Eller så kanske man uttrycker sig annorlunda. "Jag är orolig över dig pga av...." Jag har som sagt aldrig haft någon vän med övervikt som jag har varit orolig över, men förstår inte varför det ska vara skillnad? Och med övervikt menar jag inte 2-3 kg utan mycket övervikt. Lika så att jag kan diskutera med en rökare/någon som stressar för mycket/sover för lite/tränar för mycket att jag är orolig över dom. Och det gör jag med jämna mellanrum. Alla jag nämnde har jag nog uttryck det sista året.
Av all diskussion kring strukturer så har du med andra ord inte tagit något till dig av det, alls?
Det kan liksom inte ens jämföras, och det gör ärligt talat lite ont i mig som fet människa att smala människor som du verkar helt oförmögna att ta åt sig av att
det är skillnad. Speciellt eftersom jag vet att det inte är första gången du uttrycker dig så här i frågan heller. Vi har ju diskuterat detta massor av gånger?
Man är inte förtryckt som rökare. Man är inte förtryckt för att man stressar mycket, eller sover för lite. Man får inte sämre vård för att man sover fem timmar istället för åtta. Man väljs inte bort vid arbetsintervjuer för att man springer sju dagar i veckan. Man representeras inte mindre i medier för att man har ett paket Marlboro i jackfickan. Ens klädstorleks existens i butiker påverkas inte av att man dygnat två nätter i rad.
Givetvis är det väl skillnad?
Hur svårt ska det egentligen vara att inte kommentera andras kroppar?
Varför anser du dig ha större rätt till att "uttrycka din omsorg" än att andra ska få ha sina kroppar ifred?
Att kommentera andras kroppar gör skada. Att kommentera andras vikt gör skada.
Vi överviktiga vet att vi är överviktiga. Vi behöver inte våra smala vänners "omsorg" för att inse det.
För mig låter det snarare som att du är mer mån om att framställa dig själv som en empatisk och välvillig människa när du måste kommentera andras livsval, än att det faktiskt skulle handla om genuin omsorg.