Fast precis som du själv var inne på i ett tidigare inlägg kanske det inte handlar så mycket om själva kroppen utan hur den framställs? Du skrev ju själv att även om någon hade haft ungefär samma kroppsbyggnad hade inte pose där valkar synts eller framhävts valts. Så även om kroppar kan se likadana ut (och de har de nog gjort ganska mycket genom historien) så är det skillnad på hur vi framställer dem. Om idealbilden faktiskt innehåller valkar, och inte en pose där hon står upp och drar in magen, så säger det ju också något - precis som valet av Élisabeth Charlotte d'Orléans att ta med sin dubbelhaka. Det är ett aktivt val som vi inte skulle se många göra idag, och det säger något om idealen mer än faktiska avbildningar av människors kroppar. Det är alltså inte exakt fettprocent jag vill framhäva med bilderna jag postat, utan just vad som visas vara åtråvärt. Det säger inte något om vad jag tycker och tänker att idealet är idag, eller vad som är normbrytande och inte. Och norm är ju inte heller samma som ideal, alltid.
Så jag förstår din tanke om att det finns en gräns mellan 'tjock' och 'smal' som är diskuterbar, men jag menar att den gränsen inte är det relevanta i mina poster här. Det relevanta är att de saker som nutiden oftast förknippar med 'tjock' och 'ful', såsom valkar och dubbelhakor, på den tiden förknippades mer med skönhet, fruktbarhet, och välstånd. Huruvida kropparna i sig är smala, tjocka, fula, eller vackra med dagens mått mätt är en annan diskussion.