Smällfet häst

G

gookie

Min häst har otroligt lätt för att lägga på sig, helt hopplös på det planet. Han har under vinten fått fri tillgång på halm och han har fått rätt snålt med hö+mineraler kalk och lite havre. Han har ändå blivit riden 5-6 dagar i veckan. Nu är det ju snart dags för bete och vi har faktiskt ett riktigt uselt bete men han och hans kompis(min andra häst)ser ut som rullande tunnor:( Tänkte låta de gå i liten hage utan bete halva dygnet med fri tillgång på halm,så de inte svälter ihjäl:D Finns det nån mer här som har samma problem med viktökning hos era hästar? Har ni nån erfarenhet av att låta de gå utan bete halva dygnet? Och hur har det funkat? Har ni några fler tips och råd?
 
Sv: Smällfet häst

Jag gissar att din pålle har stor proteinbrist, därav fet.
Halm innehåller inget protein och havre innehåller inte heller tillräckligt med proteiner för att kompensera upp halmen och ev. höt.
Hur mycket hö får hästen? Har du några värden på höt?
I bland kan det vara så att man behöver öka på maten för att hästen ska gå ner i vikt. Viktigt med en bra balans mellan mj och smrp. Ingen häst kan se sådär jätterolig ut på massor av halm och nästan inget annat :-(

Men som sagt - hur mycket får hästen idag (havre och hö) och vad väger hästen ?
 
Senast ändrad:
Sv: Smällfet häst

Både mina hästar är av kallblodstyp och är väldigt lättfödda. Vet själv inte vad det är för värde på mitt hö,det e analyserat men jag är tyvärr inte insatt i det:( Men det e väldigt fint och eftertraktat,mycket tävlingsfolk som köper det. Han väger ca.600 kg och får ca.8 kg per dag,halmen får han bara för att få i sig den ts han behöver plus att det känns inte kul att ge han så lite. Havren får han i obetydlig mängd eftersom han e pigg så det räcker,det används bara för att få i honom mineralerna. Min tränare har samma typ av häst med samma problem och även hon har tagit till dessa åtgärder. Nu är han jättefin i hull och är pigg och välmående. Men jag vet inte kan ju vara en poäng i det du säger. Har haft varmblod förut men det har ju varit helt annorlunda, tycker kallblod har väldigt lätt för att lägga på sig
 
Sv: Smällfet häst

Jag gissar fortfarande på att din pålle har proteinbrist. Om inte höt har VÄLDIGT bra proteinvärden . Har det medelvärden får han i sig på tok för lite. Han har ett grundbehov på ca 365 smrp och innehåller höt tex 35 mj/kg foder så får han bara i sig 280. Kvoten mj och smrp är antagligen också alldeles för låg, halmen drar ner kvoten rejält! Lägg sen till träning också, då ökar ju behovet ytterligare! Det bästa vore om du kunde få analysvärdena, de verkar ju finnas?

Jag skulle tillsvidare dra ner på halmen och öka på höt med några kilo. Och se till att få analysen ;)
 
Sv: Smällfet häst

Han gick i början på 12kg per dag men det gick inte skulle tippa på att han hade 50 kg övervikt,vet att halmen bara är bukfylla och det e därför han får det, känner själv att ransonen är bra snål,men jag har varit tvungen att prova mig fram.Han blir desto värre nu när betet kommer då de går i väldigt stor hage och har obegränsat att äta. Har som sagt ingen stor erferenhet av foder, försöker läsa mig till det och ta till mig råd. Jag ska be att få se analyseringen,men tydligen så är mitt hö väldigt kraftigt,säger de som vet. Jag vet inte mer än att det är grönt och väldoftande
 
Sv: Smällfet häst

Är helt på din linje!

Sen till trådskaparen:
Min kompis har 4 kallblod, alla går på fri tillgång på hö (och får i sig ca 20-25 kg var på en dag!!!) + att de får en del kraftfoder dessutom! Ingen av de är högpresterande.

Jag har en lättfödd häst (inget kallblod) och jag har två olika hö till henne. Fri tillgång i hagen på ett något sämre hö och fri tillgång inne på natten på ett bra hö + mineraler. Detta är när hon inte är dräktig som hon är just nu...
Märkte snabbt en förändring när jag började med det här. Dels vet hon att det alltid finns mat och äter inte hela tiden och dels så är det så att jag fick en mycket nöjdare och mer arbetsvillig häst när hon fick reglera sitt ätande själv. Sen så är hon faktiskt inte tjock längre!

Och så det här med bete. Det är klart hästarna ska gå på bete!!!
Det är ju en så himla kort period...
Om du inte håller på och tävlar och har dig så är det väl inte hela världen om dom blir lite tjocka heller?!
 
Sv: Smällfet häst

Märkligt då att han gick upp när han stod på 12 kg. Sen som sagt så har jag aldrig nämnt att mina inte ska få gå på bete, jag tänkte låta de vara utan nattetid. Och sen så får du ursäkta men hade du tyckt att det hade varit bekvämt att bära på 50 kg övervikt och en ryttare på ryggen. Det hade ju inte varit min högsta önskan.
 
Sv: Smällfet häst

Jag vet hur det känns, min nordis har varit smällfet ett tag ... och det utan proteinbrist :crazy:
Hon väger 600-700 kilo, och hon står på fri tillgång på hö i hagen (!) och ibland är det lite utblandat med halm. Hon får pyttelite kraftfoder, mest för att hon ska ha när de andra får och för att få i henne mineralerna. Hon går ute 12 timmar/dag, och på kvällen och natten får hon ganska lite hö, men hon står på halm som hon gnager lite på. Utöver detta är det motion, motion, motion. Hon har gått 2 timmar om dagen (med vissa vilodagar och vissa skrittdagar) och fått världens kondis, och magen börjar ge med sig ganska bra nu. Hon är fortfarande lite fet men inte sådär så att jag mår dåligt av att se det (vilket jag gjorde förut, stackars häst). Att ha en väldigt lättfödd häst är svårt. MEN min blev BÄTTRE när hon började få fri tillgång på hö ihagen. Hon vet att det alltid finns mat, och det gör att hon har tid att springa runt och busa med kompisarna, och hon äter faktiskt inte lika mycket längre. Maten är inte så panikladdad längre.

Så, hö !! Se till att kvoterna är rätt, att hon får i sig alla mineraler och att hon inte går hungrig. Hö, hö, hö och motion, motion, motion är mitt förslag :D
 
Sv: Smällfet häst

Kul att det e nån som kan komma med goda råd utan spydiga kommentarer:smirk: Kan ju vara så att han kan ha proteinbrist,men han är väldigt musklad och är glad och positiv och frisk,ska ta reda på värdena men jag vet att folk som köpt från samma ställe har dragit ner rejält på kraftfodret pga.att höt är så kraftigt. Jag rider honom ca.1 timme per dag och tyvärr så klarar han inte mycket mer,klarar inte av för mycket krav. Var nämligen en problemhäst innan,pga.troligtvis väldigt dålig behandling:( han är en import och vet tyvärr väldigt lite om hans historia. Har märkt att när jag försökt att öka ridningen så blir det för mycket,tyvärr:( Som det är nu så funkar det jättebra, han älskar ridningen. Tänkte skicka ett kort på honom, men vi försökte och tyvärr så fick vi det en än gång bekräftat att vi är urusla på datorer:( Nån som vet hur man gör? Skönt att få råd av någon med samma problem. Hur gör du nu när betet kommer? Tycker det är en lite jobbig period i och med att han pga.värmen inte orkar lika mycket,och därmed ökar mycket i vikt
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Märkligt då att han gick upp när han stod på 12 kg. Sen som sagt så har jag aldrig nämnt att mina inte ska få gå på bete, jag tänkte låta de vara utan nattetid. Och sen så får du ursäkta men hade du tyckt att det hade varit bekvämt att bära på 50 kg övervikt och en ryttare på ryggen. Det hade ju inte varit min högsta önskan.


Om hästen lider av proteinbrist så är det ju helt naturligt att den går upp mer av att få mer grovfoder med samma värde + att hästen äter mängder av halm som inte innehåller annat än MJ och inger protein.

Kallblod är en ras där proteinbrist först visar sig som mer eller mindre dallrande fettma och ofta plattare ryggar som kan misstas för välmusklade det går långt innan de blir smala av underskottsfodring.

Det är stor okunskap kring detta och jag bara hoppas att genom tjat så får folk upp ögonen någon dag att vid brister så blir vissa hästar FETA!!!

Vad du skulle gör är att ändra om hela foderstaten. Ta bort all halm öka upp höt till 10 kg och sedan ge ngt. proteinmedel soja och betfor eller krafftprotein och lite betfor, alt. ligg kvar på 8kg hö pch ge 1-2 kg lucern.

600kr häst och 8 kg hö + halm tycker jag talar för sig själv, har svårt att se att något hö kan vara SÅ bra. Ta åtminstonde bort halmen till att börja med om du inte vågar eller vill prova att höja proteinet.
 
Sv: Smällfet häst

Läste i boken hästens utodring, där det stod att feta hästar alltid beror på att den får mer energi än vad den gör av med. De kan bli väl väldigt feta även av magert bete(såsom min) och att det är en energireserv. Det stod bla.att man inte skulle minska grovfodret, utan byta ut till ett hö med mindre energi+att ge halm, så det med halmen verkar inte stämma
 
Sv: Smällfet häst

Vad konstigt. Jag har oxå en "smällfet" häst som går upp i vikt bara han slickar på stallinredningen. Han har gått på fri tillgång, ett hö med 70g SRP = en kvot på 10. Och han har gått ned i vinter på denna foderstaten. Utan tillsatser utav kraftfoder eller halm.



Kul att det e nån som kan komma med goda råd utan spydiga kommentarer:smirk:

Tycker inte att det är ngn som kommit med spydiga kommentarer utan de har precis som jag givit dig deras erfarenheter och kunskaper. Så engagera dig i höets analyser så tror jag att du hittar svaret där. ;)
 
Sv: Smällfet häst

gookie skrev:
Läste i boken hästens utodring, där det stod att feta hästar alltid beror på att den får mer energi än vad den gör av med. De kan bli väl väldigt feta även av magert bete(såsom min) och att det är en energireserv. Det stod bla.att man inte skulle minska grovfodret, utan byta ut till ett hö med mindre energi+att ge halm, så det med halmen verkar inte stämma


Vad som står i en bok och hur verkligheten kan te sig väldigt annorlunda....Skulle ALLA varianter stå skrivna i en bok så skulle det aldrig ta slut på skriverierna. Böckerna tar upp de enklaste och vanligaste varanterna men långt från hela verkligheten.

Jag har sett SÅ MÅNGA hästar enl. min beskrivning som jag ändrat foderstater till mer mat på och helt nya kvoter som gjort att de går ner i vikt så jag VET att det existerar vare sig det står skrivet i en bok eller inte.

Varför är det så svårt att ta åt sig något man aldrig hört förr eller inte tro på det för att inte Plank har skrivit om det? Plank är inte gud!
 
Senast ändrad:
Sv: Smällfet häst

Ta reda på analysvärdet i höet!!!!!!!!!!

SEN kan du börja fundera på resten.

Min häst blev fet (och fick dålig mage, liksom andra hästar i stallet) - fick analysen för sent - det visade sig att höt innehöll 88 smrp. Det gav ca 60% för mycket protein på 8 kg hö - enbart höet.....det räckte inte att blanda med halm. Höet var rena dynamiten.

Sen flyttade vi till ett stall med "dåligt hö" - grönt och väldoftande.... men 9!!! smrp. Han blev snabbt mager, men bra i magen. Så då blev det till att stödfodra m. lucern.

NU har vi hittat ett stall med normalhö!!! Och gissa om hästen trivs. Han kan äta en normal foderstat med lite extra havre - och älskar att komma ut och "jobba".
 
Sv: Smällfet häst

true_blue skrev:
Ta reda på analysvärdet i höet!!!!!!!!!!


Lånade du knapp? Om inte så hänger jag inte riktigt med varför jag skall ta reda på analysen..Jag har inga problem.

En häst borde klara av ett hö på 88smrp eftersom de oftast klarar av att käka gräset sommartid när det är som värst. Oftast så funkar det ju bra att tillskottfodra med betfor om man behöver sänka kvoten sommartid eller öka på mj. Halm ger jag inte mycket för på nåt plan mer än att ev. skita och sova i. Gräsfröhalm kan jag se som tillskott eller utspädning i viss mån till ett bra hö.
Men som vanligt så är det individer.
 
Senast ändrad:
Sv: Smällfet häst

Självklart knapplån... sorry.

Men jag tror inte att man kan ta det där supergräset under några veckor - och sen tänka att hästen klarar ett likadant tillskott hela året. Men det är vad jag tror utifrån mina erfarenheter. Hästar som fick "dynamithöt" blev påverkade på olika sätt. Han som sålde hade kossor och ville ha mycket protein för att de skulle mjölka bra.

Jag tror iallafall att att om hästen har en sån ämnesomsättning att den blir fet - så ska man inte vifta bort höproteinet som "det spelar ingen roll" - det spelar ju stor roll åt andra hållet - och vad händer med överskottet? Jo - njurarna får se till att det kommer ut - om det inte lagras som fett = energikrävande process, summan blir lätt en trött häst, och när orken inte finns blir det en ond cirkel.
 
Sv: Smällfet häst

true_blue skrev:
Självklart knapplån... sorry.

Men jag tror inte att man kan ta det där supergräset under några veckor - och sen tänka att hästen klarar ett likadant tillskott hela året. Men det är vad jag tror utifrån mina erfarenheter. Hästar som fick "dynamithöt" blev påverkade på olika sätt. Han som sålde hade kossor och ville ha mycket protein för att de skulle mjölka bra.

Jag tror iallafall att att om hästen har en sån ämnesomsättning att den blir fet - så ska man inte vifta bort höproteinet som "det spelar ingen roll" - det spelar ju stor roll åt andra hållet - och vad händer med överskottet? Jo - njurarna får se till att det kommer ut - om det inte lagras som fett = energikrävande process, summan blir lätt en trött häst, och när orken inte finns blir det en ond cirkel.

Håller med dig gällande proteinöverskott och dess negativa effekter, jag har dock aldrig sett en FET häst av proteinöverskott utan de jag har sett med mycket protein/kväveöverskott har varit mycket välmusklade men mer eller mindre tunna i hullet samt stela och styva som Belgien blue i vinthundform om det låter förståligt.
 
Sv: Smällfet häst

Kanske att det hade blivit så om han redan varit igång - nu kom den har sk...n precis när vi började sätta igång med ridningen. - Ingen framåtbjudning - ingen ork, blev inte mycket muskler heller.... inte förrän balansen blev rätt.
 
Sv: Smällfet häst

true_blue skrev:
Min häst blev fet (och fick dålig mage, liksom andra hästar i stallet) - fick analysen för sent - det visade sig att höt innehöll 88 smrp. Det gav ca 60% för mycket protein på 8 kg hö - enbart höet.....det räckte inte att blanda med halm. Höet var rena dynamiten.

Mina har oxå gått på "dynamit"hö hela vintern- fri tillgång. Fyra olika typer och individer av häst. Lättfödda-svårfödda, shettis-stor häst ovs. Alla har hållt sig superbt i hullet. Så vitt jag vet så är protein i grovfoder helt okej även i mängder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp