Smällfet häst

Sv: Smällfet häst

Så du menar att min häst skulle ha proteinbrist även på sommaren när han går på bete? Nästa vinter kommer jag försöka hitta ett hö med lägre energivärde och ge större giva. Menar du att du har större kunskap än de som skrivit boken, det är en bok på 250 sidor om bara utfodring, så nåt borde ju författaren kunna. Sen till en annan sak, hade ett varmblod förut som fick stå på fri tillgång hon var jättefin medans min russvalack som åt samma hö och också hade fri tillgång såg ut som en tunna. Sen så har jag svårt att tro att min häst skulle ha proteinbrist han är lagom i hull jämnt och fint musklad över hela kroppen, och det är inte lite muskler han lagt till med det sista. Han är jättefin i kroppen nu.
 
Sv: Smällfet häst

sissu skrev:
Vad som står i en bok och hur verkligheten kan te sig väldigt annorlunda....Skulle ALLA varianter stå skrivna i en bok så skulle det aldrig ta slut på skriverierna. Böckerna tar upp de enklaste och vanligaste varanterna men långt från hela verkligheten.

Jag har sett SÅ MÅNGA hästar enl. min beskrivning som jag ändrat foderstater till mer mat på och helt nya kvoter som gjort att de går ner i vikt så jag VET att det existerar vare sig det står skrivet i en bok eller inte.

Varför är det så svårt att ta åt sig något man aldrig hört förr eller inte tro på det för att inte Plank har skrivit om det? Plank är inte gud!
Nej då jag tror då inte att hon är gud, men det är väl inte du heller, eller??????? Ska öka grovfodret nästa år och leta rätt på ett med ett lägre energivärde. Som sagt så tvivlar jag på det här med proteinbrist. Protein bygger muskler och det märkliga är att han är väldigt jämnt och fint musklad över hela kroppen och han är inte tunn nånstans. Han har varit pigg och välmående hela vintern. Jag trodde hästar var individer men de kanske är en och samma allihop. Min minishetland jag hade gick på samma bete som de andra två och han var den som var minst överviktig:eek:
 
Sv: Smällfet häst

Har aldrig någonsin påstått att jag är gud...... Bevare mig att ha så mycket ansvar.

Vissa som skriver böcker kan sin sak andra inte, vissa som inte skriver böcker kan ändå, andra inte.
Så är livet. Jag anser att jag kan, om en alldeles för lite mot vad jag skulle vilja kunna eller har möjlighet att lära mig, men tillräckligt för att ibland öppna min mun. Många gånger om sådant som inte många hört tidigare, så klart det låter konstigt och helt fel då som om jag inte kan något. Vad folk gör av det jag säger är upp till var och en, mig kvittar det jag bara förmedlar min erfarenhet och information där jag tycker att den passar.

Om din häst nu är så perfekt i hull och muskler så finns ju inget problem så då förstår jag inte varför denna tråd startades gällande en "smällfet häst".
Inget är ju bättre än en perfekt häst då vet du ju exakt vad din häst behöver för att hålla sig perfekt genom alla siffror i foderstaten. Berätta höets värden istället så slipper jag med fler att sitta och gissa hej vilt.

PS. ledsen att behöva säga det men jag har sett många hästar med både mj och protinbrister sommartid. Kanske har jag bara rört mig bland hästar på dåligt skitbete, vad vet jag!? Jag har sett fler hästar som har proteinbrist än proteinöverskott och det är ju bara utifrån det jag kan skriva här. Har jag inte varit med om något så kan jag heller inte yppa mig speciellt, det tycker jag vore halvoseriöst.

Sist jag såg en häst som var fin i kroppen och SÅG verkligen välmusklad och i bra hull (ngt. dallrande överhull) var en häst som nyss stod i stallet. Hon hade kraftig brist, vilket visade sig när ägaren höjde upp fodret på hästen och ökade upp givorna. Vips så gick hästen ner i vikt och fram kom en "normal" kropp. Säger inte att det absolut är så med din men det är vanligt och misstolkas för ofta.
 
Sv: Smällfet häst

Har aldrig påstått att min häst är smällfet nu. Skrev att han blir det på sommaren. Sen tycker jag att det är konstigt att en häst kan ha proteinbrist av att gå på bete(om det inte är ett bete av mossa)det är hästena naturliga föda. Hur många vilda hästar lever inte på riktigt karga beten! Det plus att en vild häst så gott som alltid går konstant dräktig eller är hingstar och får slåss för sina ston eller vakta flocken. Valacker existerar ju inte ens. Stackars dom. Jag har inte svårt att ta till mig råd så länge det kommer från rätt person. Men saken är den att jag har aldrig bett om råd ang.min vinterutfodring,min fråga var hur ägare till lättfödda hästar gör under betet.
 
Sv: Smällfet häst

jodå! det där har jag haft problem med förut.
ang betet. har du andra hästar i stallet som kan äta upp lite innan du släpper ut din? skifta hage, vi hade våran förra häst i 2 hagar.en hage på dagen så hon åt gräs,och på natten i en skogshage. det gick ganska bra.. det som är trist är detta passande med att byta hagar, men vad gör man :confused:
ang vinterutfodringen (som du ej undrade över) så ökade jag höet till min feta fjording och då blev hon finare, jag hade oxå hö och halm till henne för att hon var fet! men med hö,betfor,kli och korn så blev hon finare...
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Hur många vilda hästar lever inte på riktigt karga beten!

Men det går ju överhuvudtaget inte att jämföra med våra uppstallade hästar, så det är ju ett rätt ointressant argument i sammanhanget, eller hur?


gookie skrev:
min fråga var hur ägare till lättfödda hästar gör under betet.

Jag ökar motionen, helt enkelt. Ridning, tömkörning, promenader....listan kan göras lång.
 
Sv: Smällfet häst

Tänkte varva och låta de vara i mindre hage utan nåt direkt bete och ge fri tillgång till halm bara så de har nåt att tugga på. Har tyvärr ingen skogshage:( Känns lite taskigt att inte låta de gå på bete dygnet runt, men de lägger på sig så mycket. Märkte du nåt resultat på att växla hage. Vi har inget kraftigt bete men betet är obegränsat. De har mycket att röra sig på. Tyvärr så finns bara våra två hästar på gården,så ingen chans att släppa nån annan innan. Öka du högivan mycket på din häst vintertid?
 
Sv: Smällfet häst

Och varför skulle man inte kunna göra den jämförelsen?Det är väl samma djur? en sak är om man tävlar och hästen utsätts för rätt hårt arbete. Sen så tycker att man ska anpassa sig efter hästen. Min är mycket piggare vintertid, han har svårt att bli riden så mycket på sommaren pga.värmen. Kan ju inte gärna tvinga honom och rida mer en han har ork till
 
Sv: Smällfet häst

Det är en väldig skillnad på att klara sig på magra beten, och vara ridhäst idag. Jämför till exempel medellivslängd och skaderisk.

Det är klart att det är jobbigare för din häst att bli riden på sommaren, om han bär omkring på en massa övervikt. Rid tidigt på morgnar och sena kvällar, så slipper du värmen. (Och flugorna!)
 
Sv: Smällfet häst

Det är ändå hästens naturliga föda. Jag rider min häst ca.1 timme om dan 5-6 dagar i veckan sommartid, mer pallar han inte. Sen till det med att rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen, hur gör man om man jobbar skift, alla har inte den möjligheten. Min häst ska må bra och jag vill inte att han tampas med en massa övervikt på sommaren, han rids så ofta och mycket som han orkar. Sätter alltid deras välbefinnande i centrum Och till det med medellivslängd, hur hög är medellivslängden på en häst i fångenskap, och då speciellt bland tävlingshästar och hur hög är inte skaderisken på dessa djur. Mitt ponnysto ska köras in nu och allt ska enligt min mening ske i lugn takt, jag kan inte gärna springa med henne två timmar per dag för att få bort den övervikt hon får under sommaren, det orkar varken jag eller hon. Jag tänker även på hur påfrestande det är för leder och ben
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smällfet häst

Jobbar man skift är det ju perfekt att rida på lite udda tider! Jag gör själv det nämligen, och tycker det är jättebra.

I vårt stall har vi två fd tävlingshästar som är över 25, som är helt friska och rids regelbundet. De får betydligt bättre omvårdnad än om de hade varit vildhästar, det kan jag lova....

Du skulle kunna promenera till fots, eller cykla, med dina hästar, det är inte speciellt påfrestande för lederna, tvärtom.
 
Sv: Smällfet häst

Jag går upp klockan fem på morgonen, vet inte hur hästtokig och morgonpigg du är men jag har då inte lust att gå upp typ två tre på natten för att rida. Då ligger jag och pållarna och sover. Bra förslag det där med att springa med mina hästar. Jag har ju inget liv förutom hästarna och inga andra djur heller. Tycker du att det är kul att gå flera timmar per dag, det tycker inte jag, jag har varken har tid lust eller kondis till det. Kanske kan ställa in mig hos Carolina Kluft, så kan hon sköta den biten:rofl: Då kan de kanske också kan tävla på elitnivå och bli över 25 år och skadefria
 
Sv: Smällfet häst

Du vill ju uppenbarligen inte ha några andra svar än dina egna, så jag förstår inte varför du skapade tråden överhuvudtaget? Inte heller har du ork att motionera din häst tillräckligt, utan vill hitta en för dig enklare väg ut. Fine - men stå för det då. Eller skaffa ett marsvin.
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Men saken är den att jag har aldrig bett om råd ang.min vinterutfodring,min fråga var hur ägare till lättfödda hästar gör under betet.
Man sätter hästen på ett bete som har en bra balans mellan energi och protein. Sedan tillskottsutfodrar man när proteinhalten i gräset börjar sjunka, för att inte proteinbrist ska uppstå. En lagom mängd klöver kan vara bra för att försäkra sig en jämnare proteinnivå...
 
Sv: Smällfet häst

Vad är ditt problem??????Säger ju att han inte orkar med mer än en timme per dag, vad är det som är svårt att förstå?????Nåt oklart???Jag ville fortfarande bara ha råd ang.bete inget annat.Jag är allt annat än lat men kanske pållen är eftersom han inte orkar springa med mig på ryggen i mer än en timme i hettan. Tycker du jag ska skaffa mig ett par vassa sporrar, för att få honom framåt?? Detta har inget med lathet att göra, utan vad man klarar av. Jag vet inte om du är supermannen eller om jag har ett sällsynt handikapp:confused: men jag orkar inte gå med två hästar typ två timmar om dagen. Två timmar gånger två hästar är lika med fyra timmar+hundarnas promenad på en timme+jobb och annat. Men vad vet jag jag är ju bara en människa med ett sällsynt handikapp:(
 
Sv: Smällfet häst

Tack för upplysningen! Hur vet jag att balansen är rätt. Är också rädd för att de ska få för mycket protein speciellt på den lilla pga.fång. Några bra tips och råd om hur jag jag kan få rätt balans?
 
Sv: Smällfet häst

Grönmasseprov.
Det lustiga är att du är rädd för proteinmängden, utan att ha en aning om vad hästen behöver och vad du ger, men säger inget om energi.
Är du säker på att det verkligen proteinet som uteslutande är farligt när du nämner fång?

Vad händer med hästen vid ett för högt energi innehåll, som man ofta får på ett mindre "bra" bete?
Blir det inte samma sak som att ge hästen ett hö med lågt proteinvärde?
Fång, vad beror detta på, för kroppen omsättningsbar och överskriden protein- eller energi mängd?

*funderar*
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Tack för upplysningen! Hur vet jag att balansen är rätt. Är också rädd för att de ska få för mycket protein speciellt på den lilla pga.fång. Några bra tips och råd om hur jag jag kan få rätt balans?

Ett tips.........

Då jag enl. tidigare svar inte är rätt person för dig att ge trovärdida svar (läser mellan raderna på dina svar) så använd sökfunktionen på ordet fång och laminatis på nätet är du snäll.

Sedan skriver du att dina hästar går inte på något kraftigt bete men att det ändå är gott om föda sommartid. Om de går på fri tillgång på magert bete och ändå blir feta så talar ju det ytterligare för att det är felbalans och protein/näringsbrist.
Och i år så vill du prova att bara ge dem magert bete halva dygnet och halm resterande i skogshage med allsköns skräp att äta vet du vad det kan göra med deras magar, du som är rädd för fång??
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Tänkte varva och låta de vara i mindre hage utan nåt direkt bete och ge fri tillgång till halm bara så de har nåt att tugga på. Har tyvärr ingen skogshage:( Känns lite taskigt att inte låta de gå på bete dygnet runt, men de lägger på sig så mycket. Märkte du nåt resultat på att växla hage. Vi har inget kraftigt bete men betet är obegränsat. De har mycket att röra sig på. Tyvärr så finns bara våra två hästar på gården,så ingen chans att släppa nån annan innan. Öka du högivan mycket på din häst vintertid?

angående det där med halmen så tycker jag att de bör ha hö istället om de inte får gå på bete alls. det blir för dåligt med både protein plus allt vad en häst behöver.(eftersom du skrev att betet inte är kraftigt)

det var en fjording som jag ökade från 8kg till 12kg/dag på vintern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp