Smala katter.

Sv: Smala katter.

Jag tycker du ska ta det lugnt. Katter mår definitivt inte bra av att vara överviktiga, och är det inte så att du tycker att de känns lite "knotiga" så är det absolut ingen fara. Man ska kunna känna revbenen med lätt tryck, men de ska inte sticka ut. Katter har precis som människor olika kroppsbyggnad, vissa slanka, andra kraftigare. Man kan inte förvänta sig att alla ska se likadana ut.

Jo, jag vet att katter ite ska vara övergödda. Men jag vill att de ska bli mer normalviktiga: alltså inte se smala ut och de båda "ungarna " ser nog snart ganska normala ut. Värre är det med herren som rymde och var borta en månad. Eftersom han egentligen är en stor hankatt ( kastrerad dessutom) så vill jag ha honom i närheten av den vikt han hade tidigare. Eftersom de är utekatter så rör de mycket mer på sig och är ute och vandrar och missar lätt något mål mat. Därför vill jag inte att de ska ligga strax under perfekt vikt utan gärna lite mer så att de har lite hull att ta av.
Hm, nu låter det som om jag har 4 levande kattskelett hemma, men så är det inte alls. De svänger bara väldigt i vikten...och jag vill inte att folk tror att jag inte ger mina djur mat.
Om man klappar katterna över ryggen så känner jag inte ryggraden om jag inte "letar" efter den. Revbenen syns inte men känns lätt, skulderbladen ( kallas de det) känns ju, men det gör det väl även på lätt överviktiga katter? Jag vet inte, tycker att det är svårt att bedöma idealvikten och litar nog hellre på andra och har fått höra att de är i smalaste lagret. Senast var det min syster och hennes pojkvän som ojade sig något hemskt över hur MAGRA de är.....Mager är för mig när man ser revbenen och andra ben som inte ska synas!
Usch, vad svårt!

Ni kanske ska testa med en annan sorts mat? Eller vet faktiskt inte. :/

Bytte till RC för utekatter, dyrt men bra. De får även rester av vår mat och burkmat. Och de har alla gott upp fint i vikt och är inte smal nu. Yngsta hanen är stooor nu!

Jo, jag har samma erfarenheter som dig. Den dyra maten gör susen rätt snabbt! Är nog stor skillnad både i pris och kvalitet på den jämfört med t.ex. whiskas.

....om katterna bara skulle äta den :crazy: Min kräsfia rör stundtals inte sitt RC-foder alls...

Fast hon rör inte "billigare" mat heller iofs, bara tonfisk skall det vara :smirk:

Nej, vill inte ta mina katter til lveterinär i onödan och alla äter som de ska och ser verkligen fina ut nu. Inga problem alls med andra ord. Förutom det dyrare fodret får de burkmat, matrester och så får de möss som min hund har fångat...... Smaskens tycker de!

Sv: Re: Smala katter.

Enya skrev:
Jag förstår det där om fodret, det gör jag verkligen, men tyvärr är det som det är så jag ger dem whiskas och försöker komplettera upp fodret så att katterna ändå får bra mat. Så länge katterna inte plågas av det så... Och det anser inte jag att de gör.

Om maten mättar bättre så är det väl så att man inte behöver ge lika mycket, eller? Av det sämre fodret får man ge mer av. Alltså borde priset bli ungefär samma, eller? Jag vet inte, men måste ha mer fakta innan jag framför det för min kära make! :crazy:
Hur mycket äter en katt normalt? Kan förstå att det är olika, men om man tar den vanligaste mängden? Äter en katt ett halvt kg torrfoder/dag eller mer eller mindre?

Vi ger våra två gamla bonnkatter torrfoder från hills och det har blivit mycket billigare än annan skräpmat. för dom behöver inte alls såna mängder av det.

Vet inte om det bara beror på att våran ena kunde äta flera burkar per dag :crazy: o nu får han hills torrfoder i ungefärliga uppmätta mängder.

kan tillföra att han annars aldrig skulle äta äckligt torrfoder. men hills går ner! :D

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 892
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt