl några simpla fodertillverkare som bara tar de ingridienser de hittar och blandar ihop till en enda sörja. Kan ju vara därför de är så opopulära på marknaden och får sålt typ en säck i veckan och det säkert till nån gammel bonne:rofl:
 
Sv: Smällfet häst

Vill bara som avslutning säga att jag ringt till kraffts foderrådgivare och hon tyckte att jag gjort helt rätt och gav mig också rätt då jag sa att jag tänkt låta mina hästar stå utan bete halva dygnet.Hon tyckte att det var helt rätt
Bra att du känner att du hittar någon som du kan lita på och som verkligen vet hur du och dina hästar har det och framförallt ska få det bättre. Sånt är alltid betryggande.

Även hon sa att en överviktig häst beror alltid på för mycket mat, men vad vet väl hon, hon är ju bara foderrådgivare på krafft:rofl:

Sen till det att en häst skulle kunna vara fet pga.proteinbrist stämde ju inte heller. Men återigen vad vet dom!!!!!!
Se på vad du skrivit. Det gör jag.

Alla som får för mycket av energi blir feta.
Menar du att det är någon som inte förstått detta?

Du säger att en häst med proteinbrist inte kan vara fet.
Men vad händer om det finns ett överskott av energi och samtidigt ett underskott av protein?
Behöver det ena utesluta det andra? *undrar jag*
 
Sv: Smällfet häst

Och det bästa med Krafft foderrådgivning är deras foderstatsförslag med totalt oanalyserat hö. Jag har fått samma foderstat med ett hö, kvot 3, som med ett hö, kvot 10. Jo, jag bara älskar att lämna in för fodetstatsförslag när gratistillfälle ges. :bump:
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Vill bara som avslutning säga att jag ringt till kraffts foderrådgivare och hon tyckte att jag gjort helt rätt och gav mig också rätt då jag sa att jag tänkt låta mina hästar stå utan bete halva dygnet.Hon tyckte att det var helt rätt:banana: :banana: :banana:

Även hon sa att en överviktig häst beror alltid på för mycket mat, men vad vet väl hon, hon är ju bara foderrådgivare på krafft:rofl:

Sen till det att en häst skulle kunna vara fet pga.proteinbrist stämde ju inte heller. Men återigen vad vet dom!!!!!!

Ja du...... Kraffts foderrådgivare ger jag inte mycket för! Troligtvis har dom gått snabbkurser i foderlära för jag har fått dom mest konstiga förslag i från dom.
Minimalt med hö och 4 kg kraftfoder tex trots att hästen min skulle ha klarat sig enbart med hö pga mycket bra värden på grovfodret. Bla.
Jag tror inte riktigt att dom vet vad dom pratar om. Tyvärr.

Du verkar ju inte behöva nån hjälp. Du har ju klarat det här alldeles själv nu.
Synd att du inte vill lyssna på vad folk i tråden har skrivit, många är mycket duktiga på detta med foder.
Synd också att du inte verkar intresserad av att göra en analys på det du ger din häst. För då skulle du VETA svart på vitt ev. brister.
Så slapp du gissa och slapp banta en häst som kanske redan ligger på svältgränsen näringsmässigt.

Men, det är ju upp till var och en att avgöra.
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Även hon sa att en överviktig häst beror alltid på för mycket mat, men vad vet väl hon, hon är ju bara foderrådgivare på krafft:rofl:

Dom svältande barnen i Afrika har jättestora magar. Vad beror det på tror du? Får dom för mycket mat?

Förvisso en jämförelse människa/häst, men klickar det inte till nånstans?
 
Sv: Smällfet häst

Ja ska jag jämföra min häst med nån så får det då bli en fet amerikan,då han går på bete, inget litet biaffrabarn i Afrika. Synd om de hästar där deras ägare inte ser nån skillnad. Alla vet att protein bygger muskler otroligt att min häst är så jämnt och fint musklad,med den proteinbrist han har;) Hur som helst så finns det ju alltid folk som tror sig veta allt, eller vad säger du:rofl:
 
Sv: Smällfet häst

Jag tänker inte svara mer i denna tråd nu, men jag måste säga att jag tycker du beter dig barnsligt och drygt mot folk som faktiskt har försökt hjälpa dig och din häst. Det är flera som lagt ner tid och försökt förklara och hjälpa, men du mest hånskrattar tillbaks.
 
Sv: Smällfet häst

Antiqua skrev:
Jag tänker inte svara mer i denna tråd nu, men jag måste säga att jag tycker du beter dig barnsligt och drygt mot folk som faktiskt har försökt hjälpa dig och din häst. Det är flera som lagt ner tid och försökt förklara och hjälpa, men du mest hånskrattar tillbaks.

:bow: :bow: :bow: Instämmer!

Och i fortsättningen kan h*n tänka på ifall h*n överhuvudtaget ska lägga in nån ny tråd...:devil:

Skärpning, tack!
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Vad är ditt problem??????Säger ju att han inte orkar med mer än en timme per dag, vad är det som är svårt att förstå?????Nåt oklart???Jag ville fortfarande bara ha råd ang.bete inget annat.Jag är allt annat än lat men kanske pållen är eftersom han inte orkar springa med mig på ryggen i mer än en timme i hettan. Tycker du jag ska skaffa mig ett par vassa sporrar, för att få honom framåt?? Detta har inget med lathet att göra, utan vad man klarar av. Jag vet inte om du är supermannen eller om jag har ett sällsynt handikapp:confused: men jag orkar inte gå med två hästar typ två timmar om dagen. Två timmar gånger två hästar är lika med fyra timmar+hundarnas promenad på en timme+jobb och annat. Men vad vet jag jag är ju bara en människa med ett sällsynt handikapp:(
Jag tycker du låter väldigt otrevlig!!! och med tanke på detta som du skrivit kanske du borde se över hur mycket djur du ska ha. Ingen har tvingat dig att äga 2hästar och 1hund.! Själv var jag tvungen att byta häst när jag blev sjuk eftersom hon var så tung-arbetad för mig. klarar man ej av att ta hand om djuren på det sätt som behövs så ska man ej ha några heller.:crazy:
tack för mig,
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp