Smal häst?

ragge

Trådstartare
Har en häst som är enligt mig smal, vad tycker ni om hans hull?
Han är 50% fullblod.

100_1599.jpg
[/IMG]

Sv: Smal häst?

Tycker den har alldeles utmärkt hull, men skulle må bra av lite mer ryggmuskler.

men den är absolut inte för smal hullmässigt!!

Hullet ser bra ut, men som de andra skrev; lite mer muskler skulle inte skada. Framförallt ryggmuskler skulle behövas...

Fin pålle :)

Varför han inte har några muskler överhuvudtaget är för att han bara går i skogen 3 dar i veckan sen ett år tillbaka, han va en riktigt fin och välmusklad tävlingshäst innan.
Men jag kan inte rida honom längre så då tappar han mkt av att bara gå så lite, men jag tycker ändå att som ni säger att han ska bygga mer muskler, men för att kunna det så tycker jag att han är för smal...han har ju inget fett att bygga av!
För att bygga fina muskler så behöver dom fett.

fin häst, du borde kanske ha någon mer som rider honom? lite klättring skulle göra susen för hans rygg :)

Mer allsidig ridning och krafft protein nu på vintern brukar göra susen

Varför han inte har några muskler överhuvudtaget är för att han bara går i skogen 3 dar i veckan sen ett år tillbaka, han va en riktigt fin och välmusklad tävlingshäst innan.
Men jag kan inte rida honom längre så då tappar han mkt av att bara gå så lite, men jag tycker ändå att som ni säger att han ska bygga mer muskler, men för att kunna det så tycker jag att han är för smal...han har ju inget fett att bygga av!
För att bygga fina muskler så behöver dom fett.

Muskler byggs av protein. En fet häst har inte lättare att bygga muskler.

Och en häst som går tre dagar i v i skogen ska ha mer muskling än så. Så jag tror du ska kolla över hur det är med proteinet i foderstaten. Vad visar höanalysen och vad står han på för foderstat?

Hästen är i lagom hull, dvs ligger på rätt energigiva för det han gör nu, men den uteblivna musklingen gör att man kan undra om han får det protein han behöver. Att öka MJ och få en fet OCH omusklad häst hjälper ju ingen. Så, vad står han på för foderstat och vad för värden har höet? Kan hända han står med proteinbrist, eller att han behöver mer protein än tabellhästen.

hur är sadeln hans? Kan vara svårt att sätta muskler om man tex har en lite för smal bomvidd på sadeln..

Säger som de andra, hullet är alldeles lagom. Men lite mer muskler behövs. Men jag blir så less varje gång jag hör att hästarna ska ha fett för att bygga muskler. Hur många idrottsmän äter sig feta och bygger muskler? Det är som om en tjock människa och en smal människa börjar träna situps, tror du att den tjocka får mer muskler? Nej den ska ju ha besväret med att omvandla och förbränna fettet först.

För att du ska kunna bygga muskler behöver du protein. Det tillför man dagligen genom en rätt ställd foderstat. Man lagrar inte en massa fett.

nåå nu är jag ju ingen expert precis :crazy: :crazy:
men jag tycker hästen ser uppdragen ut vid buken
inte för smal men som många andra säger allsidig ridning och en bra sadel.
har du avmaska ?

Har ingen höanalys för att dom använder hösilage och hö från 8 olika vallar slagna 2 ggr...16 analyser kostar...
Men det är mkt lusern i det som han äter mest.
Han står på fri tillgång på hö/silage och 1 kg havre, 2 kg krafft luserpellets, 1 liter vetekli, betfor och 1 1/2 dl linfrö.
Han är kollad på mask men hade inget så han blev inte avmaskad nu.
Sadeln är specialtillverkad efter hans rygg och den ligger kalas.
Det känns som att han får faktiskt lite för mkt protein, men han har alltid varit svår att hålla hullet på även när han tävlade med..:crazy:

Har ingen höanalys för att dom använder hösilage och hö från 8 olika vallar slagna 2 ggr...16 analyser kostar...

Dålig undanflykt, finns något som heter samlingsprov och det går utmärkt att ta. Sen beroende på hur många ni är i stallet kan ni ta mer analyser än så. En halv analys kostar ungefär en månads kraftfoderförbrukning.. För kraftfoder kostar också, hästar som inte fungerar/mår optimalt med..

Men det är mkt lusern i det som han äter mest.
Han står på fri tillgång på hö/silage och 1 kg havre, 2 kg krafft luserpellets, 1 liter vetekli, betfor och 1 1/2 dl linfrö.

Kan vara en jättebra foderstat, kan också vara en proteinmässigt för svag foderstat. Jag rek def att analysera, det är alltid väl investerade pengar, spec i år när värdena varierat VILT, från rent skit till stuterivärden. Och inte alltid förstaskördarna varit bäst heller.

Men, ska du fortsätta med oanalyserat så är mitt tips att byta ut havren Krafft Rehab. Det gör rena underverk för hullet på många hästar, och är lite bättre proteinmässigt än havre. Sen skulle jag ta bort kliet och ge Krafft Groov.

Han är kollad på mask men hade inget så han blev inte avmaskad nu.
Sadeln är specialtillverkad efter hans rygg och den ligger kalas.
Det känns som att han får faktiskt lite för mkt protein, men han har alltid varit svår att hålla hullet på även när han tävlade med..

Hull och proteinbrist är två skilda ting. Men Rehab gör ofta underverk för hull. Och du kan ösa i honom MJ tills han rullar fram som en fet julgris, har han proteinbrist blir inte musklerna bättre av det. Och hur kan du veta han får för mycket protein när du inte vet vad höet ger? Han kanske har en kvot på 4 mellan energi och protein, och det förslår inte långt. Du har heller inget egentligt proteinfodermdel i foderstaten - alls. Lucern förslår bara vid mindre skevheter i kvoten, och om du har ett lågkvotshö där så är foderstaten inte tillräcklig som proteinkomplettering.

Billigaste och bästa alt du har är samlingsprov på silaget, och gärna ett 'rent' på det silaget han äter mest av (taget från flera balar). Och sen räkna foderstat.

Annars om det ska vara rysk roulett så höj proteinet i foderstaten, och gärna byt in Krafft Rehab.

JAG skulle omd et var min häst och jag av någon anledning fått för mig att inte analysera ge Krafft Rehab, Nya Krafft Groov samt lucernet - ta bort resten - och se vad det gör till en början.

Så här såg han ut vid full tävlingskondition...åt då 13 kg hö(bra värden)3 kg krafft sport, 2 kg krafft lusernpellets, betfor, vetekli, linfrö.

ffff47e3.jpg
[/IMG]

Som jag skrev förut så rider jag inte han längre, för att jag har flyttat till utlandet utan hästen...Han står hos min mamma som har egna vallar och egen havre(behöver inte köpa).Dom har 55 hästar på gården och jag bråkar med henne varje dag om att ta analys...men att bara få henne att ge honom nått annat än hö/silage och havre har tagit 6 månader...Hade jag bott kvar så hade jag tagit analys och köpt mat själv...som förut!!men nu så är det inte så lätt när man bor så llångt ifrån och inte har nått att säga till om...:crazy: :crazy:

För liten bild för att se något.

MEN, om du vill förneka att hästen har proteinbrist så är det ingenting jag kan göra något åt, mer än att beklaga å hästens vägnar.

Och om du nu vill få honom tjockare (utan att bry dig om musklerna), så har du inte direkt optimal kraftfodergiva för det heller..

Om jag räknar lite på ditt kraftfoder, och räknar om ett kraftfoderförslag där vi höjer både MJ (ger hull/fett ffa) och protein, kan du tänka dig ge det då? Alltså om jag bortser från att jag eg INTE går med på att räkna åt folk som vägrar analysera?

Som jag skrev förut så rider jag inte han längre, för att jag har flyttat till utlandet utan hästen...Han står hos min mamma som har egna vallar och egen havre(behöver inte köpa).Dom har 55 hästar på gården och jag bråkar med henne varje dag om att ta analys...men att bara få henne att ge honom nått annat än hö/silage och havre har tagit 6 månader...Hade jag bott kvar så hade jag tagit analys och köpt mat själv...som förut!!men nu så är det inte så lätt när man bor så llångt ifrån och inte har nått att säga till om...:crazy: :crazy:

Okej, det kan jag förstå. Se även mitt inlägg nedan, kan du få mamma att ge en annan kraftfoderblandning?

Sen ang hull/msla ahästar, så hästar som din som är i lagom HULL men saknar MUSKLER, de ser alltid smala ut, och kommer så göra tills de är feta, då kommer de se feta och muskelfattiga ut. Men lätt att lura ögat.

Jo jag skulle bli jätteglad...sitter och mår skit sen ett tag tillbaka pga hästen...men jag ser ju att hästen är muskelfattig och eg. fin i hullet, men trodde att lusernet va tillräckligt med protein..jag tror dock att det är ganska bra protein i hösilaget han äter mest då fölstona bara får betfor och mineraler och är fina på det, men skulle som sagt vilja att dom tar analys ändå...
Han kan äta vilka krafftfoder som helst men inte för mkt havre då han blir tjock i benen...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 010
Senast: Görel
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat