Smal/liten katt..

Flipp

Trådstartare
Jag & min sambo har två stycken kastrerade honkatter på lite mer än ett år. Båda två är ganska små och smala, men särskilt den ena..

Folk som ser henne tror att hon är en kattunge :angel: Deras mamma var iofs väldigt liten, trodde nästan att det var en kattunge först;) Och hon äter som hon ska och verkar pigg & kry i övrigt.

Funderar på om man borde prova något annat foder? Eller avmaska kanske? Dom är egentligen innekatter men vi går ut med dom i koppel ibland och dom får gå lösa ute hos min mamma på landet osv. Var ett tag sen jag vägde dom nu, men den minsta vägde väl lite mer än 2 kg då om jag inte minns fel.

Var hos veterinären med dom i slutet på april då dom kastrerades, öronmärktes & vaccinerades. Då blev dom ju undersökta, men jag tog inte upp det här med veterinären då eftersom dom inte ens var ett år ännu. (Dom är födda i juli.) Tänkte att hon växer väl till sig;)

Vad tror ni? Kan lägga ut bild på henne om det är till hjälp, även om det kanske inte är så lätt & se på en bild.

Mvh/Flipp

Sv: Smal/liten katt..

Puttar..

Ingen som har nåt & säga? Borde kanske göra ett besök hos vet?

För att utesluta ev sjukdomar etc (känns ju alltid bra att göra, även om jag inte kan direkt koppla ihop nån sjukdom med att en katt är liten) kanske du ska gå till en veterinär, de kan ju även ge råd om vad som skulle fungera.

Avmaskning vore kanske ett alternativ, just för att kunna räkna bort den anledningen till varför katten är smal.

Sen så är det ju så att vissa katter är stora, och andra katter är små, och detta kan ju givetvis gå i arv. Sen kan ju katter variera mycket i vikt, och de som inte ser så stora ut kan väga jättemycket och vice versa.
Men egentligen beror det ju på om katten är smal/liten av naturen (inte att göra något åt), eller om det beror på fel foder, mask, annan orsak (försöka åtgärda detta).

Lycka till!

Visst ska du utesluta sjukdomar, men katter kan skilja väldigt i storlek, min avatar är min stora hane, störst i grannskapet och i jämförelse med min kompis tillika grannes ena hona ser det nästan fånigt ut, hon är lika stor nu som han var som fyramånadersbebis och då är hon äldre än honom (hon tre han snart två).

Min andra hane är några centimeter kortare än honom i mkhd och inte alls lika kraftig eller lång i kroppen.

Är hon liten eller mager?
Vikt äger ju inget om en katts allmäntillstånd. Jag har en på 4,5 kg och en på 2,5, och de är i perfekt hull båda två.

Vissa växer sent, andra är helt enkelt små av olika orsaker. Om hon är slank med inte mager (katten ska inte kännas benig) så finns det nog inget att oroa sig för. Ge dem ett annat foder om hon känns tunn, de flesta foder har på tok för lite fett och protein (och alldeles för mycket kolhydrater).

Är mamman liten ligger det ju nära tillhands att tro att ingen av dem, kommer bli någon jättekatt. Honkatter brukar även vara mindre än hanar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 168
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 064
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 117
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka