Smala katter.

Enya

Trådstartare
Jag har fyra katter som jag har svårt att få hull på. Den ena av dem är en 6 årig kastrerad hankatt som för ett tag sedan rymde och var borta i en månad. Han var normalviktig när han försvann, men när han kom hem igen var han bara skinn och ben. Vi satte igång med avmaskning och kämpade med att få upp hans vikt. Har lyckats ganska bra, men den där sista biten är svår. Den andra katten är en 6 årig honkatt som ligger strax under normalvikt och har alltid gjort sedan vi fick henne för ett år sedan.
De två sista är bara året och det ena är hona och det andra är en hane. Jag tycker själv att de är ganska normalviktiga, de är ju inte så gamla och inte så stora. Men min syster tycker att de är magra.
Visst kan man känna revbenen på alla mina katter, men man ser inte dem alls. Alla avmaskades när jag fick dem föra året och avmaskades igen för ca två veckor sedan. I dag fick de ytterligare en omgång avmasningsmedel. Jag tycker att det är lite väl nära inpå den andra kuren, men vill ju inte att mina katter har mask. Alla katterna utom den kastrerade hankatten har fin päls ( när han hade rymt hade mycket päls på baken trillat av, men det växer ut ganska bra och nu är han ganska fin igen )och jag tycker att de verkar friska.
Det hör till saken att de är utekatter (1. jag är allergisk, 2. har en hund som HATAR katter ) men har fri tillgång till att gå in i källaren när de vill och där har de även rent vatten. På vintern har de även kattlåda där och så får de mat där. Nu får de maten ute. I princip har de alltid mat då jag fyller på när det blir tomt i skålarna. Och de får alltid så mycket mat att även om de äter i turordning så är det mat över när sista katten är mätt.
Vad ska jag göra för att de ska gå upp i vikt? Brukar det inte vara så att utekatter är smalare än sina innekattssläktingar? Vad väger "vanliga" katter?
Tacksam för svar!

Är det verkligen ingen som kan ge mig lite tips om hur jag får upp dem i vikt??

Under sommarhalvåret måste jag maska våra kattor mot bandmask var 6:e vecka ungefär. Du använde väl ett medel som tar bandmask? (Drontal-tar allt, Droncit-bara bandmask).

Trots ordentlig avmaskning har våra en tendens att bli väl smala så jag ger dem torrfoder för kattungar. Själv har jag valt Royal Canins och Hills, inte foder som köps i vanliga matvaruaffären alltså. Jag blandar fodren, de verkar äta bättre när det är lite olika smaker har jag märkt.

Jag använde Droncit. Jag trodde faktiskt att man bara behövde avmaska 2 gånger om året.... Vet du den vanliga vikten på katter av bondsort? Vet egentligen inte vad mina katter är för raser, två av dem är rödrandiga med vitt på bröstet och någon tass, den tredje är helt gråsvart och den sista är bara beige till färgen.

Min syster pratade om höstkatter, katter födda på hösten skulle enligt henne vara smala och innekatter skulle vara tjockare eftersom de ju inte är ute och "ränner".

Jag köper foder som säljs i de vanliga affärerna. Jag är tyvärr gift med en man som inte vill att jag köper dyrare foder till mina djur om det inte är väl motiverat så därför har det blivit Whiskas eller liknande. Fast de får både burkmat, torrfoder och matrester.

Kan man förresten ge katter nyfiskad fisk? Folk brukar ibland påpeka att jag ska göra det, men har ännu inte känt ett enormt behov av att göra det :d.

När det gäller bandmask ser man ju när det är dags. Då hittar man de kletiga vita sektionerna ofta sittande i pälsen i baken på katten, som risgryn i storleken.

Det är nog väldigt individuellt hur ofta man behöver avmaska, våra tar möss var och varannan dag och blir fort infekterade igen.

Vad är normalvikt egentligen? Man får känna på katten och kolla in den om hullet är det rätta. Våra tre kattor t.ex. väger vid perfekt hull runt 6 kg, 3,5kg och 4,5 kg. Så det kan skilja en hel del från katt till katt.

om mn avmaskar för ofta blir ju maskarna resistenta. Om det inte är unkatter förstås ( precis som med vilket djur som helst )

och det där med billig mat.. Man tjänar verkligen på att ge kattena mat av BRA kvalitet ( = oftast dyr ) de mätter bättre och är inte itutat massa "skit"

Det går alltså åt mindre mat och är bättre för katten.
:)

Jag förstår det där om fodret, det gör jag verkligen, men tyvärr är det som det är så jag ger dem whiskas och försöker komplettera upp fodret så att katterna ändå får bra mat. Så länge katterna inte plågas av det så... Och det anser inte jag att de gör.

Om maten mättar bättre så är det väl så att man inte behöver ge lika mycket, eller? Av det sämre fodret får man ge mer av. Alltså borde priset bli ungefär samma, eller? Jag vet inte, men måste ha mer fakta innan jag framför det för min kära make! :crazy:
Hur mycket äter en katt normalt? Kan förstå att det är olika, men om man tar den vanligaste mängden? Äter en katt ett halvt kg torrfoder/dag eller mer eller mindre?

Ett halvt kilo om dan för en katt! :eek: Nej, nej inte på långa vägar.

Nu vet jag inte hur mycket mina äter per skalle, men i snitt räcker 4 kilo kvalitetsfoder i 10-14 dagar till våra 3 kissar.

Räknar vi högt så äter de alltså inte mer än ca 4 hg om dán tillsammans alla tre.

Mina tre skogisar (två stora hanar och en lite mindre hona) äter Hills torrfoder och det går åt 2-3 dl om dagen (sammanlagt), alltså inte i närheten av ett halvkilo per katt...

som de andra skrivit. De går åt mycket mindre än ett halvt kg om dagen :smirk:

Jag har 8 katter och jag märker STOR skillnad!

Wiskas är säkerligen JÄTTE gott för katten och den lider inte av det! Men ni kommer nog nästan tjäna på att köpa "dyrt" foder!

Det brukar stå rekomenderat dagligt intag på påsen och gör det inte det kan man rådfråga i djuraffären där man köper fodret.

:o :oJag bara gissade hejvilt, har faktiskt ingen stor koll på hur mycket mina katter äter.Dessutom vet jag ju att även möss gill kattmat...
Vad kostar ditt foder och var köper du det?
Som det kanske märks så är jag ny på detta området då jag är uppvuxen med hund...

Jag ska kolla lite på "era" foder och se om det faktiskt inte blir billigare och kanske går de upp mer i vikt?

En annan fördel med fodermärken av högre kvalitet är att det finns olika sorter för katter med olika behov. Kattungefoder innehåller mer fett och kan vara bra om katterna har svårt att gå upp i vikt. En del märken har också specialfoder för vuxna, aktiva katter som har svårt att hålla vikten.

Jag har gett min kattunge Eukanuba kitten och succesivt gått över på Iams adult nu när hon är kastrerad. Veterinären som kastrerade henne sa att hon var betydligt fetare än vad som syntes på utsidan.

Eukanuba kostar kring 300 kr för 3 kg, Iams några kronor mindre. Min katt äter ca 1 kg i månaden vid 8 månaders ålder.

Jag köper Hills kattmat hos veterinären, men det finns också i de flesta djuraffärer. Tror att jag betalar ca 350:- för 4 kg, men har pinsamt dålig koll på det faktiskt.... :o

mina kissar har från 3 månaders ålder ätit RC Babycat, RC Kitten och nu RC Exigent då de inte är tjocka utan smala innekatter och bägge är kastrerade och nu 15 månader gamla.
Enda gången de sover är när jag jobbar och i bästa fall när jag sover på natten så de har fått en mer energirik kost.
Tänkte kolla vad de på sjukhuset tycker om deras hull när de ska vaccineras om 2 månader

Jag ska i väg och handla lite i morgon och tänkte åka till Granngården för foderinhandling. Vilket av alla RC sorterna tycker du att jag ska ha? Jag måste kanske testa mig fram, men vet inte var jag ska börja...
Den kastrerade hanen på 6 år väger nog 3-4 kg och det är han som är smalast. Den 6 åriga honan ligger väl på mellan 2-3kg och "åringarna" har nog nästan samma vikt.
Det är svårt att veta exakta vikten eftersom jag inte äger våg!
När jag klappar mina katter så kan jag klappa normalt utan att känna ryggraden eller revbenen på någon av dem, men min syster påstår ändå att de är magra. Det stör mig faktiskt eftersom jag inte har samma syn på det, jag tycker att de är smala, inte magra. Visst, hankatten Leo som rymde och kom hem fruktansvärt mager, han är lite i smalkaste laget. Men ,herregud, han har ju varit mycket magrare och är på god väg upp. Det är därför jag skriver här, jag vill inte att folk rynkar på näsan och tycker att mina djur är magra.

Är det någon som vet vad det kostar på ett ungefär att kastrara en hankatt, steralisera en honkatt och vad P-piller/P-spruta kostar till katt? Hur gammal kan en katt bli och hur länge kan den få ungar?

Många frågor, men hoppas att det är någon kattmänniska här på Buke som har tid att svara en stund!

katter mår ju bättre av att vara lite åt det smalare hållet än åt det tjocka. =o) Du behöver nog inte vara orolig för att der ät fööör smala och mår dåligt av det. Däremot är ett bra foder ofta billigare i längden på flera sätt.

Det finns som sagt olika foder dör olika åldrar och även specialare för kastrerade katter. (som minskar risken för urinsten mm.) Men jag har inte alla namn på alla foder i huvet men fråga de i affären. Det finns ju ännu fler foder i en vanlig katt och hund affär och de brukar sammarbeta med kunniga inom foderområdet. Men de på Granngården borde ju också kunna.

Kostnader på kastreringar kan vara jätte o0lika. Vissa har "kampanjpris" för att de vill att flera katter ska kastrera så ring runt och hör med olika veterinärer, privata brukar vara billigare.

Här kostar en hankastrering 300 och en honkastrering 680.

Sv: Re: Smala katter.

Jag har bytt foder nu. Han som är smalast får RC för utekatter och kattungarna får för kattungar. Den äldre honan får en blandning av båda + att hon får whiskas tills det är slut. De verkar nöjda alla. Och jag tycker nog att de har gått upp i vikt. Fast det är kanske inbillning...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 892
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt