Smal och uppdagen lättfödd häst?

T

Tind

Jag har en häst, som är/(var) mkt lättfödd. Har haft han i 3 år i samma stall med samma beten. Han har tidigare varit MKT lättfödd, och då menar jag verkligen lättfödd. Korsning med fjording för att generalisera. Började för några veckor sedan tappa i hull, men då han vart lite tjock innan med "ständig bantning", var det inget jag såg som något negativt. Men jag hade då inte ändrat på fodermängden då han gick på bete. Sen fortsatte han gå ner, och blev nästan lite uppdragen, gav han då mer mat. Det blev bättre några dagar och han fyllde ut magen, sen försatte han går ner. Misstänkte redan från början mask (avmaskad slutet av juni). Men samtidigt såg de andra hästarna inte det minsta påverkade ut.

Han fortsatte vara tunn och uppdragen, men de andra var tjocka. Innan har han alltid varit den tjockaste och nu stödutfodras han till och med. Tror inte på mask utan tar ut vet för att kan ska kolla på han, han hittar inget. Kollar tänder, avföring lyssnar på mage. Han skriver ut avmaskning samt ger hästen en B-vitaminspruta. Detta var i måndags. Han såg bättre ut ett tag (fyll ut magen, men tunn över rygg och så fortfarande), men nu tycker jag att han ser lika uppdragen ut. Även om han ser bra ut över magen så är han tunn över ryggen och han ska inte behöva stödutfodras som han gör nu, det är ju fortfarande något som är fel även om han ser ok ut om magen när han går på fri tillgång grovfoder. Har ej vart särskillt allmänpåverkad förutom att han dagen innan vet kom ut fick troliga kolikkänningar. Dricker som han ska. Ej temp.

Skall självklart ringa vet på måndag igen och rådfråga. Nästa steg var att ta blodprov, men som vet sa så är det lite svårt när han inte var vad han ska kolla efter. Min magkänsla säger mig att det är ämnesomsättningen eller något som spökar.

Fråga gärna om det är något jag glömt att skriva, man glömmer lätt nått när man skriver så mkt och om en sak som malt i huvudet några veckor. Någon annan som har varit med om något liknande eller har något förslag?

För visst borde han gått upp om han avmaskades i måndags om det hade varit mask?

Sv: Smal och uppdagen lättfödd häst?

Ang avmaskningen så beror det ju helt på om det var rätt avmaskningsmedel, ta träckprov.

Fast jag sekulle nog inte riktigt tro på mask eller så jag heller.

Hur är aptiten?

Jag fick ett medel som skulle ta både blodmask och bandmask. Men det går bra att ta träckprov så nära avmaskning?

Aptiten är som vanligt, BRA;)

Javisst, om maskmedlet inte fungerat på masken han hade är ju de äggen kvar på träckprov.

Men som sagt, låter inte riktigt som mask, spec inte om hårremmen är fin osv. Men jättesvårt att gissa. Skulle göra en ordentlig utredning med blodprov, gå ner i magen med kamera osv. Men blir ju lite leta nål i höstack ja =/

Hur gammal är hästen förresten?

Då kan det ju vara värt att testa!

Ska somsagt ringa vet igen på måndag. Så blir det till att ta ett blodprov och se om detta visar nått, annars blir det till att åka till klinik där "allt" redan finns och göra det som behövs.

Han är fin i hårremmen.

Han är 7 år, jag har haft han sen han var 4. Under denna tiden har han alltid var pigg och kry.

Ja, jag har en islänning som faller ut på betet. Man behöver egentligen ge honom något proteinrikt men är rent ut sagt ett :devil: att få honom att äta det när han går på bete. Han är ju redan mätt, onödigt med mer mat tycker han, att ställa in honom är också ett aber därför han äter inte ändå eftersom han SKA ut till gräset. Den andra islänningen är inte direkt smällfet, så jag undrar om det kanske kan förhålla sig så att betet är lite urlakat och inte ger tillräckligt ändå.

Min häst äter alltid, tror inte han kan bli mätt;). Jag tycker inte heller att betet borde vara så kraftigt, men min häst är en häst som blir tjock av att titta på gräs. De andra hästarna han går med är feta, och han är smal. Annars brukar jag behöva avgränsa betet för han och de andra kan gå i hela hagen utan att vara tjocka och min är tjock.

*Till alla*

Igår fick han ett "anfall" eller vad man ska säga, precis som han fick förra helgen. Då trodde vet att han hade haft gaskolikkänningar som släppte. Det som händer är att när jag tar in han från hagen och ställer han på gången är han helt tom i blicken. Han ser precis ut som han har fått lugnande. Igår var även pappa i stallet och min häst är väldigt rädd om öronen och huvudet, men min pappa kunde klappa han i ansiktet samt "dra" i öronen på han, ingen reaktion! Tar även upp ett äpple ur "äppelpåsen" och hästen tittar inte ens, smakar efter en lite stund på äpplet.Tar ut hästen så att han får röra på sig. När han kommer in igen är han som vanligt, och pappa fick inte pilla på han. Fick även ett äpple för att kolla, ser direkt att jag plockar fram ett äpple och kollar med spetsade öron som vanligt.

Precis såhär var det i söndags, men då skulle han även lägga sig ner i gången, men gick ut med han och sen var han som vanligt.

Han stänger lixom in sig och går knappt att ta kontakt med, detta trodde vet var kolikkänningar som släppte och att min häst blev trött efter att ha stått och spänt sig länge. Men efter igår tror jag inte att det är kolikkänninger. Han bajsade under tiden flera gånger och låter bra i magen.

