Framför allt så fascinerar det mig att just övervikt leder till ett så stort engagemang hos normalviktiga. Om det nu ens skulle vara en så stor bov för hälsan så hör jag sällan samma personer mässa om andra hälsofaror. Stress, depression, extremsport, sport, alkohol, trafik.. som top of mind på andra risker för människor. Det blir sällan långa trådar om detta.
Vi som inte är överviktiga måste ha insikt nog att förstå att vårt avståndstagande från just övervikt har med andra saker att göra än att det är en hälsorisk. Vi har blivit matade med fettförakt hela våra liv vilket gör att vi absolut inte vill vara i den gruppen som föraktas, hånas, så vi skjuter den ifrån oss. Så långt som det bara går, och det är förståeligt med tanke på hur samhället ser ut men vi kan väl åtminstone vara ärliga med vad det här handlar om så att det kan få ett slut.
Nästa gång samma person påstår att det är en risk för mig att springa maraton eller dricka vin på helgerna, så kommer jag tro på att det är av genuin omsorg. Men den dagen lär inte komma.