Varför anser du att målningen av hingsten inte avspelar idealet för hur en häst skall se ut? Varifrån mynnar din tolkning om att ideal i målning och ideal i verkligheten inte skulle sträva efter samma mål? Detta är en mycket underlig och ovanlig slutsats att dra utan att förklara eller hänvisa till andras förklaringar. Sen drar du samma hoppande slutsats kring människor; att den symboliska kroppen inte skulle vara den i verkligheten eftersträvansvärda. Det finns mig veterligen inga källor som pekar på det just i fallet porträttmåleri och mytologiska/historiska scener renässans-barock-rokoko. Avbildningen av kvinnors och mäns kroppar är förvånansvärt konstant mellan både högkonst, porträttur, och erotik, genom alla samhällsklasser. Dessa kroppar stämmer även överens med de beskrivningar av skönhet vi ser under denna tid i brev och skönlitteratur. Jag har själv använt erotik och brev skrivna 1700-1750 som källa för ett mindre arbete jag skrev om könsöverskridande uttryck som erotik, så jag tycker mig ha rimlig koll.
Du skriver om övervikt. Ett mycket löst begrepp. Som vi redan snuddat vid i tråden är det ju knappast så att dessa människor avbildats som smällfeta, utan mer med 'vanligt' hull. Att sedan se detta hull som
enbart ett konstens/symbolikens ideal är en felkonstruktion. Lika lite som att heroin chic endast var ett ideal för fotomodeller under 90-talet, när anorexi och bulimi blev vanligare än någonsin, lika lite som att silikonrumpor och silikonbröst endast opereras in av superstjärnor, lika lite var dessa målningars ideal endast någon slags konstens symbolik.
Du blandar in 1800-talet men jag har tydligt skrivit att idealen ca 1850 och framåt förändras, gradvis och i olika aspekter, efter rasbiologins genomslag.
Jag ger dig delvis rätt om att mjuka former gjort sig bäst i barocken och rokokons bildspråk, men att hävda att endast dessa kroppar skulle vara accepterade/möjliga utan att ge några belägg för det är inte rimligt. Likaså att helt avskriva det verkliga idealets samverkan med konstens ideal; de påverkade varandra, och var absolut inte helt i särställning från varandra. Lika lite som de är det idag.
Du hävdar att det är ett direkt felslut, men dina resonemang lyser med sin frånvaro. Menar du på fullaste allvar att människor under 15-, 16-, och 1700-talen gick runt och bantade och klämde sina valkar, tränade hårt och svälte sig själva, bara för att på porträtt låta sig avbildas som knubbiga? För det är det du verkar hävda, och det är ett på alla sätt absurt sätt att läsa din historia. Det går emot all historieskrivning.
Bilden du tar upp har du också övertolkat och dragit underliga slutsatser kring. För det första har jag sett många kvinnor som har liknande armar utan att träna särskilt hårt alls. Fett kan lägga sig kring axlar och armar utan problem, och allas genetik är olika. För det andra var det även vanligt att konstnärer använde manliga modeller till kvinnliga subjekt. Också vanligt med en viss överdrift efter konstnärers smak och klientens tycke. Jag förnekar inte att variationer finns även i dessa avbildningar, men att utifrån dessa variationer helt avskriva kopplingen konst-ideal blir ett alldeles för stort hopp. Om skönhet skall porträtteras och kropparna då har hull, så är hull = skönhet, även i verkligheten.
https://www.metmuseum.org/toah/hd/numr/hd_numr.htm (min fetning)
Källor och rekommenderad litteratur på ämnet:
Sex with Kings - Eleanor Herman
History, A very short introduction
Mythology, A very short introduction
Godesses, Whores, Wives, & Slaves - Sarah B. Pomeroy
Kvinnors röster - Eva Helen Ulvros
Kärlekens villkor - Eva Helen Ulvros
Den Mörka Kontinenten - Karin Johannisson
Kjolen - Christine Bard
En Kung Blir Till - Peter Burke
Women's Life in Greece and Rome - Mary R. Lefkowitx & Mareen B. Fant
Artist's types of beauty - G. Newnes (The Strand magazine)
The Nude: A Study in Ideal Form - Kenneth Clark