Får se vad vet säger imon.

Ringde vet idag. Han var mkt fundersam men sa att det bästa nog vore om vi åker till klinik, för han vet faktist inte vad det kan vara. Så på onsdag får vi åka iväg :/

Då måste jag nog säga att det låter lite som magsår, kanske något att kolla.

Har du ekollon i hagen?? Vissa hästar äter dem och får koliksymptom, kan säker falla ur också om det vill sig illa. I fjol hade jag två av fem hästar som fick konstiga koliksymptom vid den här tiden innan jag förstod varför!

Vi har inga ekollon i hagen. Inte så att hästarna kommer åt det, men finns i närheten. Dock tror jag inte att de skulle kunna komma åt de.

Magsår har jag faktiskt haft i baktanke, men varför kan det uppkomma? Han har inte flyttat, utan bott i samma stall i 3 år. Är ej stressad av sig vad jag kan se. Sen kan det ju finnas stress som jag inte kan se. Flocken han går i är relativt ny. Kanske några månader har dom gått ihop "hela tiden". Han är och har alltid varit en liten "outsiders", kanske det kan vara att han inte trivs i flocken? Dock ser jag inget stress i flocken med mitt människoöga, men jag tänker ju inte som en häst. Dom går ihop som för mig vilken fungerande flock som helst.

Ja nu får du ursäkta för det som kommer nu kan säkert uppfattas negativt, du skrev att din häst tidigare var otroligt lättfödd. Då kan det tyvärr bli så att man ständigt bantar hästen vilket i bland kan bli till priset av hästen tuggbehov och stråbehov.

Även jag tror fortfarande på magsår precis som från början, och skulle göra en gastroskopi och utredning.

Uppfattar det absolut inte negativt, även om jag inte tror det i detta fallet (kan såklart ha fel). Men det hade ju kunnat vara så och därför är det bra att det näms. Ett litet bortglömt problem bland bantningen.

Min häst har gått på magert bete, som funkar bra för han då han kan gå på det och äta utan att bli tjock. På vintern står han på halm för att jag vill vara säker på att han har att tugga även när han stor inne och ensilaget är slut.

Magsår helt klart !
eller magkatarr .
Uppdragen buk = ont i magen .

Jag har två magsårs hästar , ta in den o gå ner o kolla med gastroskopi.
Du lär få svindyr medicin men det finns ett alternativ som heter andapsin .
min ena fick magsår av styngflugelarver i magsäcken.
Syns INTE på träckprov.

Ang adapsin rent generellt så enligt två oberoende klinikveterinärer, både kunniga på magsår, så är andapsin mer förebyggande, andapsin är inte tillräckligt för att 'bota' ett redan etablerat magsår - då är det gastrogard som gäller.

Hade ju hellre fått det till min herre än det SVINDYRA gastrogard, men båda två var rörande överens om att det är förebyggande, räcker inte till om det redan är magsår.

Sen antar jag personligen att det till viss del borde bero på vad man kan göra i övrigt och varför hästen har fått magsår och hur mycket. Om man t ex kan ta bort den utlösande orsaken, släppa på dygnet runt-bete så kanske det + andapsin räcker (hästar på bete läker ju oftast ut sina magsår utan behandling, iaf de som inte fått större symptom av de)

Ang adapsin rent generellt så enligt två oberoende klinikveterinärer, både kunniga på magsår, så är andapsin mer förebyggande, andapsin är inte tillräckligt för att 'bota' ett redan etablerat magsår - då är det gastrogard som gäller.

Hade ju hellre fått det till min herre än det SVINDYRA gastrogard, men båda två var rörande överens om att det är förebyggande, räcker inte till om det redan är magsår.

Sen antar jag personligen att det till viss del borde bero på vad man kan göra i övrigt och varför hästen har fått magsår och hur mycket. Om man t ex kan ta bort den utlösande orsaken, släppa på dygnet runt-bete så kanske det + andapsin räcker (hästar på bete läker ju oftast ut sina magsår utan behandling, iaf de som inte fått större symptom av de)

Jag kan hålla med dej till en viss del men andapsin är ett bra alternativ.
jo då hästar kan visst få magsår även om dom går dygnet runt på bete .
Håller på o behandla mitt sto för ett återfall just nu o hon har gått på bete sen april !
Så ibland finns inga orsaker i miljön att finna tyvärr .
O detta är ett mkt lungt sto.
Hennes magsäck blev förstörd av styngflugelarver för många år sen då hon inte var korrekt avmaskad innan hon kom till mej .

Jag kan hålla med dej till en viss del men andapsin är ett bra alternativ.
jo då hästar kan visst få magsår även om dom går dygnet runt på bete .
Håller på o behandla mitt sto för ett återfall just nu o hon har gått på bete sen april !
Så ibland finns inga orsaker i miljön att finna tyvärr .
O detta är ett mkt lungt sto.
Hennes magsäck blev förstörd av styngflugelarver för många år sen då hon inte var korrekt avmaskad innan hon kom till mej .

Jag skrev just "hästar på bete läker ju oftast ut sina magsår utan behandling". Men precis som du säger beror det ju på anledningen. Foderrelaterade magsår syns inte på betesgående hästar, och de flesta stressrelaterade läker ut på bete med om hästen trivs och flocken är lugnt. Men givetvis finns det en rad andra anledningar, som inte påverkas av bete, därmed oftast.

Och förstår inte riktigt hur du menar med att du håller med men andapsin är ett bra alternativ? Du håller med om att andapsin är förebyggande och gastrogard behandlande, men du tycker ändå andapsin är ett bra alternativ att behandla med? :confused:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka